Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 10, 07.-13.03.2024 г.

Изграждане на умения за цял живот: СУ „Желязко Терпешев“ отговаря на нуждите на регионалния пазар на труда

Диляна Кочева от Диляна Кочева
11-03-2024
в Брой 10, 07.-13.03.2024 г.
A A
Специалността „Производство на кулинарни изделия и напитки е сравнително нова за училището в Любимец, но пък се радва на голям интерес от страна на учениците. Снимки – СУ „Желязко Терпешев“ – Любимец

През 2024 г. Средно училище „Желязко Терпешев“ в Любимец отбелязва 80 години от създаването си. Училището е общинско и средищно, а възпитаниците им са 500. В него се обучават и деца от околните населени места на община Любимец. Разполагат с училищен автобус, осигурен от Министерството на образованието и науката. Паралелките им са общо 24, а специалностите, които могат да се изучават след VII клас, са три. Две са професионалните – „Автотранспортна техника“ с професия „Монтьор на автотранспортна техника“ и „Производство на кулинарни изделия и напитки“ с професия „Готвач“, и една профилирана съответно – „Природни науки“ или „Обществени науки“.

„Всяка нова учебна година осъществяваме план-прием в двете професионални паралелки и в една от профилираните, като редуваме профилите“, разказва за в. „Аз-буки“ зам.-директорът на СУ „Желязко Терпешев“ в Любимец Атанас Владев.

Разбира се, всичко зависи от броя на децата.

Демографската криза не е подминала и Любимец,

както и много други градове и села у нас.

През следващата учебна година се очаква план приемът за професионалните паралелки да е наполовина, защото настоящият випуск от седмокласници и бъдещи осмокласници са едва 60 на брой. Има и само едно основно училище в общината, от което кандидатстват деца след седми клас.

„Малък е броят на учениците ни, които след VII клас избират да продължат да учат в друго училище. Повечето продължават образованието си в нашето училище“, обяснява моят събеседник.

СУ „Желязко Терпешев“ разполага с модерна и добре оборудвана материална база.

Сградата е санирана отвън, а отвътре – класните стаи и кабинетите са ремонтирани и оборудвани с мултимедийни проектори. Имат два физкултурни салона и голяма спортна площадка в двора на школото.

През настоящата учебна година в училището работят по Националната програма „Успех за теб“ и имат сформирани шест групи. Учениците им участват на национални олимпиади и състезания, като често достигат до областно ниво. Редовно се завръщат с награда и отличие и от творчески надпревари. Сред тях са националният конкурс „Рождество Христово“, където печелят второ място, а от 18-ото издание на поетичния конкурс „Цената на мечтата“ имат първо място.

„Проектът ни за STEM център вече е одобрен.

В момента чакаме одобрение на втората процедура. Той ще бъде насочен към профилираната ни подготовка – природни и обществени науки“, обяснява зам.-директорът Атанас Владев.

Разбира се, в новата училищна STEM среда ще има необходимо оборудване и за професионалната подготовка на възпитаниците им. Предвидено е да бъдат закупени тренажори за обучение на автомобилни водачи, като за специалността „Автотранспортна техника“ ще има отделен кабинет.

Изучаването на тази специалност при тях е с традиции, като всяка година има голям интерес към нея.

„Интересът на учениците към професията на автомонтьор и придобиване на СУМПС за категория „В“ още в училище прави специалността предпочитана“, обяснява Владев.

Училището разполага с много добре оборудвана работилница по учебна практика

Училището разполага с добре оборудвана работилница по учебна практика и прилежащи кабинети.

Другата им специалност – „Производство на кулинарни изделия и напитки“ с професия „Готвач“, е сравнително нова. В училището в Любимец се предлага от две години.

„В нашия регион има голямо търсене на кадри в тези сфери, така че се радваме на много желаещи“, обяснява моят събеседник.

За обучението на учениците са осигурени всички условия –

имат професионално оборудвана кухня и кабинет за теоретично обучение.

И двете специалности са защитени и с недостиг на кадри на местно ниво.

Екипът от преподаватели в школото в Любимец е от 40 учители, а езиците, които се изучават, са английски и руски език.

