От времето на османското владичество до 1903 г. в Перник съществува само едно училище. Миньорските деца всекидневно изминавали по два – два и половина километра до него. За да облекчи пътуването им, директорът на мината настоява за създаването на ново училище, по-близо до миньорските квартали.
Така на 1 септември 1903 г. е открито училище „Св. Иван Рилски“ с 48 ученици и един учител.
Днешното ОУ „Св. Иван Рилски“ продължава да се развива с подобрена материална база и квалифицирани учители. Училището е най-голямото в областта, а тази година през март месец откриват нов корпус, реализиран по проект на Община Перник. В новия корпус, който споделят с ПМГ „Христо Смирненски“, има 10 нови класни стаи, плувен басейн и спортна зала.
„За предстоящата учебна година продължаваме политиката си за подновяване на всички класни стаи и учебни помещения.
В момента реновираме три класни стаи
– разказва пред „Аз-буки“ директорът на училището Цветана Пиралкова. – Вече разполагаме с две сгради – новата е изцяло финансирана от община Перник, а в старата обновяването осъществяваме чрез бюджета на училището.“
За Цветана Пиралкова новата учебна година ще бъде четвърта в ОУ „Св. Иван Рилски“. След пауза от учителската професия тя се завръща като директор на школото и със свежи сили успява да оправдава високите очаквания на родители и ученици.
През ваканцията общината реализира и следващ проект, в рамките на който изграждат мултифункционално игрище в двора на училището. Така учениците ще бъдат посрещнати с още една придобивка.
Директорката споделя, че са в очакване на подписване на договор за изграждането на STEM център и вече нямат търпение заложеният проект наистина да започне да се осъществява.
Училището е първото иновативно в област Перник.
От предстоящата учебна година ще започне своя трети мандат за иновация „Природата за мен, аз за природата“, като за успешното ѝ реализиране ще бъде необходим STEM центърът.
„Иновацията е тясно свързана с концепцията за развитие, заложена в проекта, и изграждането на този център ще бъде ключов елемент за постигането на поставените цели“, обяснява директорката.
STEM центърът ще се състои от четири кабинета в направленията екология и природни ресурси, информационни технологии и математика, обособени в отделно крило на сградата.
„Това, което имаме като последна обратна връзка от Националния STEM център, е, че всички стъпки преди договора са направени. Така че сме в очакване да ни поканят да го подпишем и да започнем изграждането му. За предстоящата учебна година няма да можем да разчитаме на центъра, но пък ако започнем работа сега, се надяваме, че за следващата вече ще е реализиран“, казва Пиралкова.
Всички класни стаи в училището са с високотехнологично оборудване.
„Нямаме възможност за обособяване на отделни кабинети, но за сметка на това във всяка класна стая имаме интерактивна дъска и технологично оборудване, което позволява на учителите да работят с широк спектър от дигитални ресурси. Новите три класни стаи ще бъдат следващите, които изцяло обзавеждаме с ергономични мебели и оборудваме, така че да могат да се използват и за работа по групи, и за проектна дейност, да позволяват гъвкава организация на учебната работа“, споделя директорката.
На първия учебен ден в училището ще постъпят 948 ученици, като във всеки клас има по пет паралелки, с изключение на VII клас, в който паралелките са шест.
Училището работи в тясна връзка със Софийската света митрополия. Организират занимания по интереси в тази посока.
„В Деня на християнското семейство имаме голяма инициатива, която организираме заедно с родители, ученици и задължително с присъствието на представители на Митрополията. Очаквам с новото ръководство да продължим тази традиция, защото тя дава много добри резултати“, казва моята събеседничка.
Директорката държи да отбележи признателността си към Обществения съвет. Разказва, че родителите от съвета са дейни и инициативни хора, с които партньорската работа върви изключително добре. Дори по тяхна инициатива от миналата учебна година училището въвежда униформи, задължителни за всички дни от седмицата и официални за специалните поводи.
„Голямо богатство е, че родителите се включват в процеса, наистина съм впечатлена, че идват с готовност да помагат.
