Да създадеш собствена фирма, да набереш капитал, да изработиш свой продукт и накрая да го продадеш. Не всеки може да се похвали с подобно успешно начинание. Учениците от 108. СУ „Никола Беловеждов“ в София обаче могат. Защото освен теория в рамките на профилираното си обучение те изучават и тънкостите на предприемачеството на практика. Неслучайно училището е
избрано от МОН за домакин в създаването на една от петте лаборатории в страната,
които започват работа тази година по Националната програма „Иновации в действие“. Лабораторията ще е за иновации по предприемачество и финансова грамотност – област, която вече 10 години е запазена марка за 108-о училище.
„Действително имаме наплив. Интересът към училището се увеличи“, казва директорката Лилия Тодорова.
През 2020 г., когато застава начело на 108-о, в него са учили 720 ученици. 4 години по-късно възпитаниците му вече са 890 души. Нещото, което отличава училището и привлича към него децата и тийнейджърите, определено е предприемачеството – и то самостоятелно, а не заедно с други профили. Предприемаческият профил е не само за учениците от гимназиален етап, т.е. от VIII до XII клас, които наблягат на него в рамките на профилираната си подготовка, но и за най-малките. „Прецених, че само X, XI и XII клас не е достатъчно да се учи предприемачество. Учениците ни трябва да са проактивни, не само да са предприемачи. Човек може да е и на средно мениджърско ниво, но е важно да е активен“, казва Тодорова. Затова вече от три години на предприемачество се учат и децата още от I клас.
В I и II клас имаме часове по финансова грамотност. И малките работят на същия принцип като батковците и каките. За Баба Марта например третокласниците ни изработиха мартенички. Направиха проучване сред родители кои са най-харесваните, след което се спряха само на 2 – 3 модела, които после продаваха. По-големите много се впечатлиха от знанията и уменията им и дори възкликнаха: „Ама защо и ние не знаехме тези неща в III клас“, разказва директорката.
В рамките на предприемаческия профил учениците изучават различни модули
– започване на собствен бизнес, икономически дисциплини, география и икономика, информационни технологии и др. Най-интересни обаче са учебните компании, в които учениците участват – на принципа на истинските фирми.
Всички единайсетокласници например са разделени на компании. Всяка компания си избира управител, както и отдели – финансов, маркетингов, производствен и др. Учениците сами набират капитал, за да могат да осъществят начинанията си – както от доброволни дарения, така и чрез организиране на благотворителни базари. Накрая реализират някакъв продукт.
„Има много училища, които работят на същия принцип като нас и имат своите фирми и идеи. За разликата от много други обаче ние реализираме идеята докрай, имаме физически продукт накрая, който може да се види и пипне“, споделя директорът.
Една от фирмите, която наскоро е представила своя продукт на регионално състезание, например е създала настолна образователна игра от рециклируеми материали – „Исторически и културни маршрути в България“.
„Учениците успяха да ѝ направят прототип в печатница и тя вече е готова за продажба, много е интересна“, казва Лилия Тодорова. Друга скорошна разработка, с която учениците ѝ се гордеят, е подправка от 13 билки без добавена сол и консерванти. „Те сами я произвеждат, много са креативни. А хората веднага поискаха да си я купят, почти посвърши подправката“, казва тя.
Миналата година дванайсетокласниците например са направили пелети от костилки от череши. Децата сами се свързали с фирми, които да им доставят продукти, както и с такива, които да произведат нужните продукти. Така, учейки, те неусетно разбират и как да реализират начинанията си. „Повечето от тези задачи се правят извън часовете. Децата са активни и след като бие звънецът“, казва директорът.
Тя си спомня и за друга иновация на свои възпитаници – създаването на различни модели чанти, направени от неизползваеми пожарникарски маркучи.
