Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 3, 2023

Дрямка или игра

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18-01-2023
в Брой 3, 2023
A A
В ДГ „Малкият принц“ – Пловдив, децата могат и да не спят следобед, а да имат занимания

Катерина КОВАЧЕВА

Ако питате децата в детската градина „Какво не обичат да правят там“, голям процент от тях биха отговорили „Да спя следобед“. Въпросът е имат ли избор да не го правят?
Община Пловдив е първата в България, която през 2022 г. проведе проучване сред родителите на малчуганите от 52 детски общински ясли и градини в града дали да дадат избор на децата на 4, 5 и 6 години да не спят следобед – често с продължителност на дрямката от над 2 часа. Вместо това те могат да рисуват и играят, но тихо и спокойно, без да пречат на останалите деца. Метод, който към момента се практикува в Града под тепетата и в редица частни заведения, където това е възможно.
„Очаквано, над 60% от родителите отговориха, че искат детето им да има избор дали да спи
следобед в детската градина – коментира за в. „Аз-буки“ зам.-кметът на община Пловдив, отговарящ за ресор образование, Стефан Стоянов. – Задължителният сън в градините е остаряло разбиране и изненадващо не е заложен в нито една наредба или закон като „задължителен“, а е по-скоро остарял прийом на учителите. Голяма част от децата на 4 – 5 години нямат нужда от следобеден сън и не искат да спят насила. Затова решихме да им предоставим възможност за занимания през това време“, допълва Стоянов.
В Града под тепетата в 10 от 52 детски градини е позволено, ако детето не иска да спи следобед, да не го прави, а вместо това да играе тихи игри. Моделът е много успешен. И това се случва не само в Монтесори детските градини в града.
За съжаление обаче, тази политика остава само на местно ниво в общинските заведения в Пловдив. Въпреки нежеланието на общини като София и Варна да последват примера, Мария Йонова, създател на Unicorn Baby – консултации по детски сън, провежда допитване в социалните мрежи за нагласите спрямо възможността да се въведе избор от страна на родителите. „Получихме отговорите на 4420 родители, като от тях 3311 (75%) искат да имат избор детето им да не спи в градината. Останалите предпочитат системата да остане непроменена. Повдигнахме тази тема с ясното разбиране, че промените не биха могли да се случат бързо поради ограничения, които организацията в детските градини предполага – подходящи помещения за отделяне на неспящите деца, график на персонала и др.
И все пак разговорите в тази посока и търсенето на решение ще бъдат ценни“, споделя Мария Йонова за в. „Аз-буки“.
На тази възраст децата имат повече възможности и достъп до информация. И вместо да отделят два часа за сън, могат да ги оползотворят в учене и тихи игри. Затова и образователната система трябва да се адаптира спрямо тях и новата реалност, смята зам.-кметът по образование в Пловдив. „Когато масово призоваваме децата да спят, е проблем. Тук имаме много да работим като институции и на държавно ниво, и на местно“, споделя Стефан Стоянов. Допълва, че усилията им в последните 4 години са да убедят повече учители и директори, че могат да се справят с премахването на задължителния следобеден сън.
Освен че децата негодуват да спят насила, тази дрямка причинява много неприятности. Сред тях късно лягане и преумора, които имат пряка връзка със спад в имунитета, нарушено внимание, поведенчески проблеми (включително прояви на агресия), склонност към затлъстяване. Въпреки това освен в тези 10 на брой градини в останалите общински детски градини не предоставят избор на родителите дали детето им да спи следобед, или не, в повечето случаи заради липса на персонал в местата, където спалните помещения и общото не са преходни.
„Като консултант по детски сън, работя с много деца в градинска възраст. Един от честите проблеми, за които търсим решение с родителите, е трудното заспиване вечер. За него може да има комплексни причини, но тази, която срещаме най-често, се корени в неподходящия режим на сън и по-точно наличието на продължителна дневна дрямка.