Те изцяло поеха проекта с униформите – от самото предложение до осъществяването. Сами направиха проучването коя фирма да се избере. Лично влязоха във всяка класна стая по време на родителските ни срещи в началото на учебната година, като доведоха децата си, облечени в униформите, за да могат всички родители сами да се уверят в качеството. Представиха материите, цените, условията. След тези срещи направиха и анкетно проучване и се оказа, че над 80% от родителите подкрепят идеята. Така от втория срок успяхме да сложим началото и на тази инициатива – споделя директорката. – Нашето училище е в сърцето на града, към него са насочени много погледи и е много желано, винаги има кандидати за I клас, които не можем да приемем. Очакванията към нас са високи, получаваме подкрепа, но също така и много критики. Затова фактът, че успяхме да реализираме този проект, ни донесе голямо удовлетворение, най-вече заради подкрепата на родителите.“
Заедно с родителите полагат началото и на инициативата „Училищна гора“.
„Община Перник ни предостави място, на което засаждаме фиданки и децата се грижат за тях. По този начин ги учим, че всеки жив организъм изисква грижа, за да може да оцелява и расте. Това, че в тази инициатива работим заедно с родителите, има много ценно въздействие върху учениците“, обяснява Пиралкова.
През миналата учебна година ОУ „Св. Иван Рилски“ отбелязва 120-годишнина. Директорката споделя, че за разнообразните инициативи и събития, които са организирали през цялата година, са се нуждаели от различни видове подкрепа – физическа помощ, финансиране, съдействие с техниката. Впечатляващо е, че не е имало родител, към когото да се обърнат, и той да е отказал да помогне.
„Вярно е, че родителите на по-големите деца по-рядко се включват в събитията, но това го отдавам повече на децата, които сякаш не обичат родителите да бъдат виждани в училище, когато пораснат. И все пак, общата картина показва, че всеки празник получава значителна подкрепа от родителите. Ако се задълбочим в детайлите, със сигурност ще има и обратни примери, но споделям цялостната перспектива“, казва събеседничката ми.
Покрай годишнината организират и инициативата „Лидери срещат лидери“. Тя е насочена към Ученическия съвет. Идеята е, че съветът представлява общност на лидерите на отделните класове. „Поне веднъж месечно се опитвам да срещам нашите млади лидери с хора, които имат постижения в различни сфери. Вярвам, че когато ги срещаме с такива хора, това им дава допълнителна мотивация. Имали сме изключително приятни срещи, включително и с бивши ученици, които вече са реализирани известни хора“, разказва директорката.
Училището има традиции и в Националната програма „Заедно в изкуствата и спорта“.
Създават театрална работилница „Пъстрите“ и работят с театрален педагог. Всяка година през май имат премиера. Изиграват и още няколко представления на сцена в Перник и на конкурси в страната. Учениците имат огромен интерес към формацията, като от всички класове има желаещи. Театралният педагог прави подбор и взима крайното решение кои да участват. В повечето случаи учениците от I и II клас остават да се подготвят за следващите години. Затова с оглед на големия интерес от тази година ще има още един педагог, насочен изцяло към обучението на най-малките, за да могат и те да имат своята изява.
В рамките на тази национална програма създават още художествено ателие и вокална група.
Учителят не е просто преподавател
„Много сме доволни от възможността да реализираме различни форми на извънкласни занимания, защото наистина учениците имат нужда от изява и когато с тях работят професионалисти и сърцати хора, това им дава много и променя атмосферата в училище. На края на учебната година, когато събирахме информацията за летописната книга, се оказа, че имаме над 100 публикации за изяви, което дори и мен ме изненада. Вярвам, че основната ни работа е много важна, но заедно с това, когато има подобни изяви, това спомага за усещането за общност, за цялост, което в крайна сметка влияе позитивно и на резултатите от учебния труд. Не става само с преподаване. Учителят има и друга мисия – той не е просто преподавател, а оказва влияние върху много други аспекти, включително и върху семействата.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg