Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 7, 2023

Трябва всички училища да влязат в XXI век

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
15-02-2023
в Брой 7, 2023
A A
Надя Младенова получава магистърска степен в Историческия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски. Била е сътрудник, а след това
и началник на кабинета на Илияна Йотова – депутат в Европейския парламент. Началник на кабинета на министъра на образованието и науката (2013 – 2014). От 2017 г. е назначена с Указ на президента на Република България за началник на кабинета на вицепрезидента на Република България. Зам.-министър на образованието
и науката от август 2022 г.

– Г-жо Младенова, МОН събира всички училищни директори. Каква е срещата?

– Ще говорим за Националния план за възстановяване и устойчивост и процедурите, които са насочени към училищата. Акцентът ще бъде върху изграждането на STEM центрове във всяко училище, което предстои да бъде обявено като процедура. Преди години в МОН е разработена Националната програма за STEM центрове и кабинети и до момента по нея такива има изградени в над 260 училища. Някои директори също са вземали самостоятелни решения за изграждането на STEM центрове и кабинети.
Има няколко причини за срещата. Необходимо е да се обясни, че процедурата не е на про-
ектен принцип. Точно поради тази причина училищата нямат необходимост от наемане на консултантски фирми за разработване на проекти. Няма нужда от посредници, защото ще бъдат отпуснати средства за всяко училище. Никой няма да одобрява проекти, а концепция. Ще насочваме директорите, за да им помогнем да изберат най-правилния STEM кабинет, който е подходящ за тяхното училище. Предвидени са и средства за изграждане на високооборудвани класни стаи.

– Имат ли училищните ръководства необходимия капацитет да разработят подобни концепции сами?

– Проведохме голямо обществено обсъждане и не смятам, че от него излезе кой знае каква информация. В него участие взеха предимно заинтересовани фирми, за които основен фокус е техническото обезпечаване на STEM кабинетите. Въпреки че както и на общественото обсъждане, така и в работни срещи нееднократно сме заявявали, че техническите изисквания за оборудването са минимални, а не задължителни. Не искаме някой да извади стара техника от някой склад и да я продаде на някое училище. За нас е важно тази среда да е модерна и устойчива във времето.

Очакваме на срещата да чуем мнението на всички директори – хората, които всекидневно ще работят в тази среда. Ако те имат неясноти по критериите или изисквания по техническите спецификации, в МОН сме гъвкави и можем да предприемем съответните мерки.

Оптимист съм, че училищните ръководства ще се справят сами и затова никога не е стоял въпросът за централизиране на процеса. Идеята ни е решението за изграждането на STEM кабинет да не бъде само на директорите, а заедно с педагогическите колективи. Когато те изберат какъв STEM кабинет да изградят, под концепцията ще изискваме подписи на учители, които ще работят в него. Например, ако ще бъде по химия – на учители по този предмет. По този начин ще сме убедени, че имат капацитета да преподават там, а не модерното оборудване да стои неизползвано.

След това всеки директор сам ще провежда обществената поръчка и ще избира фирма, която да изгради STEM кабинета. По-голямата част от училищата имат изградена материална база, но ако нямат, има предвидени средства към тези, които ще бъдат отпуснати, за ремонт и обзавеждане, освен за оборудване.

– Предстои обявяването на процедура и за 28-те гимназии, които ще се превърнат в центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение. Каква е тяхната роля?

– Важно е да уточня, че първоначално в Плана за възстановяване беше подаден фиш за изграждането на 24 центъра. С настоящия политически екип на Министерството взехме решение да ги направим 28. Така за всяка област ще има гимназия, която да е център за създаването на кадри за местната икономика.

Училищата бяха избрани по установена методология, разработена от МОН, съвместно с регионалните управления на образованието.
Идеята ни беше да се вложат допълнителни средства за материална среда, за да може да се подобри качеството на обучение и тези деца да бъдат изградени като кадри, особено за местната икономика. Например за област Велико Търново е избрана ПГ по аграрни технологии „Цанко Церковски“ в Павликени, която има много деца и е определяща за региона. Освен с бизнеса работят много добре с преподаватели от Университета, които преподават по специализираните предмети. Имат общежитие, както и вечерно обучение за преквалифициране на възрастни.

