Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 30, 2022

Висшите училища ще се обединяват доброволно

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-07-2022
в Брой 30, 2022
A A

Висши училища у нас могат да се обединяват доброволно на териториален, тематичен или смесен принцип. В новото обединение, което ще бъде нов тип самостоятелно юридическо лице, съставните висши училища запазват статута си на юридически лица. Обединението не извършва самостоятелно обучение на студенти, като то се осъществява от съставните висши училища. Това предвижда публикуваната от МОН за обществено обсъждане концепция за промени в Закона за висшето образование за обединяване на висши училища в Република България. Обединенията са само между български държавни висши училища или само между частни висши училища.
Целта на обединението на висши училища е чрез концентрация на научно познание и инфраструктура, както и чрез споделяне на кадрови ресурс да се подобри качеството на научната и преподавателската дейност и да се реализират икономически ползи.
Кооперирането се обуславя от необходимостта за преодоляване на задълбочаващите се проблеми във висшите училища, свързани с демографската криза, с поддръжката и развитието на инфраструктурата, с ефективното използване на инвестициите.
Всяко обединение ще урежда свободно основните въпроси на дейността в учредителния акт (устав или договор), който се приема с общо съгласие от учредителите. Новото юридическо лице ще се създава след получаване на оценка на проект за откриване на обединението от Националната агенция за оценяване и акредитация; с приемане на Решение на Народното събрание и обнародването му в „Държавен вестник“. Обединението има самостоятелно наименование, самостоятелни органи за управление и имущество, различно от имуществото на съставните висши училища. Едно висше училище ще може да участва само в едно обединение.
Обединението има и право на свободно определяне на съвместното обучение, съвместни учебни програми, споделяне на академичния състав, създаване на нови общи инфраструктури и споделяне на съществуващите.
Обединението може да надгради съществуващи партньорства между български висши училища, както и центровете за върхови постижения и центровете за компетентност.
Органи за управление на обединението са Ректорски съвет, който се състои от ректорите на съставните висши училища. Негови членове по право участват в заседанията на Академичния съвет на обединението и представляват интересите на съставните висши училища по отношение на учебно-преподавателската, научната, финансова и административна политика. Председателят на Ректорския съвет се избира от Академичния съвет на обединението съгласно неговия устав. Членовете на Академичния съвет на обединението се избират от академичните съвети на съставните висши училища по правила, заложени в учредителния акт и съгласно разпоредбите на ЗВО. То включва представители на академичния състав, студенти и докторанти на съставните висшите училища, чиято численост се определя в учредителния акт. Съставните висши училища запазват досегашната си система от органи за управление съгласно ЗВО.
Обединението ще разработва правила, организира и провежда обща кандидатстудентска кампания за съставните висши училища; ще прилага правила за разпределяне на приходите от съвместно обучение; ще разработва правила за съвместно използване на наличната и новосъздадената научна и друга обща инфраструктура и за съвместно кандидатстване за достъп до специфично или проектно финансиране. Обединението може да поддържа обща администрация – счетоводство, ТРЗ, юридическо обслужване, информационно обслужване, библиотеки, спортни зали, центрове за научни изследвания, институти, офиси за трансфер на технологии и др.
Освен това то може да извършва съвместна учебна, научна, художествено творческа и друга дейност от името на съставните висши училища с академичния състав и материалната база на съставните висши училища, както и да разкрива самостоятелни обслужващи звена, които да се ползват от всички съставни висши училища.
Академичният съвет на обединението утвърждава съвместни образователни програми по акредитирани професионални направления на съставните висши училища, условията и реда за обучението по тях и финансирането им. Той кандидатства и изпълнява съвместни научни (международни, европейски, национални и др.) проекти, разработени с ресурсите на съставните висши училища. Може да кандидатства и за включване в международни рейтингови системи, както и да участва в Рейтинговата система на висшите училища по решение на органите за управление на обединението.
Нормативът на академичния състав на съставните висши училища може да се формира и от преподавателска дейност в другите съставни висши училища под координиращата функция на обединението. Академичният състав на съставните висши училища посочва в научните си публикации и обединението като принадлежност.
Проектът предлага и текстове относно имуществото и финансите на обединението. То ще разчита на проектно-програмно финансиране от държавата; процентни годишни отчисления на съставните висши училища съгласно правила, уточнени в Учредителния акт; собствени приходи от съвместни научни проекти, съвместни обучения с трети страни (индустрия, институции, други външни възложители), договори за съвместна научноизследователска дейност с индустрията и институциите, дарения, продажба на интелектуална собственост, награди и др.
Очакваните резултати от подобни обединения на висши училища най-общо могат да се дефинират като повишаване на международната и на националната видимост на висшите училища; създаване на ефективен и устойчив механизъм за съвместно обучение; привличане на повече студенти и инвеститори,
в т.ч. чуждестранни; развитие на съвместна инфраструктура; съвместно участие в мащабни научни проекти; споделяне на ресурси – финансови, научни, административни, човешки и др.; намаляване на фрагментацията на висшите училища; постигане на по-широко териториално покритие с академични структури и подпомагане на борбата с демографската криза и с регионалните различия.
Обединенията ще се прекратяват по общо съгласие на всички съставни висши училища с решение на Академичния съвет на Обединението след решения на Академичните съвети на всички съставни висши училища. Причина може да е и прекратяване участието на едно от съставните висши училища, освен ако останалите съставни висши училища внесат в МОН проект за запазване на обединението, който съдържа и положителна оценка от НАОА на проекта за продължаване на дейността. Дейността се прекратява и от Народното събрание по предложение на Министерския съвет чрез министъра на образованието и науката след констатирани съществени нарушения на Закона за висшето образование.
Получени са коментари и предложения по концепцията за промени в ЗВО от Висшето училище по телекомуникации и пощи – София, и от Лесотехническия университет – София. От Съвета на ректорите са изпратили предварителни бележки по проекта, като заявяват, че предстои да изготвят собствен анализ по темата за обединяването на висши училища.
Бележки, становища и предложения могат да бъдат изпращани на e-mail – i.radonova@mon.bg, до 26 август 2022 г. включително.

Your Image Description

Свързани статии:

Лидери на промяна в професионалното Проф. д.х.н. Юрий Кълвачев, управител на Фонд „Научни изследвания“: Подаването на проекти вече ще е само електронно 25 млн. лв. за изкуства и спорт в училищата МОН поиска още средства в Бюджет 2024

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

326,1 млн.лв. за съвременни училища и детски градини

Следваща статия

Отдадените учители

Следваща статия
Вестник "Аз-буки"

Отдадените учители

Успешна трансплантация  на свински сърца

Успешна трансплантация на свински сърца

В ход е дигиталното обучение

Държавата подпомага 393 неделни школo

Последни публикации

  • Ден на детето с мисия
  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"