Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.

С проект за културно многообразие започва учебната година в село Тишевица

Диляна Кочева от Диляна Кочева
06-09-2024
в Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.
A A
„Хлебар-сладкар“ е една от специалностите, които се изучават в училището. Снимки – ОбУ „Св. Климент Охридски“ – с. Тишевица

С проекта „Етнофеерия в село Тишевица“ ще започне новата учебна година в ОбУ „Св. Климент Охридски“ в село Тишевица, област Враца. Той има за цел да съчетае в себе си културното многообразие на различните етноси, тяхното наследството и иновациите на новото време.

„Благодарни сме за предоставената ни възможност в лицето на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства да реализираме идеи, с които успяваме не само да задържим учениците си в училище и по креативен начин да им покажем как да усвоят нови знания и умения, но и да им помогнем да запазят и опознаят традициите на своя етнос и регион“, разказва за „Аз-буки“ учителят в целодневна организация на учебния ден към училището Баязид Иванов.

Баязид Иванов, учител

Той е автор на проекта и кандидатства веднага щом разбира, че ще има открита конкурсна процедура. Работата по него ще започне още в самото начало на новата учебна година, а дейността ще бъде разпределена между няколко работни групи с отделен ръководител.

Проектът обхваща учениците от І до X клас и техните родители.

Близо 90% от възпитаниците на ОбУ „Св. Климент Охридски“ са от социално уязвимите групи, а през 2011 г. училището влиза в списъка на защитените училища.

„Целта ни е да формираме интеркултурна компетентност, необходима на различните етнически групи. Искаме да изградим позитивна образователна среда, насърчаваща толерантността, приемането и разбирането, стимулираща развитието и съхраняването на културната идентичност“, разказва Иванов.

С новостите в науката и приложението им в реалността учениците ще запознае групата „Иновации днес“.

Групата „Едерлези“ пък има за цел да провокира децата да запазят традициите и културните си ценности. Освен това ще им помогне и да опознаят останалите си съученици чрез възстановката на празника.

Групата „Етносеверняк кат свирне“ ще бъде ангажирана с откриване и интервюиране на личности, които са участвали в музикалния състав на „Вировската духова музика“. По случай 100-годишнината на читалището „Селска пробуда – 1925“ в село Горно Пещене групата „Из етнокултурното многообразие на миналото“ ще изследва историята на културната институция и неговата дейност през годините до днес.

„В дейностите са заложени още много предизвикателства, които ще запазя в тайна на този етап. Все пак трябва финалната част на проекта трябва да бъде една истинска феерия“, посочва още моят събеседник.

Това не е първият път, в който училището кандидатства и получава одобрение за финансиране.

„Лично аз съм участвал в проект „ЕТНО дъга над Тишевица“ като ръководител на изследователска група „Живот като сватба“, която изследваше традициите и обичаите на различните етноси в различните региони в България“, обяснява Иванов.

За финал на проекта е направена възстановка на ромска сватба, базирана на събрана от учениците информация.

Учителят взима участие и в последния реализиран проект „ЕТНО социокултура в училище“, където влиза в ролята на режисьор и сценарист на група „ЕТНО ТВ“.

В рамките на проекта учениците гостуват на видни личности от ромски произход.

„Всички те не са се спрели пред бариерата на дискриминацията и са показали, че заедно можем“, обяснява моят събеседник. Точно така – „Заедно можем“ е озаглавен и документалния филм, за който учениците сами събират информация, влизайки в ролята на малки репортери.

„Участието ни в детския ромски фестивал „Отворено сърце“ във Велико Търново също допринася за емоционалното и културно развитие на учениците ни“, казва още Иванов. Тази година отново ще вземат участие в него.

инж. Ирина Илиева, директор

„Работата на учителя е много специална.

Трябва да бъдеш гъвкав в преподаването си, за да приковеш вниманието на учениците към себе си. Затова целият педагогически колектив се опитваме да разчупим часовете си с нещо интересно. Използването на различни методи на преподаване засилва интереса на учениците“, казва за „Аз-буки“ временно изпълняващата длъжността директор на ОбУ „Св. Климент Охридски“ инж. Ирина Илиева.

