Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 45, 2022

Желанието да градим заедно

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-11-2022
в Брой 45, 2022
A A
В лекоатлетическия крос, организиран в училището, взимат участие ученици от I до X клас

Зина СОКОЛОВА

В нашето училище е много спокойно, въпреки че имаме деца от всички възрастови групи – от I до XII клас – казва Вера Захариева, директор на столичното 12. СУ „Цар Иван Асен II“. – Учим големите ученици да помагат на по-малките. Отношенията между тях са изключително толерантни и добри. Затова и училището ни е предпочитано от родителите. То е средно по големина за столицата, с 900 деца. 50 на 50 са учениците от квартала и тези от други райони на града, чиито родители работят близо до нас и затова им е удобно да записват децата си тук.“
Учениците от начален етап са разположени на два самостоятелни етажа. За тях са осигурени целодневно обучение, столово хранене, бюфет за закуски.
За по-големите има нови модерни кабинети по биология, химия, физика. Те са основно ремонтирани и оборудвани по проект за природни науки на МОН още преди да се появи Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“.
„Това беше по-малък проект, за 30 000 лв. – уточнява Захариева. – А сега по програмата за STEM центрове за училище с нашата големина финансирането е до
300 000 лв. Трябва да направим проект, с който да кандидатстваме за още по-модерен STEM център. Но и в момента кабинетите ни са много добре оборудвани.“
План-приемът в 12. СУ се изпълнява на 100%. Във всеки випуск има по три паралелки.
В гимназиален етап се предлагат три профила – природо-математически, чуждоезиков и предприемачески.
Всяка година остават желаещи, които искат да учат тук, но за тях няма свободни места.
Учи се на двусменен режим. Възможност за едносменен има само за начален етап. В момента се обмисля евентуално как и петокласниците да минат в една смяна.
„На всички външни оценявания, както и на държавните зрелостни изпити успехът на учениците ни е над средния за страната – подчертава директорката. – А за IV и VII клас, както и за Х и XII клас по български език резултатите са по-високи от средните за София. Колегите ги подготвят много добре. Имаме деца, които след IV клас отиват да учат в Софийската математическа, а след VII клас – в елитни гимназии, както профилирани, така и професионални. Но и учениците, които идват при нас след VII клас, също са с много висок успех. В последните години ние се задържаме в първите 20 училища в София по отношение на Националното външно оценяване след VII клас и бала за прием. Така че и нашите паралелки са желани и търсени. Нямаме отпаднали ученици, нямаме останали на поправителни изпити. Средният успех на училището е много добър – над 5. Непрекъснато се стараем да подобряваме качеството. Колегите участват в различни квалификационни форми, за да могат да повишават професионалната си компетентност.“
Дистанционното обучение пос-
тавя на изпитание целия екип. Справят се с предизвикателството благодарение и на това, че освен умения за работа с дигитални устройства има мултимедия във всяка класна стая. И всяко дете, останало вкъщи, може да наблюдава директно урока в класната стая и да се включва в него. През цялата минала учебна година по този начин се обучават 16 деца, които не могат да идват на училище. Разбира се, това не е най-добрият вариант – най-ефективно е присъственото обучение, смятат педагозите. Но при необходимост и дистанционното е някакъв вид решение.
„Пандемията внесе объркване в нормалния ритъм на училището – казва директорката. – Децата да не са в класната стая, да нямаш физически контакт с тях, да не можеш да разгърнеш извънкласни дейности – това ощетява учениците и нарушава атмосферата в училище. Да се надяваме, че това няма да се повтаря. Най-сериозното предизвикателство пред мен и екипа към момента е преодоляване на последиците от пандемията и възстановяване на училищната територия такава, каквато беше преди – с всички извънкласни занимания, с навиците и уменията, които учениците са позагубили по време на пандемията. Утвърждаване на този дух на взаимност, на партньорства, на желание да градим заедно, да бъдем заедно. Малко или много, тези неща се разстроиха през изминалия тежък период и сега пак се опитваме да се върнем към училището, в което кипи живот. Има, разбира се, пропуски в учебния материал, но там по-лесно се справяме с наваксването. По-трудно се възстановяват навици като тези да се пишат домашните, да се учи редовно, съсредоточаването в час, взаимоотношенията в групата. Едно е да стоиш вкъщи сам пред екрана, друго е да си в група. Освен да учат, деца водят и социален живот.
