Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 15, 11-17.04.2024 г.

Изворче на знания за родината: В БНУ „Изворче“ в с. Кубей и Болград, Украйна, децата се чувстват като у дома

Мария Парликова от Мария Парликова
16-04-2024
в Брой 15, 11-17.04.2024 г.
A A
Злата Клодеева (I клас) заедно със своите ученици рисува на тема „Аз обичам България“. Снимки – ЦПЛР – ЦУТНТ, Разград

Преди 15 години на семейство Русеви им хрумва идеята да създадат училище, в което децата с български корени в украинския Болградски регион ще учат родния си език. Съпрузите, заедно с поканени преподаватели, за 4 дни създават проект, кандидатстват с него по Националната програма на българското Министерство на образованието и науката „Роден език и култура зад граница“ и са одобрени. Така в село Кубей в Болградския район на Одеска област се ражда Българското неделно училище „Изворче“ към Българския културен център „Академик Александър Теодоров-Балан“. Шест години по-късно отварят филиал и в Болград.

Прасковия Русева, училищен ръководител

„Проектът на училището е една от моите мечти, която се сбъдна. През 2009-а с възможността да участваме по Националната програма на МОН, се появи и надежда, че можем да създадем едно „изворче на знания“. Това е особено училище, в което се говори родният български език и децата се чувстват като у дома“, споделя за „Аз-буки“ училищният ръководител Прасковя Русева.

В началото училището отваря врати за около 70 деца, а в следващите години се разширява. В наши дни,

въпреки пълномащабната война в Украйна, в БНУ „Изворче“ онлайн се обучават 233 ученици

от цялата Одеска област.

Училището разполага с шестима преподаватели – всичките са украински българи и живеят в близките до Болград села. Българчетата в Украйна от начален етап – I – IV клас, изучават само български език и литература. От V клас програмата включва и география и история на България. Разписанието на часовете се съгласува с това в основното училище на децата. В същото време, се стараят възпитаниците им да се чувстват добре и да имат поне един свободен ден в събота или неделя.

Неделното училище подготвя желаещите ученици и да кандидатстват във висше училище в България.

Учителите не само помагат на децата, но и изцяло поемат отговорност да ги информират за възможностите, да подготвят документите им и те да кандидатстват навреме. Преподаватели ги подготвят по предметите, по които ще имат специализиран изпит, и се опитват да ги улеснят по всякакъв начин.

Директорката споделя, че учениците и родителите, които сериозно се замислят за бъдещето, знаят, че учейки в „Изворче“, със сигурност ще кандидатстват и ще бъдат приети в български университет. Около 90% от абитуриентите на училището кандидатстват в България, другите се колебаят между украинските и българските висши училища.

Училище „Изворче“ в с. Кубей и Болград не спира да работи нито ден от началото на създаването си през 2009 г. Първото голямо предизвикателство в историята им е ковид пандемията, когато са принудени да преминат на дистанционно обучение. Но когато целият свят излиза от кризата с вируса и се връща към нормално обучение, децата в Украйна се сблъскват с войната. И тогава възниква въпросът

„Какво може да се направи и училището да продължи да работи?“

„В някои класни стаи на дъските все още има записи от уроците, проведени на 19 и 20 февруари 2022 г.“, разказва директорката. С началото на войната училищният ръководител заедно с Петър Русев – председател на Българския културен център „Акад. Александър Теодоров-Балан“, след съгласуване с МОН, вземат решение да продължат обучението на децата в онлайн формат. Един от проблемите е, че

много от възпитаниците им са се преместили с родителите си да живеят в друга държава.

Друга част от учениците просто се отказват от онлайн обучението, вярвайки, че след време ще започнат да учат отново присъствено. Те имат желание да се върнат, когато войната приключи.

При преминаването към дистанционно обучение остават само основните учебни часове.

„Децата са лишени от занимания по допълнителни дейности. Няма как дистанционно да ги научим да пеят, танцуват или да участват в различни мероприятия“, отбелязва Русева. Творческата дейност в школото за момента е „на пауза“.

