Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 30, 2022

Да запълниш липсващата част от сърцето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-07-2022
в Брой 30, 2022
A A
Учениците с интерес се запознават с българските традиционни празници, което помага
за осъществяване на приемственост между поколенията

Тони КИРИЛОВА

Българо-швейцарската асоциация „Канатица“, създадена преди година, за да съхранява и разпространява българския език и култура, учредява и българско училище, което ще отвори врати през септември в град Веве край Лозана.
„Организирахме родителска среща и въпреки че записването на децата ще продължи до края на август, очакваме да стартираме с около 20 деца – казва пред „Аз-буки“
Теодора Попчева-Зюфре, председател на българо-швейцарската асоциация „Канатица“ и ръководител на едноименното училище. – Учебните занимания ще се провеждат в събота в училището във Веве, което е за начален и предгимназиален курс. Департаментът по образование ни предоставя две стаи от него. Ще започнем с двама учители с педагогическа правоспособност – един за
предучилищната група и началния курс, а вторият ще поеме по-големите, които ще изучават не само български език, а и история и география. Учебният план е изготвен според изискванията на МОН.“
Децата са на възраст от 4 – 5 до 16 години и са от български или смесени семейства от Лозана, Нион, Морж, Монтрьо, Веве, Лютри, Вилньов, Мартини и др. Те ще бъдат разпределени в предучилищна, начална и напреднала група. Училището ще предлага присъствена форма на обучение, както и смесена с частично присъствие и изцяло дистанционна в случай на пандемии и невъзможност за посещения. Обучението ще се осъществява чрез учебници, учебни помагала и пособия, одобрени от МОН. Предвижда се учителите да подготвят допълнително по български език и литература и кандидат-студенти за прием в български висши училища.
„Към асоциация „Канатица“ имаме фолклорен ансамбъл, но идеята е в училището да има и група за народни танци. Част от мероприятията на Асоциацията, които са предназначени за деца, ще бъдат организирани от самото училище – обяснява Теодора Попчева-Зюфре. – Предвиждаме към школото да има и различни ателиета, свързани с традиционните български празници, като Деня на народните будители и 24 май.“
Повече от 40 именити българи подкрепят създаването на Асоциацията през миналата година. Една от целите ѝ е учредяването на българско училище в района на Лозана и година по-късно то вече е факт.
„Отдавна имахме идея за тази асоциация, но динамиката тук е доста голяма, все не ни оставаше време – споделя моята събеседничка. – Доволни сме, че го направихме, защото, колкото и да сме заети, колкото и да ни харесва Швейцария, колкото и да са решени социалните проблеми тук, в една част от сърцето ни винаги е България. И за да не остава тази част празна от съдържание, сега я запълваме с родна култура и фолклор и по такъв начин донесохме България тук. Доказахме на практика, че България е там, където има и един българин. Въпреки че децата ни не говорят много добре български, а някакъв смешен език, особено при смесените бракове, когато се срещнат с фолклора, някак си възкръсва българското у тях. Не знам дали това е някаква генетична памет, или нещо друго, обаче се събужда националното самосъзнание, потулено в швейцарския бит, образование и култура, и се получава нещо много красиво.“
Асоциацията е създадена преди всичко с цел да съхранява родния език, да разпространява българската култура и традиции и да ги предава на децата. От своето учредяване през юни 2021 г. досега тя реализира всеки месец културни и социални събития, като концерти, представления и т.н. Още преди създаването на училището по Великден във Веве организират работилничка за боядисване на яйца по автентична българска традиция. В нея се включват български и украински деца и с интерес усвояват различни техники за боядисване на яйцата.
Защо „Канатица“? „Защото много ни допадна символиката на термина. Тази приемственост между поколенията и предаването на традиции и култура. Самата канатица, като форма, е магическото предаване на крилете на традиция, род, семейство и т.н. Символът е много древен, но ни харесва, защото е обобщаващ образ на нашите идеи, които заложихме при създаването на Асоциацията“, разказва Теодора Попчева-Зюфре. И добавя, че знае, че ще бъде трудно с българското училище в началото. Но „щастието е в зора – има ли зор, има и щастие, така че полагаме основите и имаме куража да продължим“.


Канатицата е универсален символ, който в продължение на над седем хиляди години се е разпространил в различни краища на Земята, без значение на религия и държавно устройс
тво. Най-рано датираното такова изображение е открито върху глинен съд в Мала Азия – около 5300 години пр.н.е.

Визуалното изображение на канатицата наподобява панделка. Това са два огледални триъгълника, които се докосват при върха на катетите.
Почти навсякъде по света фигурата символизира безкрайност и вечен живот. Смисълът ѝ е бил да предпазва от зли сили и негативни влияния, а елементите Ӝ носят идеята за щастие и благоденствие на притежателя ѝ.
Канатицата се среща върху предмети от бита и тъкани, които човек лесно може да пренесе със себе си. Много редки са случаите, в които има намерени символи на канатица върху неподвижни обекти.

В България наименованието канатица може да се преведе като „криле“, „криле на…“. Символ е на щастие, дълголетие и защита от зли сили.
В килимите на Балканите, в Близкия изток и Кавказ фигурата често се изобразява около друга, известна като „дървото на живота“. Ярък пример за това са чипровските килими.
В българската традиция канатицата се нарича за семейството. Свързва се със съюза между мъжкото и женското начало. Свързването на върховете на двата триъгълника създава поколението. Появата на това поколение се изобразява с поставянето на два по-малки странични триъгълника, които се добавят до тези на така наречения елемент „сватба“.

Your Image Description

Свързани статии:

Българчета от Дъблин разглеждат Пловдив Асоциацията на българските училища в чужбина става на 15 АБУЧ – възродител и посланик на съвременна България по света* Държавата подпомага 393 неделни школo

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Безброй рецепти за успех

Следваща статия

Българчета от Дъблин разглеждат Пловдив

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Българчета от Дъблин разглеждат Пловдив

Асоциацията на българските училища в чужбина става на 15

Асоциацията на българските училища в чужбина става на 15

АБУЧ – възродител и посланик на съвременна България по света*

АБУЧ – възродител и посланик на съвременна България по света*

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"