Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 50, 2022

Ученически патрули следят за дисциплината

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-12-2022
в Брой 50, 2022
A A
Възпитаниците на СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в с. Скалица обичат извънкласните дейности и изявите пред публика

Зина Соколова

СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в с. Скалица, област Ямбол, има повод да празнува. Предстои да чества две годишнини – 190 години образователно дело в селото и 170 години светско училище. Кулминацията на тържествата ще бъде в края на настоящата учебна година.
Училището е средищно и защитено. В него се обучават ученици от 14 населени места, които са извозвани с три автобуса. Педагозите са 23, заедно с директора. Всички са специалисти в областта, която преподават. 64 от учениците са в целодневна организация на учебния процес. Има и професионална паралелка по „Лозаровинарство“ с ІІ СПК, открита през 2014 г. На всички ученици се осигуряват закуска и обяд.
„Фактът, че се намираме на 20 км от други училища със статут на средни и на професионални гимназии, ни дава възможност да правим по-дългосрочни проекти, да градим стратегия, която гарантира, че и в бъдеще това училище ще го има – казва неговата директорка Донка Костова. –То дава шанс на деца от отдалечени от Ямбол населени места не само да завършат средно образование, но и да получат професия.“
В голямата си част децата са от семейства с нисък социален статус, които нямат големи възможности да ги образоват над средната степен. В момента тук учат 152 ученици, като през годината бройката им се променя на приливи и отливи. Сега те са по малко, отколкото в началото на учебната година, но според директорката има добра перспектива броят им да се увеличи. Идеята на екипа е да бъдат обхванати не само ученици от социално слаби семейства. Вниманието се насочва и към други деца.
„Тази година при нас постъпиха деца с възможности, чиито родители ни гласуваха доверие, че те ще излязат оттук образовани – казва Донка Костова. – Знаете какво обезлюдяване е по селата. Партнираме си с основни училища от селата Ботево, Роза, Бояджик от същата община. Насочваме вниманието си към тях, защото, когато ученици от тези населени места отидат в Ямбол, някои прекъсват и не завършват по финансови причини. Затова искаме да ги убедим, че освен социалните придобивки нашето училище предлага и добро образование. То създава условия учениците да се развиват и да получават възможности.“
Училището изгражда добра база за професионалната паралелка. От учебното лозе вече може да се произвежда на 100% и учебно вино. Преди време за това се е налагало да ползват помощта на партньори винопроизводители в района, като местната фирма „Балар“, които помагат и за учебната практика на учениците. Неслучайно и професионалната паралелка е с такъв профил. Предвидено е, че тези деца ще могат след завършване на училище да намерят професионална реализация. В района има достатъчно работа и възможности за развитие. Една от големите фирми винопроизводители е готова да осигури транспорт на учениците от ХІІ клас до Ямбол по време на производствената им практика.
„Финансирането, освен от бюджета на училището, много често идва и от проекти към МОН, които се реализират при нас – подчертава директорката. – Разработваме и свои проекти, като особено много се гордеем с един от тях – „С надежда за бъдещето“, който приключи на 7 май 2022 г.
Главната му цел е да подкрепи социалното включване на учениците от маргинализираните групи и да повиши възможностите им за професионална и социална реализация, като подобри достъпа им до образование.
Бяха изградени кътове, които да създават уют за учениците, среда, в която те да общуват помежду си. А училищното радио създава настроение в междучасията. Благодарение на проекта допълнихме с оборудване базата на професионалната паралелка. С фитнес уреди на открито компенсирахме частично липсата на физкултурен салон. Построяването му е огром-
ното желание на ученици, колеги и мое лично. Направено е проектиране и очакваме възможност за финансиране на изграждането му. Към настоящия момент броят на учениците е основната бариера да получим такова.“
Други проекти, по които се работи в СУ „Св. Паисий Хилендарски“, са „Осигуряване на равен достъп до образование в условия на криза“, Националната програма „Подкрепа на образователните медиатори и социални работници“, НП „Заедно в изкуството и спорта“ – в модул спорт.
„Участваме и в НП „Иновации в действие“ – училището ни е иновативно от 2020 г. – подчертава директорката. – Развиваме иновация в областта на гражданското образование. Проектът се казва „Ученическо самоуправление в действие – формула за успешен модел на съвременното българско училище“. Вече трета година поред защитаваме позицията си на иновативно училище.
Защо избрахме иновацията да е в тази област? Решихме, че сме длъжни да мотивираме максимално нашите ученици, макар те да не постигат много високи резултати в областта на образованието.
