Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 15, 11-17.04.2024 г.

Пеперуди в стомаха двадесет и четири седем

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
16-04-2024
в Брой 15, 11-17.04.2024 г.
A A

Мая ВЛАХОВА-АНГЕЛОВА*

Фразеологизмите представляват устойчиви изрази с единно и цялостно значение, което е възникнало от преосмислянето на съставящите ги елементи. Те имат

голям емоционален заряд и са характерни за разговорната реч и народното творчество.

Сред някои от най-популярните и използвани широко и днес фразеологизми са:

след дъжд качулка ‘късно’, гледам накриво (някого) ‘отнасям се враждебно с някого, сърдит съм’ или убивам си времето ‘занимавам се с нещо, за да не скучая’.

Животът на някои подобни изрази е много дълъг – те са наследени от стари времена, но продължават да се употребяват. В днешно време

възникването на нови фразеологизми нерядко се осъществява чрез директното им заемане от чужди езици,

най-вече от английския. Често билингвизмът (владеенето на два езика) на говорещите е причина за подобен пренос.

Все по-широкото използване на английския език води до неволното пренасяне – чрез калкиране, на чужди устойчиви изрази на български.

Например все по-често се сблъскваме с израза имам пеперуди в стомаха, който е директна калка от немски език и означава ‘влюбен съм’, а друг път се открива със значението ‘чувствам се много нервен заради предстояща задача’, с какъвто смисъл се употребява в английския език.

Други сравнително често срещани примери, някои от които са се установили не само в разговорната реч, са изразите: двайсет и четири седем ‘постоянно, без прекъсване’, на дневна база ‘ежедневно’, на седмична база ‘ежеседмично’, на годишна база ‘ежегодно’.

*Д-р Мая Влахова-Ангелова е доцент в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Епоним – що е то? ЧРД или Ч.Р.Д.? Диктовка за 24 май Може ли да се преизпълнява удар

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Д-р Мая Влахова-АнгеловаНаписаното оставаПиши правилнофразеологизми

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Министър Цоков свика Национално съвещание за предстоящите външни оценявания и матури

Следваща статия

Изворче на знания за родината: В БНУ „Изворче“ в с. Кубей и Болград, Украйна, децата се чувстват като у дома

Следваща статия
Изворче на знания за родината: В БНУ „Изворче“ в с. Кубей и Болград, Украйна, децата се чувстват като у дома

Изворче на знания за родината: В БНУ „Изворче“ в с. Кубей и Болград, Украйна, децата се чувстват като у дома

40 години с грижа и любов: Модерна база и интерактивни, забавни и ангажиращи уроци правят любимо СУ „Васил Левски“ в Гълъбово

40 години с грижа и любов: Модерна база и интерактивни, забавни и ангажиращи уроци правят любимо СУ „Васил Левски“ в Гълъбово

Два сребърни медала от Евроолимпиадата по експериментални науки

Два сребърни медала от Евроолимпиадата по експериментални науки

Последни публикации

  • Петима кандидати за началник на РУО – София-град, са допуснати до тест
  • Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма
  • Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа
  • Един учебен час… по дантела
  • Учени отгледаха модел на човешки мозък
  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra
  • ПРИМЕРЕН ПОДХОД ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ И ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
  • STATISTICAL ANALYSIS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTRINSIC MOTIVATION IN STEM STUDENTS EDUCATED THROUGH A COMPETENCY-BASED APPROACH
  • МОДЕЛИ НА ВЕРОЯТНОСТНИ ПРОСТРАНСТВА В ОЛИМПИАДНИ ЗАДАЧИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"