Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 4, 2023

Механизъм за насърчаване на таланти

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-01-2023
в Брой 4, 2023
A A

Европейската комисия стартира Механизъм за насърчаване на таланти. Очаква се той да помогне на регионите на ЕС, засегнати от ускореното намаляване на населението в трудоспособна възраст, да обучават, задържат и привличат хора с умения и компетентности, които са им необходими за справяне с въздействието на демографския преход. Механизмът за оптималното използване на талантите в европейските региони е и първата ключова инициатива през 2023 г., която има принос към предложената от ЕК Европейска година на уменията. Нейната цел е да даде нов тласък на преквалификацията и повишаването на квалификацията.

Битката за млади и високообразовани кадри все повече се разгаря в страните от ЕС

В Европа има таланти. Но талантите трябва да бъдат насърчавани, особено като се има предвид, че ЕС е в процес на сериозен демографски преход. Това е още по-необходимо в регионите, които страдат от намаляваща работна сила и нисък дял на лицата с висше образование, както и в регионите, засегнати от напускане на младите хора. Ако не се предприемат мерки, този преход ще доведе до нови и нарастващи териториални различия, тъй като населението в регионите застарява и те изостават по отношение на числеността и уменията на своята работна сила. Това може да промени демог-
рафската картина в Европа, като възпрепятства устойчивостта и конкурентоспособността на ЕС.
Гарантирането, че регионите, изправени пред отлива на квалифицирани млади хора, стават по-устойчиви и привлекателни и се превръщат в своеобразен „капан за развитието на таланти“, е от решаващо значение за ангажимента на ЕС да не бъдат пренебрегнати нито един човек и нито едно място.
Какво представлява „капанът за развитието на таланти“ и кои региони са засегнати? В „капан за развитието на таланти“ трябва да се превърнат региони с недостатъчно квалифицирани работници и лица, завършили висше образование, така че да се компенсира въздействието на обезлюдяването и застаряването на населението. Справянето с намаляването на населението в трудоспособна възраст изисква по-висока производителност и повече иновации, а оттам и квалифицирани работници.
Държавите членки на ЕС са изправени пред рязък спад на броя на лицата в трудоспособна възраст. Числеността им е намаляла с  3,5 млн. души в периода 2015 – 2020 г. и се очаква да намалее с още
35 милиона до 2050 г. 82 региона в 16 държави членки (чието население се равнява на 30 %
от населението на ЕС) са сериозно засегнати от този спад на лицата в трудоспособна възраст, от ниския дял на хората с университетско или друго висше образование и от негативните тенденции в мобилността на своето население на възраст 15 – 39 години. Тези региони са изправени пред специфични структурни предизвикателства, като неефективност на трудовия пазар, на образованието, на обучението и системите за учене на възрастни, ниска ефективност в областта на новаторството, публичното управ-
ление или стопанската дейност, както и ниска степен на достъп до услуги. Ако се намерят решения на посочените предизвикателства, тези региони биха могли да привличат повече квалифицирани работници. Някои от тях вече са загубили своите таланти, докато останалите ще бъдат изправени пред този риск в близко бъдеще. Ако не се предприемат мерки, тази ситуация ще застраши дългосрочния просперитет на ЕС.
По тази причина Европейската комисия стартира Механизма за насърчаване на таланти. Той ще помогне на регионите на ЕС, засегнати от ускореното намаляване на населението в трудоспособна възраст, да обучават, задържат и привличат хората с умения и компетентности, необходими за справяне с въздействието на демографския преход.
Механизмът за оптималното използване на талантите в европейските региони е и първата ключова инициатива през 2023 г., която има принос към Европейската година на уменията, чиято цел е да даде нов тласък на преквалификацията и повишаването на квалификацията. Предлагат се индивидуализирани, ориентирани към местните условия многоизмерни решения, включително използването на съществуващите фондове и инициативи на ЕС за подпомагане на регионите, които са най-силно засегнати от текущия демографски преход и неговите странични ефекти, и за предотвратяване появата на нови и повишени териториални различия в ЕС.
Комисията публикува и своя доклад за 2023 г. за въздействието на демографските промени, с който се актуализира демографският доклад от 2020 г. В него се преразглеждат демографските тенденции и въздействията, установени в контекста на последните събития, като Брекзит, ковид и руската военна агресия срещу Украйна. В доклада се подчертава, че за да се гарантират бъдещият просперитет и благоденствието в ЕС, е изключително важно да се намери решение за предизвикателствата, породени от демографския преход. Тези предизвикателства включват застаряващо и намаляващо население и спад на броя на лицата в трудоспособна възраст, но също така и увеличаване на териториалните различия, включително нарастващото разделение между градските и селските райони. В доклада се разглежда дали установените демографски модели се ускоряват, дали смущенията са преходни, или оказват трайно въздействие върху демографските промени.