Традиционно в детските градини в страната се спи. Но в действителност във възрастта между 3 и 4 години физиологичната нужда от дневен сън при децата поетапно отпада. За някои деца резултатът от наложената дрямка в градината е все по-късно лягане вечер. Клиентите ми споделят за невъзможността да приспят децата си до 23 и дори до 24 часа, което е изключително неприемлив час за лягане на малко дете. Обичайно това води до преумора на следващия ден, когато трябва да събудим детето рано за градина. Представително проучване на навиците за сън на децата в България, което проведохме през 2022 г., показа, че една четвърт от децата в градинска възраст си лягат късно (след 22 часа)“, споделя Мария Йонова.
„Важно е да се отбележи, че с тази инициатива за промяна нямаме за цел премахването на съня в градината изобщо. Факт е, че някои деца се нуждаят от него по-дълго време и за тях е важно да имат тази възможност да възстановят силите си. Също така остава и фактът, че децата, при които нуждата от сън е отпаднала, продължават да се нуждаят от тихо време за почивка около времето за сън, което е редно да им бъде осигурено. С това наум, вярвам, че правото на избор би отразило индивидуалните нужди на всяко дете и семейство и ще бъде стъпка в правилната посока за осигуряване на здравословни навици за сън на децата в страната“, допълва консултантът по сън.
В ДГ „Мирослава“ в Пловдив от пет години работят по метода „Монтесори“, а главният принцип е правото на избор. Затова там децата, които искат, спят или лежат на обяд, а другите в същото време, дори в същата стая, играят тихи игри. Единственият негатив на това гъвкаво решение е скептицизмът сред персонала, който по този начин е натоварен с повече отговорности, особено във времето за сън при будуващи деца.
В големите групи в ДГ „Малкият принц“ след обедното хранене всички деца сядат в кръг и с учителката правят разбор на заниманията от първата половина на деня. След проведеното електронно проучване сред родителите на малчугани в градината само едно семейство се е възползвало от предложението за гъвкав режим без обеден сън. Постепенно стават пет, а след това има и нови желаещи. Удобство в ДГ „Малкият принц“ е, че занималнята и спалното помещение са преходни. Това позволява педагогът да наблюдава едновременно и спящите, и тези, които имат тихи занимания. Ако разположението не е такова, би бил необходим помощник-възпитател, за да не остават децата без надзор.
„Следобедната дрямка е деликатна тема за педагозите, защото понякога децата не искат да спят, а родителят настоява за задължителната почивка. Затова сме медиатори между двете страни. А в случаите, в които родителят прецени, имаме вариант децата да не спят, а да играят тихи игри – споделя Анелия Божанова, директор на ДГ „Малкият принц“ в Пловдив. – Ние сме част от Монтесори общността в Пловдив, към която вече има над 8 –9 детски заведения. Сънят, особено в големите групи в нашата градина, е по желание. Обикновено този период съвпада и с времето, когато те се подготвят за училищния график, където сънят е заместен от занималня“, допълва тя.
Директорът уточнява, че по-голям процент от децата им в трета и четвърта група в градините не спят. Но имат и такива, които и в първа група отказват следобедната дрямка, но те са единици. А и на тази възраст те имат огромна нужда от почивка следобед.
В ДГ „Малкият принц“ в Пловдив децата, които не искат да подремват, имат избор от богатство от материали в добре оборудваното помещение за игра. То е разделено на зони – сензорни активности, математика, четене, рисуване, Космос. Но при условие че пазят тишина, разбира се.
Ако погледнем на Запад, ще видим, че в много страни голям процент от децата дори на 3 не спят следобед. Например в Холандия няма възможност, ако детето е навършило 4, да спи следобед, защото реално на тази възраст започват предучилищно обучение. Дори и по-малките не ги притискат, а тези, които не желаят да спят, играят тихи игри.

Your Image Description

Свързани статии:

Идеи с бъдеще Бой по…барабаните Над 420 хил. деца ще получават мляко и плодове Италианско признание за младежи от Белене

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Време е за „Студент на годината“

Следваща статия

Да събираш и изваждаш… ноти

Следваща статия
Да събираш и изваждаш… ноти

Да събираш и изваждаш... ноти

Когато има приемственост, има и добри резултати

Когато има приемственост, има и добри резултати

Принадената стойност е в резултатите

Принадената стойност е в резултатите

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"