Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 17 – 18, 25.04-08.05.2024 г.

Обновена секция за приобщаващо образование на сайта на МОН

Нови интерактивни карти показват къде има специални училища, центрове за специална подкрепа и градини с групи за деца със СОП

Елена Василева от Елена Василева
07-05-2024
в Брой 17 – 18, 25.04-08.05.2024 г.
A A

Нова, изцяло обновена секция за приобщаващо образование пусна на сайта си Министерството на образованието и науката.

В нея има изчерпателна информация за възможностите, които дава образователната система на децата със специални образователни потребности.

Освен предишните линкове към наредби, потребителите могат за кратко време да се запознаят с цялата нормативна уредба, както и да намерят полезна информация за училищата и детските градини, разполагащи с групи за специални деца.

В раздела за подкрепа за личностно развитие са описани 4-те групи деца и ученици,

които имат право на такава подкрепа. Това не само децата със специални образователни потребности, но и тези в риск, с изявени дарби и с хронични заболявания.

Помощта за тях включва 5 групи дейности – работа по конкретен случай, рехабилитация, осигуряване на достъпна среда, предоставяне на обучение по специални предмети и ресурсно подпомагане.

Когато детската градина или училището не може да осигури ресурсното подпомагане на децата или учениците, то се осигурява от съответната община чрез центровете за подкрепа за личностно развитие или чрез възлагане на тези дейности на доставчици на социални услуги.

Когато и това е невъзможно, ресурсното подпомагане се осигурява от съответния регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование.

В секцията за приобщаващото образование има подраздели още за децата и учениците, търсещи или получили закрила, за децата мигранти и за децата от малцинства. Там потребителите могат да открият помагала за обучение по български език, тестове и учебни програми по български език и др.

Най-подробен e разделът за децата със специални образователни потребности.

В него е описано на каква подкрепа имат право те – работа по конкретен случай, рехабилитация, осигуряване на достъпна архитектурна среда и специализирано оборудване, предоставяне на обучение по специалните предмети за учениците със сензорни увреждания, ресурсно подпомагане.

Допълнителната подкрепа се предоставя след функционална оценка на индивидуалните потребности, която се извършва от екип за подкрепа за личностно развитие в детската градина или в училището.

Оценката се извършва до 3 месеца от началото на учебната година, като продължителността на оценяването е най-малко 14 дни. Изготвената от детската градина или училището оценка за предоставяне на допълнителна подкрепа подлежи на одобрение от областните регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО).

Родителите имат право да оспорят изготвената от детската градина или училището оценка, както и предложените мерки за допълнителна подкрепа, като в тези случаи регионалните екипи към РЦПППО организират повторна оценка на индивидуалните потребности на детето или ученика.

Конкретните дейности за допълнителна подкрепа за личностно развитие се определят с план за подкрепа на детето или ученика, който определя и часовете за ресурсно подпомагане.

На всяко дете и ученик със специални образователни потребности, за което е установена необходимост от ресурсно подпомагане, се осигурява ресурсен учител.

В новия раздел има много полезна информация какъв вид подкрепа могат да получат децата в зависимост от потребностите си

– при сензорни и/или неврологични увреждания и при множество увреждания децата имат право на ресурсен учител, рехабилитатор на слуха и говора, учител на деца и ученици с нарушено зрение, логопед, психолог, помощник на учителя.

При обучителни трудности следва да се осигури логопед, психолог, ресурсен учител, при прояви от аутистичния спектър – ресурсен учител, логопед, психолог, а при необходимост – сензорен терапевт и помощник на учителя, при емоционални и/или поведенчески затруднения – психолог и/или педагогически съветник, а при необходимост – помощник на учителя и психотерапевт и др.

Помощник на учителя се осигурява при повече от 3 деца или ученици със специални образователни потребности

в групата или паралелката, когато децата и учениците са с комплексни потребности и това е предвидено в плана за подкрепа на детето и ученика.

В раздела са описани още формите на обучение на специалните деца – дневна, индивидуална, комбинирана, самостоятелна, дистанционна, видовете институции, приемащи деца със специални потребности (в общообразователните училища и детските градини – в общи или специални групи, специалните училища, центровете за социална образователна подкрепа и др.), информация за изпитите и оценяването и др.

Дадени са и още полезни ресурси – като инструменти за оценка на индивидуалните потребности, за идентифициране на деца в риск, за изготвяне на индивидуални планове за обучение, методически ръководства за адаптиране на учебното съдържание, учебни помагала, ръководства за учители и терапевти, учебно-методически материали, променени образци на над 10 вида документи и др.

Особено полезни в новата секция са и трите нови интерактивни карти – едната показва къде се намират специалните училища в България с техните адреси, втората – къде са центровете за специална образователна подкрепа, а третата – в кои детски градини има групи за децата със специални потребности. Когато потребителят кликне върху тях, се появяват точните адреси, както и телефоните, на които отговарят въпросните центрове.

Картите могат да се открият на адрес https://www.mon.bg/maps/

Your Image Description

Свързани статии:

МОН подготвя промени в Наредбата за ученически пътувания Създават консорциум в областта на ядрените технологии и ядреното инженерство МОН публикува първото класиране за прием в гимназиите след VII клас МОН обмисля онлайн записване в VIII клас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДенятМОНсекция за приобщаващо образование

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Кога може да се отмени заповед за уволнение?

Следваща статия

Ученици и учители се обучават за безопасен интернет по програма на МОН

Следваща статия
Ученици и учители се обучават за безопасен интернет по програма на МОН

Ученици и учители се обучават за безопасен интернет по програма на МОН

Дeца пресъздават Великден в МОН

Дeца пресъздават Великден в МОН

22 378 студенти и докторанти с кредит за обучение

22 378 студенти и докторанти с кредит за обучение

Последни публикации

  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"