Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 14, 2022

Най-важният урок

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
06-04-2022
в Брой 14, 2022
A A
Директорката Лина Симеонова с един
от своите възпитаници

Надя КАНТАРЕВА

Тридесет и пет са селищата на община Брезник. Две са училищата, които събират децата от всички тези селища. СУ „Васил Левски“ е в самия град Брезник. Малко са училищата ни, защото децата са малко. А и много от тях родителите ги водят в областния град– казват местните хора.
Училището в Брезник се вижда отдалеч. Сградата, специално строена за него, е реновирана, дворът е със спортни площадки, пълни с деца. „По-добри условия не можем да искаме – казва Лина Симеонова, директор от близо две години на СУ „В. Левски“. – Имах късмет. Колегите преди мен заедно с Общината кандидатствали с проект за саниране на сградата. Оставаше ни да освежим кабинетите, някъде подменихме оборудването. Имаме чудесен проект за една от външните стени на сградата – на нея световно известният стрийт арт художник Станислав Трифонов – Насимо, ще изобрази портрет на Левски.“
377 са учениците в брезнишкото училище. Педагозите му твърдят, че отпадащи няма. Изключение са семействата от т.нар. дървари – хора, търсещи сезонна работа, предимно дървосекачи. Децата им тръгват с тях и учат по за няколко месеца, където се установи за сезона семейството. Според директорката, макар и единици, тези деца не бива да се загърбват от институциите. Начинът им на живот ги лишава от истинско образование, от социална адаптация, а това означава и от житейски шанс.
Лина Симеонова е със специалност психология, това и практикува преди директорския си мандат. Работила е предимно с деца със специални образователни потребности. Има опит като ресурсен учител в детски градини и училища в Радомир, Перник… Може би подтикната от професионалната си експертиза, първото, което прави като ръководител, е да създаде екип, който работи с 28-те деца със СОП в училището. Екипът е от двама ресурсни учители, психолог, педагогически съветник, логопед. От тази година е назначен и помощник-учител, който подпомага приобщаването на тези деца, особено в началото, когато още навлизат в социалния си живот.
„Помощник-учителят работи заедно с учителя в класната стая, който само така може да се съсредоточи в обучителния процес. Помощник-педагогът е важен при адаптацията на децата със затруднения за постигане на хармония в самия клас, между участниците в образователния процес. Имаме случай с ученик от аутистичния спектър, много трудно се приобщаваше към новата среда. Изключително благодарение на помощника той успя да се социализира“, обяснява Симеонова. Подходили към детето с персонално внимание. Направили го дежурен ученик, което не само му допаднало, но и го амбицирало да бъде в клас със съучениците си. С това дали и най-важния урок на учениците си – на уважение, на емпатия към другия. Този урок започвал още от детската градина. В училището децата идвали вече подготвени да приемат другия такъв, какъвто е.
В работата си с децата в риск успяват и заради партньорството на родителите, което невинаги намират в педагогическото си ежедневие. Обикновено работата с родителите е най-трудна. Семействата са натоварени,
съвременният живот е динамичен. Но без съдействието им няма как да се справят. Нормално е те да не искат, по-скоро да не могат да приемат, че детето им е с проблем. Всяко семейство има мечти за потомството си. Ако не се отлага, може да се помогне на много деца с дефицити. Трябва само да се започне отрано, твърдят учителите.
„Да, училището е отговорно за обучението, за социализацията, за възпитанието. Но ние, психолозите казваме: възпитанието на едно дете започва 20 години преди да се роди неговият родител. Вкъщи трябва да поставят правила и граници. От едно дете трябва да изискваш. Не само да се е нахранило. Забравили сме да изискваме от децата си. На родителските срещи винаги повтарям: може да е с „лъжичка отгоре“, но всеки ден изисквайте повече от детето си. Искам родителят да разбере, че нашата роля е да дадем знания, умения, компетентности, въобще отношение към живота. Възпитанието е елемент от всичко това“, споделя Лина Симеонова.
Преди да спечели конкурса за директор на училището в Брезник, не е идвала отдавна в него. Къде ли не е била в Пернишка област като психолог консултант, но не и точно тук. Добре че не подозирала за административната тежест в директорското ежедневие. Едва ли е щяла да се кандидатира. Но добре е човек не всичко да знае. Сега всеки ден, както впрочем и колегите ѝ, идва с униформата на училището, защото се гордее с него. А и дава тон на децата да се научат да харесват училището си. След първата година директорката успява да намери време и за класната стая. Казва, че когато работиш с деца, в нея е истината.
Направили някои промени в обучителния процес, съобразени с новите поколения. Днес децата са различни. Например те са свикнали да получават информация нагледно. Трудно четат. Направили изнесена класна стая, където често провеждат уроци различните класове. „Малките ученици ги качвам в библиотеката и лично аз, когато имат занималня в следобедните часове, им чета любимите книжки. Карам ги те да потърсят книжката според буквата на рафта. Опитвам се да им дам функционална грамотност. Академичните знания, които се стремим буквално да налеем в главите им, не са толкова важни, колкото да получат елементарни компетентности, отношение към заобикалящото ги. Учебното съдържание прелива. Препускаме през него, а децата не знаят елементарни неща“, обяснява Симеонова.
В СУ „В. Левски“ работят по различни инициативи и проекти. Кандидатстват по много програми. И успяват. През изминалата година са отхвърлени само по една – за реновиране на библиотеката. Но направили със собствени средства някои подобрения на старото помещение. По проект е Откритата класна стая, по друг – кът и площадка за безопасно движение. Продължава работата на учителите по проекти за приобщаващо образование и за подпомагане на учениците в условията на кризи. Правят обучения за работа с компютърната техника не само за учениците, а и учители и родители, които имат нужда от помощ, за да се справят с новите технологии.
Оборудвали ИТ кабинети за специалностите в двете профилирани паралелки – по софтуерни и хардуерни науки с разширена подготовка по чужди езици. В последната учебна година е разкрита и професионална паралелка – за помощник-възпитател. Изборът е с презумпцията младите хора да имат възможност да получат професия със завършване на средното си образование. Не всеки възпитаник на училището ще продължи образованието си. Затова му е нужна основа, която да развие като професия. За догодина ще прибавят и профил предприемачество. Искат да научат децата как да правят план за разпределение на финансови средства, как да планират собствен бизнес. Въобще неща, които ще са им полезни в бъдеще.
Колкото повече натрупва опит, толкова повече Лина Симеонова говори с увереност за наболелия проблем – нуждата от промени на учебните програми и учебното съдържание. „Спор няма – промяната им е належаща. Много от съдържанието е в повече. Трябва да се настроим спрямо новото време, спрямо индивидуалните потребности на децата, да намерим начин да достигнем до тях. С това учебно съдържание не става, защото е безинтересно, отблъсква ги. Как да задържим вниманието им в клас? Като прибавим и ковид кризата! Има деца, които епидемията ги завари в първи клас, минаха втори почти без да стъпват в училище, и сега в трети клас не се познават. Не са били в училищна среда. Не са научени на взаимодействие. Нерядко виждам тревожни деца. А това не бива да се допуска.“

Your Image Description

Свързани статии:

Тук се подготвят победители Неделни училища с куп награди Успяват онези, които взимат смели решения Училището с планетариум

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Тук се подготвят победители

Следваща статия

STEM кабинетите – голямото предизвикателство

Следваща статия
STEM кабинетите – голямото предизвикателство

STEM кабинетите – голямото предизвикателство

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Образованието подготвя за бъдещи кризи

Водороден автомобил  се зарежда за 3 минути

Водороден автомобил се зарежда за 3 минути

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"