Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 32, 08 – 14.08.2024 г.

Учителят зад граница

Преподаватели от България и неделните ни школа участват в двудневен практикум в Пловдив

Стела Маринова от Стела Маринова
13-08-2024
в Брой 32, 08 – 14.08.2024 г.
A A
Практикумът е реализиран по Националната научна програма „Развитие и утвърждаване на българистиката в чужбина“. Снимка – Веселина Балтова

Националната научна програма „Развитие и утвърждаване на българистиката в чужбина“ на Министерството на образованието и науката се изпълнява от Консорциум, в който водеща организация е Българската академия на науките, а партньори са Софийският университет „Св. Климент Охридски“, ПУ „Паисий Хилендарски“, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, ЮЗУ „Неофит Рилски“ и ШУ „Епископ Константин Преславски“.

Основна цел на работата на Консорциума е

повишаване на интереса към българистиката в чужбина

и успешното ѝ, устойчиво разгръщане като привлекателна научноизследователска и научно-приложна област на модерната хуманитаристика.

Сред дейностите, които екипът на Пловдивския университет залага в научната програма, е осъществяване на практикум, посветен на проблемите на преподаването на българския език и литература в чуждоезикова среда. За реализацията му и дейностите по Националната програмата пред „Аз-буки“ разказват проф. д.ф.н. Любка Липчева-Пранджева, ръководител на екипа на Пловдивския университет, и доц д-р Фани Бойкова.

Тази есен първият учебен звънец ще удари в 396 неделни училища в 43 държави на 6 континента,

сочат данните на МОН. Най-много са в Испания – 52, в Молдова – 51, Украйна – 50, и в Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия и в САЩ са по 44. 17 неделни училища са към задграничните ни представителства в съответните държави, 5 към български църковни общности, а най-много – 373, към организации на българи, регистрирани по местното законодателство.

Над 38 500 деца и ученици зад граница са изучавали българския език и култура в 396 българските неделни училища през учебната 2023/2024 г. Най-много са учениците в Украйна (7924), Обединеното кралство (5612)и Молдова (4409), а най-малко – в Мароко (19), Ливан (15) и Нова Зеландия (14).

Преподаватели по български език и литература от България и неделните ни училища в Ирландия, Великобритания, Румъния, Сърбия, Молдова, Кипър, Северна Македония и САЩ се включват в двудневния практикум на тема „Учителят зад граница между „възрожденските“ предизвикателства и методическите решения“, организиран от екипа на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ към Национална научна програма „Развитие и утвърждаване на българистиката в чужбина“ (ННП БЪЛГАРИСТИКА), Асоциацията на българските училища в чужбина (АБУЧ) и Регионалния исторически музей – Пловдив.

Форумът се провежда в средата на юли в къщата музей „Христо Груев Данов“ в Града под тепетата.

„Темата е провокирана както от отдадеността на учителите, които съхраняват нашия език, култура и национален дух с просветителската си дейност зад граница, така и от мястото на провеждане на практикума през тази година.

Пловдив в историческото си развитие, а и в настоящето е особен микромодел на мултикултурно и мултилингвистично общество

с традиции в образованието и в книгоиздаването“, посочват представителите на Пловдивския университет.

Целта на практикума е да се откроят методическите предизвикателства, които съпътстват просветителската дейност на учителите, преподаващи български език и литература в различен културен контекст, специфичните връзки между българския език, литература и култура и езика, литературата и културата на съответната среда на преподаване, които биха могли да конструират адаптивни и методически ефективни инструменти на преподаването.

„Основна задача на практикума е да осигури обединяване на богатата педагогическа опитност на учителите в българските училища в чужбина с  теоретичната компетентност и високата ерудираност на участващите изследователи и преподаватели. – посочват още организаторите от Пловдивския университет. – Разчитаме много на тези три форми – те трябва да подпомогнат едно ново поколение учители и преподаватели (популяризатори на българската култура), което познава досегашната опитност (натрупания „личен арсенал“ от методи за оперативно справяне на учителите в българските училища по света), но владее и модерните технологии на дигиталното ни съвремие.“

Практикумът поставя няколко акцента в различните работни панели.

В първия доминира идеята за интегративния подход в обучението. Методически идеи по темата „История“ в литературата представят доц. д-р Фани Бойкова и гл. ас. д-р Красимира Танева. Продуктивно протича дискусията на тема „Мултиезичност и мултикултурност“, модерирана от доц. д-р Соня Александрова-Колева.

В рамките на практикума участниците, разделени в работни групи, имат възможност да представят и методическите си идеи за реализиране на междупредметна интеграция при разработване на практическа задача „Исторически посоки, географски хоризонти“ за работа с изучаван текст от учебната програма („Хайдути“ на Христо Ботев и главата „Радини вълнения“ от романа „Под игото“ на Иван Вазов).

Домакините организират и приключенска разходка на тема „Какво пропускат туристите?“

из непознатите места на Стария град – изненадите на къщата музей „Христо Г. Данов“, която е проведена от Надежда Баева и Радка Ангелова. На участниците в практикума са представени уникални издания, учебни пособия, картини и помагала.