Някогашните техникуми бяха закрити, но после се оказа, че ни липсват базови кадри в средното образование, като водопроводчици, заварчици и други хора със специфични умения. Тогава всички се насочиха към езиковите гимназии, което е много хубаво. Но в даден момент се оказа, че няма кой да работи в редица сектори на икономиката. Затова и започна прилагането на програми за дуално обучение, като почерпихме от опита на Швейцария, Германия и Австрия. А всъщност това е нашата програма от едно време от техникумите – едновременно обучение и работа във фирмите, които са в съответния регион.

– Ще си сътрудничат ли по някакъв начин тези центрове с младежките центрове, които също ще бъдат изградени със средства от Плана за възстановяване?

– Младежките центрове имат условия за 5 години устойчивост, тъй като критериите, които са били заложени от предишния екип на МОН, следват структурата на критерии на ЕК по отношение на оперативните програми. Изискванията са много високи и не са напълно приложими за Плана за възстановяване. Прави ни впечатление, че и местната власт, в лицето на кметовете, вижда затруднение в това отношение. Обмисляме идеята да се даде възможност на центровете за подкрепа за личностно развитие да участват и да можем да надградим тях. По този начин ще бъде осигурена и по-добра връзка с професионалните гимназии и кариерното ориентиране на учениците.

– Какво си представяте като краен ефект, когато приключат всички проекти по Плана?

– Не смятам, че панацеята е Националният план и средствата, които се отпускат по него. В държавния бюджет и по оперативните програми има доста финанси, заложени за образование. Въпросът е да успеем да ги насочим в правилната посока и те да бъдат използвани по най-добрия начин. Планът е просто средство за постигане на определени цели в образованието, но не е достатъчен.

По процедурата за модернизация на образователната среда ще бъдат финансирани 57 училища и 59 детски градини. Това е капка в морето от гледна точка на подобряване на материалната база. Но когато тази процедура започна, се откроиха доста проблемни зони, които досега не сме виждали. Като това, че не разполагаме в пълен размер с информацията кои училища имат действително нужда от ремонти. Има методология, създадена от екипа на МОН от 2020 г., която е добра. Но истината е, че директорите трябва да предоставят информация за материалните си бази, и то достатъчно честно, за да може от тук нататък, когато има средства за капиталови разходи, Министерството да знае накъде да ги насочи.

По време на изслушване в Парламентарната образователна комисия възникна спор дали тези средства трябва да се вкарват в ремонти, или в обучение. Смятам, че и двете са достатъчно важни. Дадохме пример, че няма как да променяш образованието, да обучаваш децата на ниво XXI век със съответните нови умения, дигитализация и STEM среда, при положение че някои сгради на училища се рушат и липсва достъпна среда за деца с увреждания. Трябва едновременно да се подобряват и битовата, и образователната среда. Трябва всички училища да влязат в XXI век.

– Как програма „Образование“ (2021 – 2027) може да надгради всичко, което се реализира по Плана за възстановяване?

– Между Плана и Програмата има синергия. Планът не финансира обучение. То ще се осигурява по Програма „Образование“. Идеята е двата финансови инструмента на ЕК да „говорят“ помежду си. Така че по Програмата ще се извършват обучения и за STEM, и за професионалните гимназии. Оптимист съм по отношение на това, което ще предложат на учениците в STEM кабинетите. Не смятам, че имаме неподготвени учители и техниката ще си стои неизползвана, но със сигурност педагозите ще имат нужда да надградят до най-новите методи на преподаване. А грешки, които са правени досега относно квалификацията им, не трябва да се допускат повече.

Интервю на Стела МАРИНОВА и Емил СПАХИЙСКИ

Your Image Description

Свързани статии:

Проф. Найден Шиваров, директор на Националния STEM център: Поддържаме гореща линия за въпроси на педагози за STEM обучението Приказни царства споделят знания и опит Визитката на българската икономика са инженерите Талантът е искрящ, той не може да се скрие

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да вградиш мечтите си в школо

Следваща статия

Нова инициатива за обучение в ядрената медицина

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Нова инициатива за обучение в ядрената медицина

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

480 млн. евро за България по RеPowerEU

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Ще взема трамвая до (в)къщи

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"