Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 4, 2022

Ръст на парите за образование и наука

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-01-2022
в Брой 4, 2022
A A
Общините ще получат допълнително близо 85 млн. лв., за да премахнат таксите в детските градини

Малко над 6,4 млрд. лв. са предвидени за политики в областта на образованието и науката през 2022 г.
Това предвижда представеният проект за държавен бюджет на страната за 2022 г. Заложен е ръст от 741,6 млн. лв. в сравнение с актуализирания бюджет в сектора за 2021 г., като се запазва равнището от 4,5% от БВП. В следващите две години за образование и наука се прогнозират съответно 6,910 млрд. лв. (4,5% от БВП) и 7,339 млрд. лв. (4,6%) от БВП, показва актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2022 – 2024 г.
За поредна година е записано нарастване на заплатите на педагогическите специалисти, като от април с около 12% ще се увеличи средната учителска заплата. За целта са предвидени нови 239 млн. лв., като възнаграждението ще е 125% от средното в страната. Точният размер ще бъде обсъден със социалните партньори и записан в наредба на министъра на образованието и науката. Поради новия размер на минималната работна заплата в страната със 76 млн. лв. ще се увеличат и разходите за заплати на непедагогическия персонал.
В проектобюджета за 2022 г. в областта на образованието по общинските бюджети са разчетени общо разходи в размер на 3,662 млрд. лв.,
от които 3,531 млрд. лв. за текущи разходи и 131 млн. лв. за капиталови разходи. Разписани са 10% повече пари за издръжка на детските градини и училищата. Допълнителни
40 млн. лв. се насочват за покриване на по-високите разходи за електроенергия, отопление, горива, вода и др. 6,5 млн. лв. са предвидени за предпазни материали и консумативи в условия на епидемична обстановка.
Допълнително близо 85 млн. лв. ще получат общините, за да премахнат всички такси в детските градини. Една от приоритетните мерки на правителството ще влезе в сила от април 2022 г., а целта е да се обхванат повече деца в системата на предучилищното образование. 18 млн. лв.
са определени за продължаване поетапното разширяване на достъпа и обхващане в задължително предучилищно образование на 4-годишни деца. За компенсиране на разходите за отглеждане и обучение на деца, които не са приети поради липса на места в държавни и общински детски градини и училища, са записани 13 млн. лв.
Още 16 млн. лв. се предвиждат за по-качествено и здравословно хранене на децата в предучилищните групи и учениците от I до IV клас, които ще продължат да получават безплатни закуски. Заложен е и ръст от 6,5 млн. лв. на средствата за транспорт на учениците, които се обучават в средищни училища или в професионални гимназии в съседни населени места. Общо средствата по това перо са 52,5 млн. лв. Други
10 млн. лв. ще се предоставят за закупуване на училищни автобуси.
Със 100 млн. лв. ще се финансира изцяло нова програма за извънкласни дейности в училищата и в центровете за подкрепа на личностното развитие, така че повече деца да спортуват или да се занимават с изкуство.
Учениците ще могат да почиват безплатно на море или планина по НП „Отново заедно“ и през 2022 г. Бюджетът е 22,6 млн. лв. Програмата беше спряна временно през 2021 г. заради пандемията от COVID-19 в страната. Всички отложени тогава пътувания ще могат да се проведат през идващото лято.
И през 2022 г. 70 млн. лв. се насочват за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски градини, детски ясли и училища. Нова програма за изграждане на физкултурни салони и спортни площадки в училищата, в които няма такива или съществуващите не са в добро състояние, ще бъде финансирана с 15 млн. лв.
Още 6,5 млн. лв. допълнително се насочват към дуалното обучение, като ще се насърчават учениците да избират защитени специалности или такива с недостиг на кадри.
От средата на годината трябва да заработи и нова национална програма за наемане на образователни медиатори и социални работници в детските градини и училищата, в които се обучават деца от уязвими групи. За нея са разписани 10 млн. лв.,
а дотогава заплатите им се осигуряват по проект „Подкрепа за успех“.
Политиките за реформите във
висшето образование и разширяването на достъпа до него ще бъдат продължени и с бюджет 2022. В него са предвидени 10% повече средства за студентски стипендии, или общо 5,5 млн. лв., считано от 1 януари 2022 г.
С 2,2 млн. лв. ще се покрият таксите на студентите, които се обучават в защитени специалности или такива с недостиг на кадри за пазара на труда. За саниране и ремонт на студентски общежития са предвидени 35 млн. лв.
С 43 млн. лв. ще се повиши и издръжката на обучението в държавните висши училища. В проектобюджета за тях са заложени общо 619,113 млн. лв. През 2023-та те са фиксирани на 625,185 млн. лв., а през 2024 г. – на 625,185 млн. лв. Държавните висши училища ще получат с 5 млн. лв. повече за научна и художествено-творческа дейност.
Трансферите от бюджета на Министерството на отбраната за държавните висши военни училища са планирани на 36,277 млн. лв.
За БАН са планирани 119,860 млн. лв. В следващите две години за Академията се предвиждат по 120,528 млн. лв. От Министерството на околната среда и водите по бюджета на БАН ще бъдат насочени допълнително 675 хил. лв. За Селскостопанската академия са предвидени 32,31 млн. лв.
Увеличение ще има и на парите за наука, като по това перо в проектобюджета са записани 601,6 млн. лв. (0,4% от БВП) при 534,3 за миналата година. Прогнозите за следващите две години предвиждат съответно 685,1 и 714,8 млн. лв. За настоящата година ще бъдат осигурени допълнително 15,5 млн. лв. за изпълнение на целите, заложени в националните научни програми, Националната стратегия за развитие на научните изследвания и Националната пътна карта за научна инфраструктура.
В Бюджет 2022 са разписани и средства за създаване на Борд за иновации между Министерството на иновациите и растежа и МОН с цел формиране на дългосрочни политики за развитието на българската икономика.
Проектът за държавен бюджет предстои да бъде приет от Министерския съвет. До края на януари той ще бъде внесен за обсъждане в Народното събрание. Предвидена е и актуализация в средата на годината, по думите на финансовия министър Асен Василев.

Your Image Description

Свързани статии:

Удължават програмата „Европейски научни мрежи“ Изваждат от МОН синоптиците Ваканция, здравей! МЗ сключи договори за 7,61 млн. теста

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Удължават програмата „Европейски научни мрежи“

Следваща статия

Изваждат от МОН синоптиците

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Изваждат от МОН синоптиците

В ход е дигиталното обучение

Ваканция, здравей!

В ход е дигиталното обучение

Промени в Наредбата за финансиране

Последни публикации

  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"