През учебната 2023/2024 г. възпитаниците им са 124 на брой. Школото е средищно и децата пътуват от близките села: Вировско, Върбица, Тлачене и Горно Пещене.

„За да постигнат учениците ни по-добри образователни резултати, заложихме нови очаквания и изисквания пред тях. Вдигнахме летвата, като на всеки един от тях показахме, че може да успее, ако положи усилия“, обяснява директорката и посочва, че успехите им са закономерен резултат от съвместните усилия на ученици, учители и родители.

„В малките населени места, където училището е основен източник на знания, отговорността на учителите е огромна“, казва инж. Илиева.

Това е причината методите на преподаване непрекъснато да бъдат преосмисляни в контекста на съвременните изисквания. А за да се случи ефективно, това само по себе си е съпроводено и с непрекъснато повишаване на квалификацията и професионалната компетентност на педагозите.

В училището в село Тишевица учителите са 22, като всеки от тях работи всеотдайно в полза на децата.

За да бъдат уроците по-интересни, на помощ на учителите винаги идват информационните технологии.

„Интерактивните методи правят учебният процес по-привлекателен и създават траен интерес към знанието. Тези ключови моменти създават една позитивна образователна среда, като задълженията и отговорностите са ясно дефинирани – всеки добре знае какво трябва да прави“, обяснява директорката.

Работят съвместно и с неправителствена организация Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“, с помощта на която през 2017/2018 г. училището става обединено.

Професиите, които предлагат, са две: „Хлебар-сладкар“ и „Строител-монтажник“.

„Идеята за професия се харесва на децата и техните родители. Професионалното образование отваря нови врати за учениците и засилва желанието им да идват на училище“, обяснява Илиева.

От две години училището е домакин на междуучилищно състезание „Професионална палитра „Аз знам, аз мога“, в което участие взимат обединените училища с професия „Хлебар-сладкар“ и „Строител-монтажник“. Учениците на ОбУ „Св. Климент Охридски“ представят на практика уменията, научените в час. Възпитаниците на школото в село Тишевица се представят отлично и в национални състезания в раздел „Мода и дизайн“, като през изминалата година учениците от клуб „Авангардна мода“ завоюват първи места.

С грамота за достойно участие и приз за най-млад футболист, учениците от с. Тишевица се завръщат от футболния турнир „Фило Пенов“ във Враца

Постижения бележат и в спорта, и в изкуствата.

По Национална програма „Заедно в изкуствата и в спорта“ футболният им отбор представя достойно училището им на редица турнири, а младежите от клубовете по изкуства създават нов облик на училищната сграда със своите картини. Децата от начален етап пък с огромно желание, ежегодно се включват във всички състезания, организирани от Сдружението на българските начални учители.

Училището им разполага с добра материална база. Предстои изграждане на STEM център с кабинети по природни науки, дизайн и 3D, математика и информатика, както и софтуер за високотехнологични оборудвани свързани класни стаи.

Имат и оборудвани кабинети за учебна практика, както и библиотечен кът, няколко компютърни кабинети и стол. През новата учебна година очакват спортната им площадка да бъде реновирана с настилка и защитна мрежа.

„Основната ни цел е да осигурим добро образование за всяко дете чрез създаване на устойчива, благоприятна и подкрепяща среда за ученици и учители, в партньорство с институции и родители. Искаме да се утвърдим  като предпочитано място за обучение и възпитание в община Враца“, завършва директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

Училище на края на града „Готови за училище“ в Хисаря Бъдещето на децата обединява родители Впечатляващи идеи и отлично защитени проекти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Баязид ИвановВрацаетносиинж. Ирина ИлиеваОбУ „Св. Климент Охридски“Регионис. Тишевица

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 36/2024 г.

Следваща статия

Едногодишни курсове за учители в неделните школа

Следваща статия
Едногодишни курсове за учители в неделните школа

Едногодишни курсове за учители в неделните школа

Над 400 деца от 7. СУ във Варна в нови класни стаи наесен

Над 400 деца от 7. СУ във Варна в нови класни стаи наесен

Слънчевата дружина в Банкя

Слънчевата дружина в Банкя

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"