Затова ЕК ще разработи Механизма за насърчаване на таланти въз основа на 8 стълба.
– През 2023 г. ще стартира нов пилотен проект, за да се помогне на регионите, които са изправени пред загубата на квалифицирана работна сила, да проектират, консолидират, разработят и приложат индивидуализирани и мащабни стратегии, както и да набележат съответните проекти за обучение, привличане и задържане на квалифицирани работници. Ще бъде предоставена подкрепа на пилотни региони, избрани въз основа на открита покана за представяне на предложения.
– Още една нова инициатива – „Интелигентно адаптиране на регионите към демографския преход“, ще стартира през 2023 г., за да помогне на регионите, в които се наблюдава по-голям процент на напускащи ги млади хора, да се приспособят към демографския преход и да инвестират в развитието на таланти чрез индивидуализирани, ориентирани към местните условия политики. Регионите бенефициенти ще бъдат избрани въз основа на открита покана за представяне на предложения.
– Инструментът за техническа подкрепа ще продължи да подкрепя държавите членки, ако те поискат това, в рамките на поканата за представяне на предложения за 2023 г., при реформите на национално и регионално равнище, необходими за справяне с намаляващото население в трудоспособна възраст, с липсата на умения и в отговор на потребностите на местния пазар.
– Програмите на политиката на сближаване и междурегионалните инвестиции в иновации ще стимулират и възможностите за създаване на висококвалифицирани работни места и по този начин ще допринесат за подобряване на възможностите за задържане на таланти в тези региони.
– Ще бъде отправена нова покана за представяне на предложения за новаторски действия по линия на Европейската инициатива за градовете, за да се изпитат ориентираните към местните условия решения, ръководени от градове с намаляващо население, които са изправени пред предизвикателството да развиват, да задържат или да привличат таланти.
– Инициативите на ЕС, които подкрепят развитието на таланти, ще бъдат представени на специална уебстраница. Това ще осигури по-лесен достъп до информация на заинтересованите региони по отношение политиките на ЕС в области като научните изследвания и иновациите, обучението, образованието и младежката мобилност.
– Ще бъде обменен опит и добрите практики ще бъдат разпространени: регионите ще имат възможност да създават работни групи по конкретна тема и на регионален принцип с цел да се намерят решения на специфични професионални или териториални предизвикателства.
– Ще бъдат доразвити аналитичните познания, необходими за подпомагане и улесняване на основаните на факти политики в областта на регионалното развитие и миграцията.
Разгръщането на талантите ще се подпомага чрез съществуващите фондове, инструменти и инициативи на ЕС, които да доведат до икономическо съживяване и развитие на подходящи умения за привличане на дейности с голям потенциал в засегнатите региони.
Сред по-скорошните инициативи на равнище ЕС, които подкрепят държавите членки да се справят с демографската промяна, могат да се посочат европейската стратегия за грижите и за достъпа до финансово приемливи висококачествени дългосрочни грижи, включително до образование и грижи в ранна детска възраст, всеобхватната стратегия на ЕС за правата на детето и Европейската гаранция за децата, пакетът за подкрепа на младежката заетост, пакетът за заетостта на хората с увреждания и приетото предложение за обявяване на 2023 г. за Европейска година на уменията.
С новата европейска програма за иновации започва специална водеща инициатива за таланти в областта на дълбоките технологии в отговор на недостига им в този сектор, която интегрира всички региони в Европа.
Политиката на сближаване също помага и ще продължи да помага на тези региони да диверсифицират икономиката си, да подобряват достъпността на услугите, да повишават ефективността на публичната администрация и да гарантират участието на регионалните и местните власти чрез специални стратегии, ориентирани към местните условия.
И накрая, могат да се използват многобройните примери за национални и регионални инициативи и най-добри практики, които разрешават по ефективен начин структурните предизвикателства в местен контекст, като повишават привлекателността на регионите за талантите. За да способства за взаимното обучение, ЕК продължава да работи с националните органи, като документира набелязаните от тях най-сериозни демографски предизвикателства, както и примери за политики и проекти, насочени към управление на въздействието на демографските промени.

Your Image Description

Свързани статии:

Отварят детските градини и яслите Над 16 000 таланти от различни изкуства ВИХРЕН – път към върховите постижения „Леонардо да Винчи“ започва учебната година с награда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Обгрижваните деца

Следваща статия

Инициатива за образна диагностика на рака

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Инициатива за образна диагностика на рака

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Университетските алианси се срещат наесен

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Да излезем или да не излезнем, това е въпросът

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"