През годините училището има сформирана група за народно пеене и народни инструменти, която има спечелени редица награди от конкурси. Преди 2022 г. функционират и пет танцови групи, които участват във фестивали както в Украйна, така и зад границата. Тогава се провеждат и занятия по народно приложно изкуство, като децата самостоятелно изработват различни предмети и ги представят на панаири и изложби. До войната редовно участват и печелят призови места и във фолклорния видеоконкурс „Напеви от Северозапада“, провеждан от Общинския младежки дом – Монтана.

Всяка година участват и във Фестивала на българите по света „Аз съм българче“, организиран от Асоциацията Т.А.Н.Г.Р.А. – Мадрид, и редовно печелят първи награди. Една година дори печелят безплатна седмична почивка на базата на „Ученически отдих и спорт“ към МОН в курорта „Албена“. Друг път победителите участват и в галаконцерта на Фестивала и получават своите награди в НДК – София

Два пъти възпитаници на БНУ „Изворче“ участват и в Общобългарския младежки фолклорен събор „С България в сърцето“ с организатор продуцентска къща „Пирина“, откъдето също се връщат с Гран при и други отличия. „Участвахме и в VIII международен фестивал „Майстори на шеговития къс разказ зевзек“ в Каспичан, където една от нашите участнички спечели втора награда“, продължава да изброява Прасковя Русева.

Учениците продължават да участват в олимпиади по български език и литература, но от името на своето основно училище. „Ние помагаме на децата да защитават името си и да бъдат „номер едно“, казва директорката, която е учител по български език и литература.

Неделното школо неизменно отбелязва и всички основни български празници.

Друга традиция е цялото училище да се събира на пикник с игри и танци на открито при завършване на учебната година. В организацията участват и родителите, които помагат в подготовката на традиционни български ястия.

Питаме Прасковя Русева защо избира да работи в неделното училище, а не в друго държавно школо. „Каквото и да съм работила, винаги ме е привличала свободата на творчеството. През живота си успях да работя в две държавни училища. Но в тях през цялото време усещах дискомфорт от някои неща – например от проверки за щяло и не щяло, от „спускането“ всяка седмица нови и нови „бележки“ при работа като класен ръководител… Имаше и период, когато усетих друга училищна атмосфера, работейки в частно училище в София – училище, където няма звънец… – споделя директорката. – И сега имам възможност да творя. В нашето неделно училище децата учат само по желание и тук се чувства атмосферата като у дома.“

Прасковя Русева заедно със съпруга си твърдо решават да останат в Украйна, докато могат. Защото знаят, че тук е тяхната мисия – да учат прекрасни деца на родния им език и да обогатяват културата им.




Your Image Description

Свързани статии:

Естер учи нашенчета да тропат български хорá Учителят гради мостове от всяка точка на света Уроци по родолюбие в Хага Сговорна дружина училище вдига

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БНУ „Изворче“БолградНие по светасело КубейУкрайна

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Пеперуди в стомаха двадесет и четири седем

Следваща статия

40 години с грижа и любов: Модерна база и интерактивни, забавни и ангажиращи уроци правят любимо СУ „Васил Левски“ в Гълъбово

Следваща статия
40 години с грижа и любов: Модерна база и интерактивни, забавни и ангажиращи уроци правят любимо СУ „Васил Левски“ в Гълъбово

40 години с грижа и любов: Модерна база и интерактивни, забавни и ангажиращи уроци правят любимо СУ „Васил Левски“ в Гълъбово

Два сребърни медала от Евроолимпиадата по експериментални науки

Два сребърни медала от Евроолимпиадата по експериментални науки

Завършилите дуално с по-висок успех на държавните изпити

Завършилите дуално с по-висок успех на държавните изпити

Последни публикации

  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение
  • Обявиха конкурси за началници на четири Регионални управления на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"