Учениците със специални образователни потребности в училището са 12. За тях има обособен отделен кабинет.

В училището има назначен психолог, а екипът за подкрепа е от РЦПППО – Хасково, откъдето имат и преподавател, който да работи с тези деца в училище. Освен психолог в СУ „Желязко Терпешев“ работят и двама образователни медиатори.

Част от учениците им са от социално уязвимите групи. Много от тях се отглеждат от близки на семейството или възрастни роднини, защото майките и бащите им са заминали на гурбет в чужбина.

„Някои от учениците заминават в чужбина с родителите си, като там не продължават образованието, а други спират да посещават училище поради липса на контрол от родителите“, обяснява зам.-директорът.

Той разказва, че правят всичко по силите си децата да не отпадат от образователната система. Екипът по Информационната система за реализация на механизма (ИСРМ) и

медиаторите постоянно посещават домовете на учениците и ги убеждават да посещават редовно училище.

Моят събеседник споделя, че понякога се чувства безсилен, защото наличният инструментариум не е достатъчен да ги задържи в клас. Работят и със социалните служби и общината, класните ръководители са в постоянен контакт с родителите.

„Въпреки всички усилия тези деца се обхващат трудно“, допълва той.

На мнение е, че за да се възроди интересът към образованието от страна на учениците,

учението трябва да стане приоритет в семейната среда.

Нужно е родителите да обръщат повече внимание на децата си, да се интересуват какво правят, и да ги мотивират да постигат по-високи резултати.

„Именно тяхна е задачата да възпитат децата си така, че да гледат на образованието си като приоритет и да използват времето си в училище разумно, планирайки бъдещето си“, обяснява той.

Атанас Владев, заместник-директор

Атанас Владев е бивш възпитаник на училището и сега е преподавател по информационни технологии. Педагогическият му стаж е близо 30 години, като 16 от тях са в СУ „Желязко Терпешев“. Той констатира, че става свидетел как младите от година на година губят интерес към ученето. „Не отричам иновациите в учебния процес и нуждата от тяхното прилагане в час, но преди всичко децата първо трябва да получат основните знания по предметите, използвайки учебниците, тетрадките и химикалите. Всичко трябва да се прави с доза умереност. Учениците губят правилната посока в този дигитален свят. За съжаление, те не успяват да усвоят базова информация и ключови понятия“, разказва той. В последните години става свидетел на масова незаинтересованост към всичко от страна на повечето ученици. „Апатия ги е обзела – живеят в социалните мрежи. Голяма част от децата вече като че ли не си поставят цели, нямат амбиции и желание да вървят в някаква посока. Те се носят по течението – пък където стигнат“, казва още той.

Средното училище „Желязко Терпешев“ в Любимец играе решаваща роля в подготовката на квалифицирани кадри за местния бизнес чрез своите професионални и профилирани специалности. Въпреки намаляващия брой на учениците и предизвикателствата, свързани със социално уязвимите групи, училището непрекъснато се адаптира, за да отговори на нуждите на регионалния пазар на труда.

Your Image Description

Свързани статии:

СУ „Любен Каравелов“ в Копривщица с Пролетна академия Шах клуб откриват в Кермен Демографското възраждане на България – приоритет на държавата С индивидуален подход към всяко дете

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Атанас ВладевЛюбимецРегиониСУ „Желязко Терпешев“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

В подкрепа на българистиката

Следваща статия

Институтът INSAIT прие ключова европейска инициатива за изкуствен интелект

Следваща статия
Институтът INSAIT прие ключова европейска инициатива за изкуствен интелект

Институтът INSAIT прие ключова европейска инициатива за изкуствен интелект

За първи път България домакинства среща на експертната мрежа за индикатори в образованието на ОИСР

За първи път България домакинства среща на експертната мрежа за индикатори в образованието на ОИСР

Заместник-министър Емилия Лазарова присъства на открит урок в 75. ОУ „Тодор Каблешков“

Заместник-министър Емилия Лазарова присъства на открит урок в 75. ОУ „Тодор Каблешков“

Последни публикации

  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"