И определено ученическото самоуправление даде резултат. Много инициативи започнаха от тяхна страна. Младежите видяха, че да се управлява, не е никак лесно, защото това носи освен права и отговорности. И ако предлагат нещо, трябва да се включат и в изпълнението. Още при планирането на дейностите по проекта „С надежда за бъдещето“ започна и реално социално включване. Ученическият съвет тогава вече активно функционираше и оттам също дадоха идеи и помогнаха за създаването на проекта.“
Наскоро неправителствената организация „Малките стъпки“ гостува в училището във връзка с инициативи на Ученическия съвет. Педагозите са категорични, че децата се мотивират повече, когато се включват в различни извънкласни дейности. Всяка година иновацията на СУ „Св. Паисий Хилендарски“ се представя и на други училища, които проявяват интерес към нея.
„Удовлетворени сме от това, което можем да покажем – учениците се учат на емпатия, научават какво означава благотворителност, какво е взаимопомощ, какво е да сътворим нещо в базата и да го опазим. И редица други дейности, които носят своя позитив в нагласите на децата и в тяхната ценностна система. Наш ученик тази година ще завърши Аграрния университет в Пловдив. Нашият социален работник, която ни е бивша възпитаничка, учи в Тракийския университет „Специална педагогика“. Гордеем се с тези деца и смятам, че ще има и други като тях.“
В продължение на три години, откакто съществува Ученическият съвет, учениците извършват благотворителна дейност. Събират пари, обръщат се към фирми, към хора, които могат да помогнат. Разгласяват инициативите си толкова, че остават много учудени, когато чужденец се отзовава на техния призив и дарява известна сума. Със събраните средства за Коледа и Великден винаги правят пакети с различни продукти. Посещават бедни или многодетни семейства, както и възрастни хора, на които помагат.
„Учениците сами решават какво ще закупят. Но имат и ръководител, който се движи с тях, не са абсолютно сами – обяснява директорката. – Пътуват с ученическия автобус. Проявяват такава съпричастност към възрастни хора, виждала съм да се разплакват, когато видят някого в окаяно състояние. Това за мен е много важно, защото връзката между възрастното поколение и най-младите като че ли в един момент се губи. Затова съм удовлетворена, че децата помагат на тези хора не само по време на празниците – чистят двора, цепят им дърва.“
Друга инициатива на Ученическия съвет е да помагат за дисциплината в училище, тъй като има прояви на техни съученици, които не им харесват. Решават да има ученически патрул от по двама ученици от по-горните класове. Те ходят с баджове, на които пише „Ученически патрул“, и в междучасието помагат на дежурните учители.
Разговори с родителите се водят всекидневно, но не е лесно да се работи с тях, признава Донка Костова. В проекта „С надежда за бъдещето“ се организират мобилни училища за родители в определени села. Психолог прави срещи, за да ги привлече към идеята децата им не просто да присъстват в училище, а наистина да полагат усилия и да завършат средно образование. Но някои от родителите трудно приемат, че това дава възможности и отваря врати пред децата им. За тях е даденост наследниците им да повтарят модела на родителите си. Срещи с родителите организира и социалният работник, назначена по НП „Подкрепа на образователните медиатори и социалните работници“. Родителите винаги са канени на празници. По време на пандемията срещите с тях са онлайн, но не всички се включват.
„Класните ръководители са с нагласа да обсъждат с родителите всяко действие на детето им, защото те невинаги ползват електронния дневник – казва директорката. – Имат акаунти, но стоят леко встрани от тази нова технология. Класовете не са много големи и това позволява на учителите да познават семейното състояние на всяко дете. Класни ръководители правят групи във „Вайбър“ с родителите, пишат им при нужда. Това е нов начин за общуване. Но не сме обхванали на 100% всички родители и причините са ясни, това е двустранен процес. Винаги хвалим децата им, когато са пос-
тигнали нещо. Наскоро ученик спечели конкурс благодарение и на своя ръководител и получи ваучер да си купи техника. Родителите останаха доволни от резултата. Но все още за повечето от тях образованието не е ценност.
А мнозина са и неграмотни, макар че са сравнително млади.“
Тези дни всички са в предколедна треска. Изработват се картички и сувенири за традиционния благотворителен базар. Готвят се за коледното тържество. Училището редовно участва в благотворителния базар на Община Тунджа, както и в конкурси, организирани в ОДК – Ямбол.

Your Image Description

Свързани статии:

Да предизвикаш себе си и да спечелиш Контрол на компютъра с поглед използват в Златица Как се раждат фамилните имена Със спорт и езици заедно успяват в 17. СУ „Дамян Груев“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Инвестициите в образованието продължават

Следваща статия

Да предизвикаш себе си и да спечелиш

Следваща статия
Да предизвикаш себе си и да спечелиш

Да предизвикаш себе си и да спечелиш

В ход е дигиталното обучение

Контрол на компютъра с поглед използват в Златица

Как се раждат фамилните имена

Как се раждат фамилните имена

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"