Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 5, 2022

Как се готви онлайн*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-02-2022
в Брой 5, 2022
A A
Тънкостите в сладкарството се усвояват най-добре в присъствена форма

Християна Симеонова,
Професионална гимназия по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

В началото на тази пандемия на всички учители и ученици им се наложи много бързо да се приспособят към съвсем нов начин на образователен процес. Лично за мен не беше трудно, а по-скоро странно, защото преподавам освен теория и практика по кулинарни техники и технологии. За усвояването на знания, умения и навици в кулинарната практика е необходимо да се използват разнообразни методи за обучение на учениците. Като учител, практикуващ пета година в тази област, забелязвам, че учениците харесват предметите, свързани с професионалната им подготовка, както по теория, така и по практика. Попадайки в електронна среда на обучение, най-странно е обучението по практика в готварството.
Живеем в свят на иновациите и дойде моментът, когато образованието направи „скок“ относно иновативните методи на преподаване. Смятам, че от голямо значение е начинът, по-който ще бъде представен материалът на учениците, за да могат да го усвоят по-лесно. Предпочитам да използвам различни методи на обучение. Един от методите, които използвам, е ситуациoнният – в основата на този метод е да се стимулират приложението на придобитите знания при практическо решаване на проблеми и развитието им в умения и практики. В кулинарната практика на учениците постоянно им се отдава възможност да използват придобитите знания в практически упражнения.
Kогато попаднахме в електронна среда на обучението по кулинарна практика, беше доста трудно. Родители и ученици се чудеха „как се готви онлайн“. Това бе голямо предизвикателство и за мен, като учител. Трябваше да оправдая очакванията на родителите и учениците и въпреки трудностите да подготвя учениците по практика, преподавайки в електронна среда. Учениците често губят интерес по време на час, но интерактивните методи на обучение създават атмосфера на внимание и желание за участие. Затова се стремя да правя уроците си интересни, вълнуващи и забавни. По кулинарна практика част от урока е с видео материал. Във видеата представям различни кулинарни рецепти, които имаме за съответния час. Видео материалът, който използвам, е от достоверни образователни източници. Благодарение на видеото те успяват да видят начина на приготвяне на дадена рецепта. Това е добър начин за усвояване на уроците по кулинарна практика в електронна среда на обучение. Учениците наб-
людават видео рецептите, а след като изгледат дадена рецепта, допълнително им давам разяснения по нея и те записват необходимата информация.
В кулинарната практика е много важна визуализацията. Много по-сложно би било за учениците, ако учат само теоретичната част на дадено ястие. Благодарение на видео уроците успявам да компенсирам липсата на реална кулинарна практика. Още едно полезно качество на видео уроците е, че докато гледат и слушат как готвачите обясняват рецептите със специфична терминология и прецизна практическа работа, у учениците се изграждат кулинарни знания, които след това прилагат на практика.
Сега може би си задавате въп-
роса къде ги прилагат, след като не ходят на практика в училище. Отговорът е, че всъщност учениците ми имат пълната свобода да прилагат наученото вкъщи. Не ги задължавам да готвят нещата, които сме учили в „днешния урок“, защото не всеки има необходимите продукти, а и средства. Давам свобода на учениците да готвят каквото искат, важното е да прилагат знанията и уменията, които придобиват в процеса на електронно обучение. Много от учениците се вдъхновяват от видео уроците и решават и те да направят видео как са приготвили някоя кулинарна рецепта. Други не са чак толкова смели и не влизат в ролята на видео готвач, а просто снимат това, което са приготвили. Съвременните технологии ни дават възможност за виртуален вид общуване. В последните две години и половина образованието премина повече във виртуална среда. Това ме мотивира, като учител, постоянно да откривам лесни и разбираеми електронни методи за обучение. Разбира се, електронната среда никога не би могла да измести реалната, но видео уроците са добър метод за компенсация.
В часовете си използвам и метода на дискусията – обсъждаме различни въпроси, които възникват по време на обучението, и стигаме до решаването им. Понякога се случва учениците да объркат някое ястие и крайният резултат да не е това, което очакваме.
В такива моменти при дегустация на ястието дискутираме защо и къде са сбъркали. Чрез дискусията сами успяват да стигнат до отговора на въпроса къде и защо са сбъркали в приготвянето на ястието. Този метод използвам както в реална работна среда, така и в електронна. Но когато сме в електронна среда, няма как да дегустирам ястието, което е приготвил ученикът. За това прилагам органолептична оценка върху снимката или видеото, което ми е изпратил ученикът. Получава се интересна дискусия, защото обсъждаме ястието според моята органолептична оценка и тази на ученика.
Мултимедийният начин на обучение много помага при обучението на учениците. Той е важен и иновативен метод за постигане на желаните резултати. В часовете по практика първо се запознаваме с кулинарните изделия, гледаме презентация на урока и рецептите, които след това се прилагат на практика. Този метод помага на учениците да развият въображението си относно кулинарните изделия и да ги приготвят по-добре дори от тези на презентацията.
Практическият метод на работа е много важен в кулинарната професия, без него няма как да очакваме резултати. Наблюденията ми са, че учениците предпочитат този метод на работа, защото виждат нагледно всичко, което са научили на теория. Онлайн обучението дава възможност на учениците да се изявят, готвейки вкъщи. Това е голям плюс най-вече за по-притеснителните ученици. Имам известни наблюдения, че когато учениците готвят вкъщи, се справят много по-добре. Бях приятно изненадана, когато видях, че ученици, които в реална работна среда по практика не са се справяли много добре, вкъщи готвят чудесно. Това ме навежда на мисълта, че реално децата имат потенциал и използват научените теоретични знания. Друг е въпросът, че не всички умеят да се изявят в клас и пред по-голяма аудитория.
Важно е, докато приготвят кулинарните изделия, да са спокойни и да работят с интерес и ентусиазъм. Определено вкъщи те се чувстват по-отпуснати и успяват да разгърнат потенциала си. Разбира се, ролята на учителя тук е много по-трудна. Не е лесно да се мотивират учениците да готвят, докато са в онлайн среда, но не е невъзможно. Много са важни ролята на учителя и начинът на преподаване в онлайн среда. Най-важно е както в кулинарията, така и в преподаването да вършим работата си от сърце и с желание. По този начин учим учениците да са отдадени на професията и да я вършат с желание. Личният пример, който даваме на учениците, е най-важен.

* Заглавието е на редакцията.
Пълният текст на статията е публикуван в сп. „Професионално образование“, бр. 6/2021 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Младите искат незабавни действия за опазването на планетата „Поразените“ открива театрален маратон Габровската метеорологична станция Керамични творби на чешки студенти показват в Троян

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Младите искат незабавни действия за опазването на планетата

Следваща статия

„Поразените“ открива театрален маратон

Следваща статия
„Поразените“ открива театрален маратон

„Поразените“ открива театрален маратон

Габровската метеорологична станция

Габровската метеорологична станция

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Против кого или какво са извънредните противоепидем(иолог)ѝчни мерки

Последни публикации

  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII
  • Излъчиха царици на буквите
  • Атестирането на учителите се отлага за учебната 2026/2027 г.
  • Държавата подкрепя 2500 деца с таланти
  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"