Вторият ден започва с дискусия на тема „България в мен – ментална картина на родното“, в която участниците споделят своята практика в обучението по български език и литература.

Интерес предизвиква и представянето на електронни ресурси от докторант Александър Халачев като част от обсъждането на тема „Обучението по български език и литература в дигиталния сват без граници“.

Сред участниците в двудневния практикум е директорът на Българското училище „Св. св. Кирил и Методий“ в Бостън и Кейп Код в щата Масачузетс Силвия Михалева, която споделя:

„Най-ценни за мен и  за колегите бяха установените контакти за сътрудничество и споделените добри практики. Срещата се състоя в Стария град в Историческия музей и атмосферата на възрожденския ентусиазъм се вписа естествено в духа и мисията на обучението в чужбина“.

Участниците в обучението получават сертификати от ръководителя на екипа на Пловдивския университет в националната програма проф. д.ф.н. Любка Липчева-Пранджева.

За първи път подобен форум в рамките на Националната програма е организиран през 2023 г. от екипа на Пловдивския университет и Асоциацията на българските училища в чужбина под надслова „Преподаване на български език и литература в чуждоезикова среда (V – XII клас).“

„Отзивите от двудневните работни ателиета и споделената опитност подкрепиха първоначалната идея на екипа на Пловдивския университет за годишно организиране на семинари с актуален акцент върху предизвикателствата за преподаване на български език и литература в чуждоезиков контекст“, споделят от висшето училище.

Практикумите имат експериментален характер и предоставят възможност за споделяне на педагогически опит,

на специфични методически решения, на проблемни ситуации, за преодоляването на които участниците мобилизират компетентността си и личния опит за оперативно справяне.

Всеки е различен с тематичната си насоченост, вариативността на участниците, проблемите, които се обсъждат. Надграждането е в разширяването на педагогическата опитност чрез споделяне и разработване на примерни методически варианти по определени глобални теми от учебната програма.

В работните ателиета преподаватели с разнообразен опит се обединяват около търсене на общи модели за развиване на компетентностите като очаквани резултати от обучението.

До края на 2024 г. предстоят още дейности по Националната програма.

В началото на август е Вторият международен пътуващ семинар „Културна карта на България – Родопите“, в който този път има участници от Ирландия и от Япония.

Интензивно протича работата по организацията на Международната интердисциплинарна конференция „Българистиката в полето на съвременната хуманитаристика“, която ще се състои в Берлин в края на октомври. Съорганизатори на форума са Българският културен институт в Берлин и Институтът по славистика и унгарология на Хумболтовия университет.

Предстои и кръгла маса, посветена на българистиката в САЩ, която ще се проведе онлайн и която несъмнено ще допълни нашата виртуална карта на българистите по света.

Вече е започнала и работата по превода и издаването на първата монография на младия българист от Прага Якуб Микулецки. Предизвикателство за методиците е началото на магистърската програма „Методика на преподаването на български език и литература в чуждоезикова среда“ в Пловдивския университет през октомври.

По Националната програма

екипът на висшето училище си е поставил и амбициозната задача да изгради и интерактивна карта на българистиката по света,

която позволява бърза ориентация и директен достъп до контакт с всички специалисти, ангажирали своя професионален път с проучване и популяризиране на българския език и литература, българската история, българската култура като цяло.

По задачата за изработване на колективна монография, която да измести традиционните и остарели формати на учебното съдържание „Странознание“, работи екип с ръководители проф. д.ф.н. Мария Шнитер и д-р М. Кацарска.

В процес на изработване е електронно учебно помагало за самообучение и самопроверка „Българистика за напреднали“ с 10 основни курса. Автор на помагалото е доц. д-р Ани Кемалова. Доц. д-р Т. Гайдарова ръководи екип, който подготвя иновативен съпоставителен учебник по морфология, в който усвояването на българския език ще бъде включено през активното владеене на английски и/или руски език.

Дигитални ресурси с подобна насоченост подготвят и във Великотърновския университет, успешно работят по дигитални курсове на обучение и в Софийския, и в Югозападния университет.

Дотук екипът на Пловдивския университет е осъществил и специализации в чуждестранни университети, а у нас изявени учени изнасят открити лекции, провеждат докторантски семинари, консултират млади учени в първите им научни проекти.

Your Image Description

Свързани статии:

22 университета подготвят бъдещи учители чрез иновативни образователни технологии В подкрепа на българистиката Студенти на стаж в държавната администрация Подкрепа за българистиката зад граница

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Академична мрежаБългаристикаМОНнаучна програмаПловдивски университет „Паисий Хилендарски“чужбина

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Палеонтолози с успешна експедиция до находището на динозаври край град Трън

Следваща статия

Започва курс за повишаване на дигиталните умения на жените

Следваща статия
Започва курс за повишаване на дигиталните умения на жените

Започва курс за повишаване на дигиталните умения на жените

Над 89 800 заявления за еднократна помощ за ученици са подадени за месец

Над 89 800 заявления за еднократна помощ за ученици са подадени за месец

Списание „Професионално образование“ отправя покана към нови автори

Списание „Професионално образование“ отправя покана към нови автори

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"