„Чантите бяха изключително здрави, освен това бяха и толкова красиви. Веднага имаше желаещи да си закупят. Учениците сами ходиха в пожарната, свързаха се с пожарникарите, поискали са им ненужни маркучи. После са намерили баби и майки, които да ушият чантите. През целия процес по реализация те придобиват още повече знания и умения, включително комуникативни умения“, разказва Тодорова.
В работата си младежите са напътствани постоянно от своите учители.
Те им помагат да проучат темата, да си разпределят задачите, да потърся ресурси и т.н. Чак когато идеята изкристализира, тогава започва и търсенето на решение.
„Някои идеи са чудесни, но не могат да се реализират. Целта е идеята, която имат учениците, да не остане на хартия, а да доведе до физически продукт“, казва директорът.
Тя признава, че
трудно се намират учители по предприемачество,
повечето в тази област са специализирани по финанси, счетоводство и др.
„Тук е тънкият момент – да мотивираш учениците да развият уменията си, да потърсят даден проблем и начините за неговото решение“, казва тя. По думите ѝ, за да са активни и мотивирани, учениците следва да имат не само теория, но задължително и практика. „Те трябва да видят, да пипнат, да изработят, да преживеят. Ученето чрез преживяване е това, което може да мотивира младежите“, смята тя.
Нещото, на което много държат в училище, е и социалното предприемачество. Ученическите фирми търсят не само печалба, целта е да се работи за решаване на някакъв проблем, който съществува за всички.
„Наши ученици например изработиха подметка за спортни обувки от рециклиран каучук от гуми. Вместо да горим гумите, защо да не ги използваме. Ето как с едно ново решение може да се намери приложение на нещо ненужно“, дава за пример Тодорова.
Дългогодишният опит на училището в областта на предприемачеството неслучайно е забелязан от МОН, което избира 108-о за домакин на една от петте национални лаборатории.
Първата такава училищна лаборатория за иновации е открита в края на февруари в Обединено училище „Неофит Рилски“ в село Дерманци, община Луковит. В нея иновативни училища работиха на тема „Образователна интеграция и гражданско образование“.
Втората е именно в областта на предприемачеството и финансовата грамотност, като освен 108-о в създаването ѝ участват още 10 училища от цялата страна. Това са Националната финансово-стопанска гимназия – София, СУ „Йордан Йовков“ в Кърджали, ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров“ в Хасково, Професионалната гимназия в Кубрат, СУ „Черноризец Храбър“ в Пловдив, СУ „Козма Тричков“ във Враца, СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Карнобат, СУ „Екзарх Антим I“ в Казанлък и две варненски училища – ПГ по компютърно моделиране и компютърни системи „Акад. Благовест Сендов“ и ЧОУ „Феникс 2020“.
В рамките на три дни през март 11-те училища обменяха опит и генерираха идеи.
„Целта е програмата да стане устойчива, да създадем мрежа от иновативни училища, които обменят идеи и се подкрепят. Накрая ще изготвим общ краен продукт под формата на дигитално ръководство и методически указания за иновации в областта на предприемачеството, така че разработените и описаните от нас иновации да могат да се ползват и от други училища“, казва Тодорова.
Добавя още, че училището участва във всички възможности, които му се предоставят – национални програми, проекти. Редовно организира форуми, прави всяка година и иновативни лагери, на които се обмислят нови идеи и се подготвят учениците за състезания. Успехите им са не само в областта на предприемачеството, но и в други сфери.
Наскоро техни възпитаници от IX и X клас са участвали в Ученическите игри по бадминтон, където са спечелили първо място, с което са се класирали и на Световните ученически игри. Те ще се проведат през октомври 2024 г. в Бахрейн, където учениците от столичното училище ще представят страната ни.
„Ако само си останем в класната стая, това не е достатъчно, за да мотивираме учениците. Работим да им предоставим различни възможности, за да могат да намерят силните си страни. Когато получат възможност за изява, тогава придобиват самочувствие и увереност“, споделя Тодорова формулата на успеха.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg