Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 38, 21-27.09.2023

Образователно портфолио следи за напредъка на учениците

Активно мислене, творчество, общуване и сътрудничество развива в часовете по английски език Росица Атанасова-Минева

Диляна Кочева от Диляна Кочева
20-09-2023
в Брой 38, 21-27.09.2023
A A

За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
В. „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за учителката по английски език в 5. ОУ „Митьо Станев“ в Стара Загора Росица Атанасова-Минева. В часовете си използва интерактивната платформа Seesaw. Тя е изключително лесна за употреба и предоставя изключителна свобода на действие както на учителите, така и на учениците.

 

Росица Атанасова-Минева

„Децата се променят много бързо. Затова и ние, учителите, трябва да се научим да се развиваме, да вървим напред и да водим процеса на интегриране на новите образователни технологии в обучението“, казва учителката по английски език в 5. ОУ „Митьо Станев“ в Стара Загора Росица Атанасова-Минева. Тя преподава на децата от II до IV клас. Училището, в което работи, е иновативно от 2018 г. насам и се фокусира върху нови методи на обучение и оценяване, които да повишат ангажираността на учениците и да развият у тях ключовите 4К умения – за активно мислене, творчество, общуване и сътрудничество. Иновацията в часовете по английски език им носи името „Класна стая по английски език – 4К умения“. В часовете, когато тя се прилага, обучават не един, а двама учители. „Така понякога работим в сътрудничество, а друг път разделяме класа на две групи, така че едните усвояват новия материал по традиционния начин, а другите използват за тази цел образователни технологии“, разказва учителката. Това обикновено се прави по време на блок-часовете, т.е. двете групи се редуват и накрая всички ученици са се запознали с новата тема и по двата начина. Най-често използваните приложения са познатите на децата Seesaw, Wordwall, Quizizz, Canva и много други.

Олимпиада по английски език HIPPO

Приложението Seesaw записва и проследява напредъка на всяко дете. Платформата дава възможност учениците да демонстрират наученото по различни начини – с презентация, с аудио, с видео, с рисуване или дейности, създадени от учителите в самата платформа. Предимствата са много. Първото определено е възможността образователните материали да бъдат в електронен вариант и на едно място. Това улеснява използването им във всеки момент. Seesaw позволява на учениците да използват образователни ресурси, подбрани от учителите им, видеа, викторини, електронни книги с цел подпомагане усвояването на чуждия език по забавен за тях начин.

Другата положителна страна е, че стимулира комуникацията чрез осъществяване на обратна връзка между учители и ученици. В секциите за коментари се обсъждат силни и слаби страни на учебните дейности, анализират се допуснатите грешки, правят се подобрения. В края на всеки месец учениците отчитат постигнатите от тях резултати и сами ги оценяват според предварително изяснените от учителя критерии. Така се научават както да правят оценка на своята работа, така и да оценяват работата на съучениците си.
Благодарение на електронното портфолио децата успяват да подобрят и уменията си за четене и презентиране. Този безценен образователен ресурс им позволява сами да планират времето си, да организират учебния процес и да следят за напредъка си. „Използваме смесено обучение, което означава, че една част от дейностите в час децата могат да свършат самостоятелно у дома“, посочва учителката.
В рамките на един месец всеки ученик има няколко задачи за самостоятелна работа в платформата. Първата е да прочете и запише посочен от учителя текст. „В един учебен час учителят няма възможност да чуе как четат всички ученици. А портфолиото ми позволява да го направя. Освен това по-срамежливите деца се притесняват да четат пред класа, а когато го направят вкъщи, смущението изчезва и те показват това, което наистина умеят“, разяснява моята събеседничка.

Освен акуратен прочит на текст на английски ученикът трябва да отговори на няколко въпроса, зададени от учителя. Така ще стане ясно дали чете с разбиране. Всеки месец има и различна проектна дейност по английски език. Това може да бъде разказ на тема „Моята лятна ваканция“, „Моят дневен режим“ „Моят сандвич“ и др. Учениците имат избора да направят своя разказ под формата на хартиен постер, като пишат, рисуват и апликират, или дигитално – използвайки възможностите на различни платформи като Canva, BookCreator, Writereader. Преди да представи своята дигитална презентация, ученикът трябва да структурира мисълта си в текст, да провери граматиката и да избере подходящ фон, който да кореспондира с темата, шрифтовете, ефектите. „Презентацията е вид комуникация“, казва моята събеседничка. Последната задача за месеца са пет решени викторини с отлични резултати. Последният критерий за отлична оценка е отчетена активност през целия месец по време на часовете. Така посредством поставените през месеца задания се работи върху усвояването всички тези 4К умения.
Друго предимство на платформата безспорно е възможността родителите виртуално да присъстват по време на уроците. Учителката с усмивка разказва, че в началото на майките и бащите им е било по-трудно да се справят с работата в платформата, отколкото на децата.
Освен споменатите предимства има и още едно – портфолиото дава възможност на децата да общуват в реално време със свои връстници от целия свят. „Години наред разговаряме с деца от САЩ“, уточнява Атанасова-Минева.

