Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 48, 30.11 - 6.12.2023

МОН поиска още средства в Бюджет 2024

Директори, синдикати и ректори също настояха за повече пари, които да покажат, че образованието е приоритет

Елена Василева от Елена Василева
29-11-2023
в Брой 48, 30.11 - 6.12.2023
A A

Повече средства за образование в бюджета за 2024 г. поиска министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при обсъждане на първо четене в ресорната парламентарна комисия на законопроекта за държавния бюджет за догодина. Училищни директори, синдикати и ректори също настояха за повече пари, които да покажат, че действително образованието е приоритет.
Министър Цоков посочи, че за образование догодина са предвидени 8,5 млрд. лв.
(4,1% от БВП), в това число 720 млн. лв. за сметка на средствата от ЕС. Ръстът спрямо 2023 г. е в размер на 854,4 млн. лв. По думите му обаче някои дейности както в средното, така и във висшето образование остават необезпечени.
„Притеснение будят планираните 25,3 млн. лв. за Националната програма „Заедно в изкуствата и спорта“. Мерките по програмата започнаха със Закона за бюджета от 2022 г., като одобрените за финансиране проекти бяха 29,7 млн. лв. През настоящата година класираните проекти са за 35,4 млн. лв., а към момента МС е предоставило 24,8 млн. лв. за финансиране до 70% на одобрените проекти, като за окончателното плащане по програмата ще са нужни още 10,6 млн. лв., без разходите по администриране и мониторинг“, посочи той, добавяйки, че за изпълнение на целите на програмата ще са нужни още 15 млн. лв.
Други 12 млн. лв. според проф. Цоков са нужни за увеличение на средствата по националните програми, свързани с целите на МОН за подобряване на компетентностите на учениците по природни и хуманитарни науки, на резултатите ни на PISA и за безопасността на движението по пътищата, както и 7,8 млн. лв. за 20% увеличение на парите за стипендии на учениците от гимназиален етап, които от години са между 21 и 60 лв. и вече не отразяват инфлацията.

В становището на МОН по Закона за бюджета са описани и още необезпечени разходи, които се нуждаят от допълнителни средства – например още 6,1 млн. лв. за професионално образование, 25 млн. лв.
за повишаване на дела, който получават университетите според комплексната оценка за качеството, 10 млн. лв. за подобряване на материалната база във висшите училища, 4 млн. лв. за увеличаване възнагражденията на академичния състав и др.

„Крайно недостатъчни са и планираните средства за наука“, посочи още проф. Цоков. За 2024 г. в проектобюджета са разчетени 719,2 млн. лв. за наука (0,3% от БВП) при 749,7 млн. лв. за 2023 г.
Затова МОН настоява средствата за наука да се повишат до 0,9% от БВП, както е записано в Стратегията за развитие на научните изследвания. За повишаване заплатите на учените са нужни още 17 млн. лв., както и още 4 млн. лв. за издръжка на БАН заради увеличението на тока и водата, сочат разчетите на Министерството.

От МОН се обявиха още и срещу планираната промяна в Закона за бюджета, според която неусвоените към 31 декември средства по бюджетите на общините от трансфери, постъпили предходни години, могат да се разходват за делегираните от държавата дейности във всички функции, включително и за капиталови разходи. От МОН настояха да има изключение за образованието както досега, защото в противен случай парите, планирани за образование, ще могат да се насочват за други дейности и всяка община ще може самостоятелно да взема разнородни решения и да променя предназначението на средствата. МОН не подкрепя и друга предложена промяна, според която със свое решение общинските съвети ще могат да определят, че разходите за издръжка на делегираните от държавата дейности в сферата на образованието, финансирани от държавата по стандарти и нормативи, могат да бъдат не по-малко от 11% от разходите за съответната функция.

Председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева се изказа в същия дух, като обяви, че е получила уверение от Финансовото министерство, че въпросните промени няма да се случат или ще се прецизират. Тя обърна внимание и на учителските заплати, които, въпреки заявената политическа воля да достигнат 125% от средната заплата за страната, няма да могат да получат очаквания ръст. По думите ѝ, заложените в проектобюджета 289,9 млн. лв. няма да стигнат, а ще са нужни още 108 млн. лв. Същата позиция изрази Диян Стаматов от Съюза на работодателите в системата на народната просвета, както и председателят на Просветната комисия Красимир Вълчев. Според неговите сметки така заложените средства ще стигнат учителските заплати да достигнат само 117 – 118% от средната заплата за страната, а за достигане на 125% са необходими още не 108 млн. лв., а 230 – 240 млн. лв.
Въпреки че в ревизирания проект на Закона за бюджета Финансовото министерство реши да отпусне още 50 млн. лв. за увеличаване заплатите на академичния състав в университетите, включително 8 млн. лв. за БАН и 3 млн. лв. за Селскостопанската академия (при първоначално заложения проект за заплати имаше само 38,4 млн. лв., които стигаха за гарантиране през 2024 г. само на увеличените август т.г. заплати във висшите училища), от синдикат „Висше образование и наука“ към КНСБ заявиха, че за целта ще са нужни поне още 7 млн. лв., а общо за системата липсват още 135 млн. лв. Председателят на Синдиката Лиляна Вълчева се обяви категорично и срещу текст в Закона за бюджета, позволяващ да се финансират национални прог­рами за придобиване на висше образование в университети в чужбина от български граждани с цел по-късната им реализация в България.

Председателят на БАН акад. Юлиан Ревалски представи становището на Академията, според което за нея са необходими допълнителни над 25 млн.лв. От тях 20 918 300
лв. за увеличение на минималната месечна работа заплата – 10 039 600
лв. за ръст на възнагражденията на академичния състав и 10 878 700 за увеличение на заплатата на специалистите с висше образование. Още 4 млн. лв. са нужни за компенсиране увеличението на цените на електроенергията, топлоенергията и водата.
След дебатите за финансирането на сектор образование парламентарната комисия не подкрепи на първо четене проектобюджета за 2024 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailНеграмотността е загуба на обществено благосъстояние За 70% от децата страната ни е добро място да пораснеш 80% от българското участие в „Хоризонт 2020“ е в големи проекти Качествено образование за всеки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

С влак втори клас

Следваща статия

Снимка на броя

Следваща статия
Снимка на броя

Снимка на броя

Вестник "Аз-буки"

Мисия възможна

Разширяваме научното  сътрудничество с Израел

Разширяваме научното сътрудничество с Израел

Последни публикации

  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"