Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 17 – 18, 25.04-08.05.2024 г.

Обновена секция за приобщаващо образование на сайта на МОН

Нови интерактивни карти показват къде има специални училища, центрове за специална подкрепа и градини с групи за деца със СОП

Елена Василева от Елена Василева
07-05-2024
в Брой 17 – 18, 25.04-08.05.2024 г.
A A

Нова, изцяло обновена секция за приобщаващо образование пусна на сайта си Министерството на образованието и науката.

В нея има изчерпателна информация за възможностите, които дава образователната система на децата със специални образователни потребности.

Освен предишните линкове към наредби, потребителите могат за кратко време да се запознаят с цялата нормативна уредба, както и да намерят полезна информация за училищата и детските градини, разполагащи с групи за специални деца.

В раздела за подкрепа за личностно развитие са описани 4-те групи деца и ученици,

които имат право на такава подкрепа. Това не само децата със специални образователни потребности, но и тези в риск, с изявени дарби и с хронични заболявания.

Помощта за тях включва 5 групи дейности – работа по конкретен случай, рехабилитация, осигуряване на достъпна среда, предоставяне на обучение по специални предмети и ресурсно подпомагане.

Когато детската градина или училището не може да осигури ресурсното подпомагане на децата или учениците, то се осигурява от съответната община чрез центровете за подкрепа за личностно развитие или чрез възлагане на тези дейности на доставчици на социални услуги.

Когато и това е невъзможно, ресурсното подпомагане се осигурява от съответния регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование.

В секцията за приобщаващото образование има подраздели още за децата и учениците, търсещи или получили закрила, за децата мигранти и за децата от малцинства. Там потребителите могат да открият помагала за обучение по български език, тестове и учебни програми по български език и др.

Най-подробен e разделът за децата със специални образователни потребности.

В него е описано на каква подкрепа имат право те – работа по конкретен случай, рехабилитация, осигуряване на достъпна архитектурна среда и специализирано оборудване, предоставяне на обучение по специалните предмети за учениците със сензорни увреждания, ресурсно подпомагане.

Допълнителната подкрепа се предоставя след функционална оценка на индивидуалните потребности, която се извършва от екип за подкрепа за личностно развитие в детската градина или в училището.

Оценката се извършва до 3 месеца от началото на учебната година, като продължителността на оценяването е най-малко 14 дни. Изготвената от детската градина или училището оценка за предоставяне на допълнителна подкрепа подлежи на одобрение от областните регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО).

Родителите имат право да оспорят изготвената от детската градина или училището оценка, както и предложените мерки за допълнителна подкрепа, като в тези случаи регионалните екипи към РЦПППО организират повторна оценка на индивидуалните потребности на детето или ученика.

Конкретните дейности за допълнителна подкрепа за личностно развитие се определят с план за подкрепа на детето или ученика, който определя и часовете за ресурсно подпомагане.

На всяко дете и ученик със специални образователни потребности, за което е установена необходимост от ресурсно подпомагане, се осигурява ресурсен учител.

В новия раздел има много полезна информация какъв вид подкрепа могат да получат децата в зависимост от потребностите си

– при сензорни и/или неврологични увреждания и при множество увреждания децата имат право на ресурсен учител, рехабилитатор на слуха и говора, учител на деца и ученици с нарушено зрение, логопед, психолог, помощник на учителя.

При обучителни трудности следва да се осигури логопед, психолог, ресурсен учител, при прояви от аутистичния спектър – ресурсен учител, логопед, психолог, а при необходимост – сензорен терапевт и помощник на учителя, при емоционални и/или поведенчески затруднения – психолог и/или педагогически съветник, а при необходимост – помощник на учителя и психотерапевт и др.

Помощник на учителя се осигурява при повече от 3 деца или ученици със специални образователни потребности

в групата или паралелката, когато децата и учениците са с комплексни потребности и това е предвидено в плана за подкрепа на детето и ученика.

В раздела са описани още формите на обучение на специалните деца – дневна, индивидуална, комбинирана, самостоятелна, дистанционна, видовете институции, приемащи деца със специални потребности (в общообразователните училища и детските градини – в общи или специални групи, специалните училища, центровете за социална образователна подкрепа и др.), информация за изпитите и оценяването и др.

Дадени са и още полезни ресурси – като инструменти за оценка на индивидуалните потребности, за идентифициране на деца в риск, за изготвяне на индивидуални планове за обучение, методически ръководства за адаптиране на учебното съдържание, учебни помагала, ръководства за учители и терапевти, учебно-методически материали, променени образци на над 10 вида документи и др.

Особено полезни в новата секция са и трите нови интерактивни карти – едната показва къде се намират специалните училища в България с техните адреси, втората – къде са центровете за специална образователна подкрепа, а третата – в кои детски градини има групи за децата със специални потребности. Когато потребителят кликне върху тях, се появяват точните адреси, както и телефоните, на които отговарят въпросните центрове.

Картите могат да се открият на адрес https://www.mon.bg/maps/

Your Image Description

Свързани статии:

МОН подготвя промени в Наредбата за ученически пътувания Създават консорциум в областта на ядрените технологии и ядреното инженерство МОН публикува първото класиране за прием в гимназиите след VII клас МОН обмисля онлайн записване в VIII клас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДенятМОНсекция за приобщаващо образование

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Кога може да се отмени заповед за уволнение?

Следваща статия

Ученици и учители се обучават за безопасен интернет по програма на МОН

Следваща статия
Ученици и учители се обучават за безопасен интернет по програма на МОН

Ученици и учители се обучават за безопасен интернет по програма на МОН

Дeца пресъздават Великден в МОН

Дeца пресъздават Великден в МОН

22 378 студенти и докторанти с кредит за обучение

22 378 студенти и докторанти с кредит за обучение

Последни публикации

  • 2,6 млн. лева за осигуровки на учениците в дуално обучение
  • 37 млн. лева за работа с деца и ученици, застрашени от отпадане от образованието
  • Още 202 млн. лв. по Програма „Образование“
  • МОН проверява социално-педагогически интернат
  • Започнаха дебати за промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Лятна програма за деца в Националния археологически институт с музей при БАН
  • 485 учители обучени по „Успех за теб“
  • В Антарктида за 6 години не се е натрупал нов лед
  • Четири медала за България от Международната олимпиада по биология
  • Филиалът на Русенския университет „Ангел Кънчев“ официално получи сградата на бившия Тараклийски университет
  • Биволи и дантели
  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"