През 2021 г. 5. ОУ „Митьо Станев“ в Стара Загора надгражда своята иновация. Нововъведението „Учим активно 4К умения“ вече става неизменна част не само от часовете по английски език в начален етап, а и от много други общообразователни предмети. И така започват да правят CLIL уроци (интегрирано изучаване на чужд език и учебно съдържание), в които математиката се изучава на английски език. „Така в учебното съдържание по математика, което развива логиката, вкарахме английс­кия език“, обяснява тя.
За активно учене могат да бъдат използвани различни методи, като обърната класна стая, мултидисцип­линарни уроци, проектно базирано учене. Методите и средствата са различни при различните дейности на училищната иновацията „Учим активно 4К“, но при всички дейности се прилага формиращо и автентично оценяване. То позволява обратна връзка в реално време и измерими резултати.
„При мен водещото е децата да заобичат английския език от самия старт, защото ще им трябва цял живот. Наред с това целя да ги науча как да прилагат образователни технологии за учене, така че един ден наистина да се превърнат в самостоятелни учащи се през целия живот“, споделя Минева. Възпитаниците ѝ вече пета година участват на Международната олимпиада по английски език

HIPPO 2023. „Учениците ми се представят отлично на местно ниво, след това се класират на национално, европейско и световно“, разяснява моята събеседничка. Пос­ледно през май пътуват до Италия, където се явяват на европейс­кия кръг от олимпиадата и неин ученик се представя много добре. Гордее се и със своя възпитаничка от VI клас, която на състезание по творческо писане на английски успява да победи конкуренцията на ученици от езикови гимназии и да се класира за национално оценяване.
Миналата година Минева и нейните ученици работят и по два STEM проекта. Единият е посветен на Деня на Европа. Всяко дете трябва да направи електронна книга за страна от ЕС, като представи държавата и езика посредством аудио файлове и изображения. „Накрая направихме виртуална библиотека, където поместихме всички проекти. Резултатът беше впечатляващ. С този проект спечелихме второ място на конкурс на Тракийския университет за STEM обучение“, казва учителката. Другият им проект е свързан с партньорите им от училище в САЩ – Bridgeway Elementary School в град Бриджтън, Мисури. Всеки ученик заснема видео, с което разказва за себе си и как преминава един негов ден. Така учениците ѝ излизат от зоната си на комфорт и се отпускат да говорят на английски със свои връстници – носители на езика.
„С образователни технологии се занимавам от 2008 г. Тогава бях на обучение в Англия по европейската програма „Еразъм+“ (тогава „Коменски“). Така започна всичко“, разказва учителката. Започва да се интересува от различни интерактивни образователни технологии. По това време открива и се свързва с група учители блогъри от цяла България на страниците на bg.log „Начално образование“. Заедно създават споделяща общност на учители, които обменят идеи за образованието и учебни ресурси.

„Наистина, в тази учителска общност научих не по-малко, отколкото в световните университети, в които се обучавах впоследствие“, смее се тя. Технологиите обаче се развиват и с тях необходимостта от електронни образователни ресурси също расте. Тук обаче идва следващият проблем – повечето платформи са платени. И така тя решава да стане посланик на идеите на различни международни образователни инициативи и техен представител в България. „Всички те са много лесни за прилагане. Трудното е, докато разучиш една-две, след това всичко е песен“, завършва учителката.

Your Image Description

Свързани статии:

Да дадеш частичка от себе си Удари звънецът и за малките ни сънародници в Атина Златният отбор на България Предлагаме родна олимпиада да прерасне в европейска

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Добри практики

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Образователната бедност се задълбочава

Следваща статия

Умението да привличаш млади учители

Следваща статия
Умението да привличаш млади учители

Умението да привличаш млади учители

Да избягаш от рутината чрез игра

Да избягаш от рутината чрез игра

Нови състезания в календарите на МОН

Нови състезания в календарите на МОН

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Ще инициирам промяна, която да ограничи възможността кметовете да обявяват неучебни дни
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"