През тези близо три пандемични години социалното израстване на някои от тях като че ли е спряло. Някои по-затворени деца са се затворили още повече в себе си по отношение на общуването. Те пък по време на дистанционното обучение изпъкнаха, защото по-малко се притесняват, когато са вкъщи сами. Но в крайна сметка, при нас нещата трябва да вървят ръка за ръка – обучение, възпитание и социализация. В училище децата попадат в различни ситуации и изграждат свои модели на поведение – така израстват като личности. Тези модели се изграждат в група. Затова там са насочени усилията ни, освен за попълване на пропуските в знанията. Но другата работа е много по-продължителна, изисква още повече майсторство.
С радост забелязвам, че учениците бързо се отварят към това да правим неща заедно. И всички прояви, осъществени досега, бяха много добре подготвени. Включихме се в Международния пробег на мира, беше много интересно и за малки, и за големи. Това е една международна организация, която обикаля по света и чисто символично носят факела на мира. Поканихме ги за втора година при нас, защото искаме да сме част от тази организация. И ако предишната година по друг начин приемахме
тези символи, сега нещата протекоха съвсем различно. Защото всеки си дава сметка, че войната в Украйна може да е много близо до всеки от нас. Затова и учениците се включиха с голям ентусиазъм. Родителите също помогнаха. Тичахме за мир в двора на училището, засадихме дърво. Идеята е още докато са малки, децата да се научат, че всеки проблем може да се реши по мирен начин.“
Училището участва и в други инициатива и проекти. Тук са сформирани над 20 групи за занимания по интереси – по физика, химия и биология, занимателна математика, български език, театрална работилничка, различни видове спорт. Редовно се организират извънкласни дейности, свързани с национални празници, международни дни – на Земята, на водата, за борба с наркотиците и тютюнопушенето, за безопасност на движението по пътищата и други. Учениците имат възможност да се изявят – да рисуват, да правят макети. После с техните творби се украсява фоайето на училището. Ученици от 12. СУ участват и в дарителската кампания ,,Купи една книга. Дари я на своето училище“, инициирана от асоциация ,,Българска книга“, както и в конкурса ,,Най-усмихнатият клас на България“, организиран от сдружение ,,Усмивка“ и Община Бургас.
„В нашата Театрална работилничка децата от VIII и IX клас бяха подготвили рецитал за народните будители – казва директорката. – С тези прояви им даваме възможност да се изявят и в същото време ги възпитаваме в патриотичен дух, в чувство за принадлежност, да бъдат горди от постиженията на предците ни.“
В училището редовно се осъществяват и дейности по кариерно ориентиране. Учениците се запознават с различни професии, както и с възможностите на вис-
шите учебни заведения. Тези дейности текат на различно ниво в отделните випуски. За най-малките най-често се канят родители или известни личности, за да разкажат за своята професия.
В прогимназията и гимназията фокусът е върху възможностите за по-нататъшно образование на учениците и в средните, и във висшите училища. Голям процент от възпитаници на училището продължават образованието си, след като се дипломират. За по-големите се организират срещи с различни специалисти, с представители на висшите училища, разпространява се информация кога ще има дни на отворени врати в даден университет. Училището е в контакт с организацията IT Step, която запознава учениците с професиите в ИТ сектора. Миналата година са проведени съвместни уроци по информационни технологии.
„Нямам нищо против да има мандати за директорите – коментира накрая предложената законодателна промяна Вера Захариева. – Но те не бива да бъдат прекалено къси. От опита си мога да кажа, че въпреки че преди да стана директор бях 13 години зам.-директор, всеки директор има нужда от някакъв период, в който да добие опит, за да даде максимума от себе си. Но и дългите години на този пост са изтощителни. И ако нормативно се намери някакъв баланс и да се знае какво се случва с директора след края на неговия мандат – пази ли му се мястото, може да се въведе мандатност. Но не бива да има напрежение у директорите, че ще останат без работа, когато приключи мандатът им.“

Your Image Description

Свързани статии:

Сара, която мечтае да бъде учител Школо като семейство Училищата в Кюстендил стават екотеритория Ученици изградиха соларна станция

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Над 150 млн. лв. за ремонт на училищни общежития

Следваща статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV

Следваща статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV

Децата искат  да бъдат изслушвани

Децата искат да бъдат изслушвани

Ода за свободата

Ода за свободата

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"