Първа награда в Конкурса за най-добра инициатива на ученически съвет, проведен съвместно от Министерството на образоването и науката и Държавната агенция за закрила на детето, в категорията „Изграждане на гражданско съзнание“ печелят представителите на 7. СУ „Йордан Радичков“ – Монтана. Тяхната инициатива се казва „Животът е най-важен, а младостта е негова привилегия! Живей, пътувай, изучавай, но когато ходиш и шофираш – ВНИМАВАЙ!“.
„Целта е превенция на пътнотранспортните произшествия – казва директорката на училището Станка Костова-Сретениева. – Учениците изготвиха презентации по темата. Имаха и срещи с експерти от различни институции, които се занимават с този тип инциденти – представител на пожарната, на „Гражданска защита“, което е звено към пожарната, лекар-ортопед. На срещата с психолог бе обсъден въпросът как се преживява такава травма. Учениците разговаряха и с участник в пътнотранспортно произшествие, както и с инструктор за водачи на МПС.“
В срещите са включени ученици от различни класове. За да не се травмират, за най-малките са изготвени диплянки са безопасността по пътя.
Освен първата награда за тази инициатива от училището могат да се похвалят и с още едно постижение. На ученическите спортни игри отборът по футбол на 7. СУ „Йордан Радичков“ във възрастовата група XI и XII клас се класира на шесто място в България. А отборът юноши VIII – X клас е първи на междузоналното състезание Габрово, Плевен, Ловеч, Велико Търново, Враца, Видин и Монтана и отива на финал.
„Привличаме учениците със спокойствието и реда, които царят тук, както и с добрите традиции в областта на спорта – казва директорката. – Единственото училище сме в област Монтана, което приема ученици в профил „Физическо възпитание и спорт“. Затова нямаме и проблеми с план-приема.“
От тази година в училището е въведен и иновативен предмет „Визуално програмиране“. Иновацията е за 4 години. Новият предмет се изучава в V и VI клас.
„Децата се обучават в интерактивна адаптивна среда – разказва учителката Албена Иванова. – Анимационни герои помагат на учениците да възприемат понятия като параметри, променливи, условни функции, които, на пръв поглед, са сложни и трудни. Ориентирахме се към тази иновация, тъй като в днешно време информационните и комуникационните технологии са навсякъде около нас. А в основата им е програмирането. Освен това децата се справят добре с новата техника и често решават проблемите по-лесно от нас. Самата система дава възможност да се направи избор дали да се програмира с помощта на блокчета, или да се използва код – т.е. текстови команди. Синтаксисът на езика е малко по-различен от това, което традиционно се изучава в задължителните учебни предмети. Но пък логиката на разсъждението по повод действията, които се извършват, и изпълнението на задачите е една съща. Така че предметът помага много за усвояване и на задължителния материал.“
Преподаваните знания са разделени на нива като в компютърните игри. Започва се от най-лесното. За всяко ниво има по 10 упражнения с по четири задачи. Почти на всяко ново ниво или когато се въвежда ново понятие или нова команда, системата предлага видеоклип с инструкции как и за какво се използва дадената команда. Подходът в случая е учене чрез правене.
И ако ученикът не изпълни дадената задача, системата не го допуска да върви нагоре. За всяка задача може да ползва три подсказки. Ако прекалено дълго не могат да се справят със задачата или имат прекалено много неуспешни опити, светва лампичка и им се дава възможност да видят правилното решение и да открият грешката си.
„Учениците възприемат по-добре материала от новия предмет, отколкото от задължителните приложения, които се изучават по програма, тъй като имат нагледно действието, което трябва да се извърши от героя. На децата им е по-лесно да подреждат командите, отколкото да си го представят, както е в „Скрач“ (Scratch) – категорична е Албена Иванова. – Интересно им е, още повече че след края на всяко ниво (става дума за 10 упражнения) получават сертификат и електронна значка. Като преминат на по-горните нива и започнат по-сложните задачи, ентусиазмът малко се позагубва. Но все пак им е по-интересно, отколкото в часовете с традиционните методи на преподаване.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg