Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 47, 2022

Българчета от Хага – онлайн в музея

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-11-2022
в Брой 47, 2022
A A
Технологиите правят възможни онлайн уроците в музея

Стела МАРИНОВА

С виртуална разходка в залите на Националния музей на образованието в Габрово учениците от X и XI клас в Българското училище „Св. св. Кирил и Методий” в Хага изучават урока по история и цивилизации „Просветното движение по българските земи през Възраждането“. Това се случва благодарение на партньорството между двете институции, споделя пред „Аз-буки“ Пенка Петрова – учител в неделното училище. Тя поддържа дългогодишни връзки с Националния музей на образованието, тъй като е преподавала в Националната Априловска гимназия в Габрово. Още тогава се възползва от възможностите за провеждане на уроци в културната институция. От миналата учебна година започва да преподава в неделното училище и ѝ се иска да продължи тази инициатива. „Когато дойдат през лятото в България, децата нямат възможност да посетят всички обекти, които ги докосват до родината. Говорих с колегите от Музея и те с радост приеха. Технологиите позволят да влезеш в експозициите дори да си далеч“, споделя Петрова.
Сътрудничеството започва в края на миналата учебна година. По идея на Светлана Храброва започва инициативата „Чети с мен на български език“, в рамките на която известни личности четат откъс от любима книга. Тогава директорът на НМО Любка Тинчева разказва на учениците за създаването на „Рибния буквар“ на д-р Петър Берон и на „Буквар“ от 1844 г.
на Георги Бусилин. Децата са заинтригувани от нравоучителните текстове. За да провокира интереса и творческото им търсене, тя поставя задача да издирят български пословици и поговорки, които съответстват на нравствените четива от букварчетата, и да ги прочетат следващия час. „Така чрез прекия досег до възрожденските книги се провокира интересът към българската книга и четене на български език“, споделя Петрова. Инициативата се разраства и в нея се включват родители и по-големи ученици.
Този месец учениците посещават виртуално Музея за един по-различен урок. Служителите в културната институция подготвят филм, който да пренесе гимназистите във възстановките на килийното и взаимното училище. Уредникът Димитър Иванов показва какво представляват уредите за наказание, върху какво са писали децата. Какво е пинакида и фалага, как се носи пачето перо с дивита. Научават как се прави мастило. Докато гледат видеоматериала, Иванов е онлайн, за да отговаря на възникнали въпроси.
„Силно впечатление на учениците направиха наказанията и поощренията от периода. Имаха много въпроси защо ги е имало. Интересно им беше, че лицата на наказаните ученици се мажат със сажди и така се прибират през града до дома си. Това са неща, които ги няма в учебника. Учениците влязоха в атмосферата, а така периодът се изучава много по-лесно“, казва учителката. Допълва, че предварително раздава на учениците таблици, които трябва да попълнят в хода на изложението. Ако са пропуснали нещо, могат да прочетат в учебника. Когато проверява материалите, установява, че основните неща, свързани с годините, учебниците, личностите, ги попълват по време на виртуалния урок. Уредникът успява да представи пред гимназистите развитието на просветното движение през Възраждането чрез паралелки между Габрово и страната. Запознава ги с различните видове училища, с организацията на работата им, с личностите, дали своя принос за развитието на учебното дело.
„Контактът между учениците и музейните специалисти и пренасянето на младите хора в света на възрожденските българи позволява по-лесно да се възприема учебното съдържание“, казва Петрова.
И допълва, че смята да продължат да работят по този начин. „Така имаме връзка с България. Децата установяват контакти с нови хора и имат още възможности да се докоснат до българското“, споделя Петрова.

Your Image Description

Свързани статии:

Срещи с питка, мед и шарена сол Отличиие за роден лектор в Атинския университет Да даваш на учениците и късче от сърцето си Недостигът на учители все още е предизвикателство

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Миротворци срещу агресията в училище

Следваща статия

Срещи с питка, мед и шарена сол

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Срещи с питка, мед и шарена сол

Отличиие за роден лектор в Атинския университет

Отличиие за роден лектор в Атинския университет

В ход е дигиталното обучение

104 публикации по програма ЕПЛЮС

Последни публикации

  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"