Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 24, 2023

Къде са те сега

ПГ по строителство, архитектура и геодезия в Русе ще разработва механизъм за проследяване реализацията на бившите си възпитаници

Диляна Кочева от Диляна Кочева
14-06-2023
в Брой 24, 2023
A A

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“ в Русе.

 

В ателието по керамика на Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“ в Русе винаги е интересно

Центърът за високи постижения в областта на професионалното образование и обучение ще бъде изграден в цялото училище с всичките му пет прилежащи сгради, а не в отделно помещение“, започва разговорът ми с инж. Камелия Денчева – директор на Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“ в Русе. Целта е да се осъвремени учебната база и да се осигури качествено образование в областта на професионалните направления, които предлагат – „Строителство“ и „Дизайн“.

„Искаме учениците ни да се обучават с иновативни подходи в модерна среда, за да могат по-лесно да се адаптират към пазара на труда след завършване на средното си образование. Преходът от обучение към работа трябва да бъде плавен“, категорична е събеседничката ми. Инж. Денчева и целият ѝ екип работят в посока изграждането на високотехнологична образователна среда, основана на принципа на знанието чрез тясно сътрудничество с университети, изследователски центрове и местния бизнес.
„Ще заложим на проектно базирано обучение и интердисциплинарен подход за придобиване на високотехнологични умения. Не на последно място, сме решили да инвестираме и в обучението на учителите. Те са ключът към постигането на високи резултати от страна на учениците“, обяснява директорката. В гимназията в Русе квалификацията на преподавателите е поставена
на първо място.

Учителите редовно участват в различни обучения и форуми. Стремят се всеки ден да надграждат знанията си и да не спират да се развиват професионално.
Моята събеседничка посочва, че отпуснатите средства от МОН за изграждането на бъдещия център за високи постижения ще бъдат разпределени по следния начин. 55% са за модернизиране и текущи ремонти на учебната среда и 45% – за закупуването на съвременна техника за обучение по професионална подготовка.

В областта на строителството специалностите, които предлагат, са „Строителство и архитектура“, „Архитектурна реставрация“, „Водно строителство“, „Транспортно строителство“ и „Геодезия“, а в дизайна и визуалните изкуства – „Компютърна графика“, „Графичен дизайн“, „Интериорен дизайн“ и „Пространствен дизайн“. За всяка от тях е предвидено да се набавят съвременно оборудване, обзавеждане и техника за придобиване на практически умения. Възпитаниците им са 520. Това са 20 паралелки по 26 ученици.
„Радваме се на устойчив прием и броят на децата не се променя – казва директорката. И допълва: – Всяка година определяме план-прием за различни професии. Целта е да не се насища пазарът на труда в областта“, разказва директорката. През новата учебна 2023/2024 г. учениците ще могат да избират сред „Строителство и архитектура“, „Транспортно строителство“, „Геодезия“, „Компютърна графика“, „Интериорен дизайн“, „Пространствен дизайн“ и „Графичен дизайн“. Приемът е в четири паралелки от седем специалности. „Пространствен дизайн“ е напълно нова специалност и ще се предлага за първи път през новата учебна година. За щастие, в училището не срещат проблеми с намирането на преподаватели за практическа подготовка. От миналата година имат двама учители, представители на бизнеса, които са решили трайно да заменят частния сектор с учителската професия.

От години гимназията работи в тясно сътрудничество с Русенския университет „Ангел Кънчев“. По проекта „Подкрепа за дуалната система на обучение“ непрекъснато правят съвместни обучения на преподаватели и представители на местния бизнес. Такава форма на обучение имат учениците им от направление „Строителство“. Тази година средното си образование завършиха възпитаниците им от специалностите „Архитектурна реставрация“ и „Геодезия“. Много от тях са получили предложение за постоянен трудов договор.

Ежегодно през май в гимназията в Русе отличават най-изявените през петте години на обучение ученици. Отличието се присъжда не само за отличен успех, но и за активно участие в състезания, конкурси, Ученическия съвет (УС) и училищния живот. Приза „Училищна звезда“ през 2023 г. получава Веселин Великов – председател на УС. „Разбихме стереотипа. За пръв път наградата отиде при момче. Досега все бяха момичета“, шегува се моята събеседничка. Плакетът е изработен от възпитаниците им от „Интериорен дизайн“ в ателието по керамика в училището. Абитуриентката Стела Павловна пък получава на официална церемония Почетна грамота и Плакет на учениците от образователните институции, постигнали завидни резултати в своето обучение от кмета на Русе Пенчо Милков. Отличието се присъжда за отличен успех.

