Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.

В Китай учат децата от 5-годишни как да чистят и да готвят основни ястия

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
05-09-2024
в Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.
A A

Китайската образователна система е една от най-старите и респектиращи в света, съчетаваща дълбоки традиции с модерни иновации. Тя се отличава със своята строгост и високите си стандарти, поставяйки акцент върху академичните постижения и всеобхватното развитие на учениците. Затова и китайските ученици традиционно се представят отлично на международни оценявания като PISA, като за 2018 имат най-висок резултат в световен мащаб. От ранните години в детската градина до престижните университети, образованието в Китай играе ключова роля в личностното и професионалното развитие на милиони млади хора. Но какво стои зад 10-часовия учебен ден в Китай, защо децата готвят в детските градини и как играят гимнастика като професионални спортисти…

Може би ви е попадало видео в социалните мрежи как малки деца варят ориз или приготвят традиционния китайски пържен хляб. Всъщност това не са екзотични частни градини в Китай, а стандарт за всички градини там. В детската градина на улица „Ксу Хай“ в Суджоу, провинция Дзянсу,

децата в четвърта група (за нашия стандарт) учат как се готвят пържени хлебчета

– от размесването на тестото до пърженето в тиган. Готварските уроци в детската градина включват основни техники на готвене, безопасност в кухнята и здравословно хранене. Малчуганите не само се учат на практически умения, но също така са насърчавани да се хранят здравословно и да ценят домашно приготвената храна, споделят учители от страната.

Уроците в детските градини са по желание на ръководството и не са във всяка провинция, за разлика от училищата. Още през 2022 г. документ на Министерството на образованието (MOE) посочва, че до края на деветгодишното задължително образование

ученикът трябва да е усвоил различни методи на готвене като задушаване, варене, пържене и печене.

С три до четири продукта подръка те трябва да могат да съставят дневни менюта с до три рецепти. Някои родители приветстват промяната и са доволни, че техните деца ще научат важни житейски умения. Други обаче са недоволни от допълнителната тежест.

Разписано е, че в предучилищна група децата е хубаво да се научат как да белят плодове и да приготвят чай, да придобият основни знания за храненето и способност да участват в основни готварски дейности у дома. Децата на 5 години мият и нарязват зеленчуци, готвят сами ориз на уок тиган и се наслаждават на домашно приготвените ястия, преди да почистят след себе си и да измият чиниите и тиганите. По-големите могат да приготвят цялото ястие отначало докрай, докато по-малките месят тесто или правят палачинки – на тиган и върху загрят котлон. В детска градина в град Суджоу, провинция Дзянсу, учителите са организирали, заедно с директора, готварски класове, за които набързо построили глинена печка.

Родителите са възхитени от трансформацията на децата си.

„Не мога да повярвам, че синът ми може да прави кнедли“, споделя родител на дете от градината.

Друг разкрива, че дъщеря му го е помоли да ѝ купи еър фрайър. Допълнителен резултат от тази инициатива е, че

малчуганите показват по-малко страст към смартфоните и по-голяма склонност да помагат с домакинските задължения.

Деца приготвят традиционни зеленчуци в уок в детската градина на улица Ухай, в източната китайска провинция Дзянсу

Освен това децата имат и задължителни часове по трудово обучение. Седмичните трудови занятия се фокусират върху практически упражнения, обучение за устойчивост и възпитаване на добри трудови ценности и качества, етика на работното място.

Учебната програма е разделена на три основни секции: домашен труд, производствен труд и обслужващ труд.

И ако това не ви се струва натоварващо, в градините имат и разнообразни извънкласни дейности, включително музика, танци, спорт и театър, които помагат за развитието на уменията и интересите на децата. Децата рядко работят самостоятелно или в малки групи върху избрани от тях задачи. Вместо това акцентът е върху учителя. Очаква се всички деца едновременно да правят това, което учителят показва. Например на типичен урок по изобразително изкуство учителката демонстрира как се сгъва хартия във форма на пеперуда. След това тя дава насоки на децата, които го правят неправилно, преди да продължи със следващата стъпка.

Гимнастиката е важна част от дневната програма в китайските детски градини.

Тя включва различни физически упражнения и активности, които помагат за развитието на координацията, силата и гъвкавостта на децата. Освен традиционните упражнения много детски градини предлагат и модерни фитнес програми, които включват йога и танци, за да поддържат интереса и мотивацията на децата​.

Физическата среда на детските градини в Китай обикновено включва няколко сгради с учебни стаи, образуващи затворен двор, който служи като основно игрище и се използва активно между учебните часове. Игрището е оборудвано със съоръжения за големи двигателни умения, като пързалки, катерушки и люлки.

Ще останете изумени от ежедневните рутинни дейности, на които китайските детски градини учат децата, като например балансиране на топка, скачане на въже, състезания по баскетбол, висене по лостове и още много интересни активности. Често децата имат над един астрономичен час, предвиден за спорт.

Китайските детски градини предлагат богато разнообразие от учебни програми и дейности, които се фокусират както върху академичната подготовка, така и върху практическите умения и физическото развитие на децата.

Your Image Description

Свързани статии:

Футурологът Мариана Тодорова: Трябва да внимаваме улеснението, което ни дава изкуственият интелект, да не се превърне в когнитивен залез и оглупяване Училище за живота Децата в Бангладеш мечтаят да станат учители Снимка на броя: Минипленер „С Хасково в сърцето“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДалекогледКитайкитайска образователна системаученици

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

„Готови за училище“ в Хисаря

Следваща статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 36/2024 г.

Следваща статия
Вестник „Аз-буки“ – брой 36/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 36/2024 г.

С проект за културно многообразие започва учебната година в село Тишевица

С проект за културно многообразие започва учебната година в село Тишевица

Едногодишни курсове за учители в неделните школа

Едногодишни курсове за учители в неделните школа

Последни публикации

  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"