Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 48, 30.11 - 6.12.2023

МОН поиска още средства в Бюджет 2024

Директори, синдикати и ректори също настояха за повече пари, които да покажат, че образованието е приоритет

Елена Василева от Елена Василева
29-11-2023
в Брой 48, 30.11 - 6.12.2023
A A

Повече средства за образование в бюджета за 2024 г. поиска министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при обсъждане на първо четене в ресорната парламентарна комисия на законопроекта за държавния бюджет за догодина. Училищни директори, синдикати и ректори също настояха за повече пари, които да покажат, че действително образованието е приоритет.
Министър Цоков посочи, че за образование догодина са предвидени 8,5 млрд. лв.
(4,1% от БВП), в това число 720 млн. лв. за сметка на средствата от ЕС. Ръстът спрямо 2023 г. е в размер на 854,4 млн. лв. По думите му обаче някои дейности както в средното, така и във висшето образование остават необезпечени.
„Притеснение будят планираните 25,3 млн. лв. за Националната програма „Заедно в изкуствата и спорта“. Мерките по програмата започнаха със Закона за бюджета от 2022 г., като одобрените за финансиране проекти бяха 29,7 млн. лв. През настоящата година класираните проекти са за 35,4 млн. лв., а към момента МС е предоставило 24,8 млн. лв. за финансиране до 70% на одобрените проекти, като за окончателното плащане по програмата ще са нужни още 10,6 млн. лв., без разходите по администриране и мониторинг“, посочи той, добавяйки, че за изпълнение на целите на програмата ще са нужни още 15 млн. лв.
Други 12 млн. лв. според проф. Цоков са нужни за увеличение на средствата по националните програми, свързани с целите на МОН за подобряване на компетентностите на учениците по природни и хуманитарни науки, на резултатите ни на PISA и за безопасността на движението по пътищата, както и 7,8 млн. лв. за 20% увеличение на парите за стипендии на учениците от гимназиален етап, които от години са между 21 и 60 лв. и вече не отразяват инфлацията.

В становището на МОН по Закона за бюджета са описани и още необезпечени разходи, които се нуждаят от допълнителни средства – например още 6,1 млн. лв. за професионално образование, 25 млн. лв.
за повишаване на дела, който получават университетите според комплексната оценка за качеството, 10 млн. лв. за подобряване на материалната база във висшите училища, 4 млн. лв. за увеличаване възнагражденията на академичния състав и др.

„Крайно недостатъчни са и планираните средства за наука“, посочи още проф. Цоков. За 2024 г. в проектобюджета са разчетени 719,2 млн. лв. за наука (0,3% от БВП) при 749,7 млн. лв. за 2023 г.
Затова МОН настоява средствата за наука да се повишат до 0,9% от БВП, както е записано в Стратегията за развитие на научните изследвания. За повишаване заплатите на учените са нужни още 17 млн. лв., както и още 4 млн. лв. за издръжка на БАН заради увеличението на тока и водата, сочат разчетите на Министерството.

От МОН се обявиха още и срещу планираната промяна в Закона за бюджета, според която неусвоените към 31 декември средства по бюджетите на общините от трансфери, постъпили предходни години, могат да се разходват за делегираните от държавата дейности във всички функции, включително и за капиталови разходи. От МОН настояха да има изключение за образованието както досега, защото в противен случай парите, планирани за образование, ще могат да се насочват за други дейности и всяка община ще може самостоятелно да взема разнородни решения и да променя предназначението на средствата. МОН не подкрепя и друга предложена промяна, според която със свое решение общинските съвети ще могат да определят, че разходите за издръжка на делегираните от държавата дейности в сферата на образованието, финансирани от държавата по стандарти и нормативи, могат да бъдат не по-малко от 11% от разходите за съответната функция.

Председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева се изказа в същия дух, като обяви, че е получила уверение от Финансовото министерство, че въпросните промени няма да се случат или ще се прецизират. Тя обърна внимание и на учителските заплати, които, въпреки заявената политическа воля да достигнат 125% от средната заплата за страната, няма да могат да получат очаквания ръст. По думите ѝ, заложените в проектобюджета 289,9 млн. лв. няма да стигнат, а ще са нужни още 108 млн. лв. Същата позиция изрази Диян Стаматов от Съюза на работодателите в системата на народната просвета, както и председателят на Просветната комисия Красимир Вълчев. Според неговите сметки така заложените средства ще стигнат учителските заплати да достигнат само 117 – 118% от средната заплата за страната, а за достигане на 125% са необходими още не 108 млн. лв., а 230 – 240 млн. лв.
Въпреки че в ревизирания проект на Закона за бюджета Финансовото министерство реши да отпусне още 50 млн. лв. за увеличаване заплатите на академичния състав в университетите, включително 8 млн. лв. за БАН и 3 млн. лв. за Селскостопанската академия (при първоначално заложения проект за заплати имаше само 38,4 млн. лв., които стигаха за гарантиране през 2024 г. само на увеличените август т.г. заплати във висшите училища), от синдикат „Висше образование и наука“ към КНСБ заявиха, че за целта ще са нужни поне още 7 млн. лв., а общо за системата липсват още 135 млн. лв. Председателят на Синдиката Лиляна Вълчева се обяви категорично и срещу текст в Закона за бюджета, позволяващ да се финансират национални прог­рами за придобиване на висше образование в университети в чужбина от български граждани с цел по-късната им реализация в България.

Председателят на БАН акад. Юлиан Ревалски представи становището на Академията, според което за нея са необходими допълнителни над 25 млн.лв. От тях 20 918 300
лв. за увеличение на минималната месечна работа заплата – 10 039 600
лв. за ръст на възнагражденията на академичния състав и 10 878 700 за увеличение на заплатата на специалистите с висше образование. Още 4 млн. лв. са нужни за компенсиране увеличението на цените на електроенергията, топлоенергията и водата.
След дебатите за финансирането на сектор образование парламентарната комисия не подкрепи на първо четене проектобюджета за 2024 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailНеграмотността е загуба на обществено благосъстояние За 70% от децата страната ни е добро място да пораснеш 80% от българското участие в „Хоризонт 2020“ е в големи проекти Качествено образование за всеки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

С влак втори клас

Следваща статия

Снимка на броя

Следваща статия
Снимка на броя

Снимка на броя

Вестник "Аз-буки"

Мисия възможна

Разширяваме научното  сътрудничество с Израел

Разширяваме научното сътрудничество с Израел

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"