Гимназията може да се похвали с много успешни възпитаници. „В Центъра за високи постижения сме заложили още една цел – да разработим механизъм за проследяване реализацията на учениците след завършване на средното им образование.

В момента в България такъв няма. Всички данни се събират на базата на лични контакти и на доброволни начала“, обяснява инж. Денчева. Идеята за разработването на такъв механизъм ще бъде от полза не само на гимназията в Русе, но и на всички училища в страната. Освен това той ще отговори и на нуждите на бизнеса, който ще може да има достъп до т.нар. база данни с подготвени по конкретна професия кадри. „Силно се надявам да можем да го реализираме в Центъра“, казва моята събеседничка

От опит посочва, че около 90% от бившите ѝ възпитаници записват да следват висше образование в университет. Традиционно по-голямата част от младите хора избират Русенския университет „Ангел Кънчев“ и Университета по строителство, архитектура и геодезия в София. „Разчитаме на дуалното обучение. Когато един работодател е харесал конкретен ученик, той го финансира за семестриалните такси в университета и след това ученикът се връща на работа във фирмата“, разказва директорката. Вече три-четири компании процедират по този начин.
Ръководството на гимназията се гордее и с разнообразния извънкласен живот, който имат.

Най-силната им страна е проектната дейност.
Активно работят по програма „Еразъм+“, където са акредитирани за дейности по мобилност. През лятото на учениците им предстои практика във фирми за интериорен дизайн и строителство в Болоня, Италия.
Отделно към гимназията имат и Център за професионално обучение на възрастни. Той също е реализиран по проекти и е акредитиран за мобилност по програма „Еразъм+“. Създаден е през 2008 г. по програма ФАР и е лицензиран в НАПОО. Ежегодно в него се обучават около 20 – 30 възрастни в различни направления. „Проектният ни опит в международни дейности е достойно оценен“, споделя инж. Камелия Денчева.

Клубовете по интереси в русенската професионална гимназия са в областта на спорта, музиката и танца. С голямо желание учениците се включват във всякакви инициативи. С много настроение организират училищни концерти и прояви. Ученическият съвет е изключително активен. Постоянно предлагат идеи за разнообразяване на учебната среда. Сами организират изпращането на дванайсетокласниците.
Емблематичното дърво пред школото служи за декор за всеки празник.
На Коледа то е украсено с топки и гирлянди, на 14 февруари – със сърца, на 1 март – с мартеници, на 8 март – с цветя, на 1 ноември – с будилници.

„Децата ни са много активни, креативни и инициативни. Това ме радва и ме прави горда с тях“, казва директорката. Всички тези техни качества проличават и по редицата отличия и награди, които получават всяка година от международни, национални и регионални конкурси и състезания. От конкурса „България – в картини и слово“ с награда в училището се завръща не само ученичката от VIII клас Деница Георгиева, но и ръководителката на клуба „Живопис“ към училището Ивелина Станева. Учениците от клуба получават и награди от Националния конкурс с международно участие за рисунка на тема „Аз, ти, той – ние сме Европа“, организиран от международното дружество „Елиас Канети“, „Гьоте институт“ и Художествената галерия – Русе.

През 2023 г. отборът на гимназията печели и първо място от националния кръг на състезанието „Най-добър млад керамик“.

Your Image Description

Свързани статии:

Как се раждат идеи за иновации Как се управлява самолет в час Майстори на волана В час по музика с макет на цигулка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

В час по музика с макет на цигулка

Следваща статия

Два видински отбора – шампиони по роботика

Следваща статия
Два видински отбора – шампиони по роботика

Два видински отбора – шампиони по роботика

Нови знания чрез преживявания

Нови знания чрез преживявания

В ход е дигиталното обучение

Германският бизнес – недоволен от образованието у нас

Последни публикации

  • Биволи и дантели
  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"