Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.

В Китай учат децата от 5-годишни как да чистят и да готвят основни ястия

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
05-09-2024
в Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.
A A

Китайската образователна система е една от най-старите и респектиращи в света, съчетаваща дълбоки традиции с модерни иновации. Тя се отличава със своята строгост и високите си стандарти, поставяйки акцент върху академичните постижения и всеобхватното развитие на учениците. Затова и китайските ученици традиционно се представят отлично на международни оценявания като PISA, като за 2018 имат най-висок резултат в световен мащаб. От ранните години в детската градина до престижните университети, образованието в Китай играе ключова роля в личностното и професионалното развитие на милиони млади хора. Но какво стои зад 10-часовия учебен ден в Китай, защо децата готвят в детските градини и как играят гимнастика като професионални спортисти…

Може би ви е попадало видео в социалните мрежи как малки деца варят ориз или приготвят традиционния китайски пържен хляб. Всъщност това не са екзотични частни градини в Китай, а стандарт за всички градини там. В детската градина на улица „Ксу Хай“ в Суджоу, провинция Дзянсу,

децата в четвърта група (за нашия стандарт) учат как се готвят пържени хлебчета

– от размесването на тестото до пърженето в тиган. Готварските уроци в детската градина включват основни техники на готвене, безопасност в кухнята и здравословно хранене. Малчуганите не само се учат на практически умения, но също така са насърчавани да се хранят здравословно и да ценят домашно приготвената храна, споделят учители от страната.

Уроците в детските градини са по желание на ръководството и не са във всяка провинция, за разлика от училищата. Още през 2022 г. документ на Министерството на образованието (MOE) посочва, че до края на деветгодишното задължително образование

ученикът трябва да е усвоил различни методи на готвене като задушаване, варене, пържене и печене.

С три до четири продукта подръка те трябва да могат да съставят дневни менюта с до три рецепти. Някои родители приветстват промяната и са доволни, че техните деца ще научат важни житейски умения. Други обаче са недоволни от допълнителната тежест.

Разписано е, че в предучилищна група децата е хубаво да се научат как да белят плодове и да приготвят чай, да придобият основни знания за храненето и способност да участват в основни готварски дейности у дома. Децата на 5 години мият и нарязват зеленчуци, готвят сами ориз на уок тиган и се наслаждават на домашно приготвените ястия, преди да почистят след себе си и да измият чиниите и тиганите. По-големите могат да приготвят цялото ястие отначало докрай, докато по-малките месят тесто или правят палачинки – на тиган и върху загрят котлон. В детска градина в град Суджоу, провинция Дзянсу, учителите са организирали, заедно с директора, готварски класове, за които набързо построили глинена печка.

Родителите са възхитени от трансформацията на децата си.

„Не мога да повярвам, че синът ми може да прави кнедли“, споделя родител на дете от градината.

Друг разкрива, че дъщеря му го е помоли да ѝ купи еър фрайър. Допълнителен резултат от тази инициатива е, че

малчуганите показват по-малко страст към смартфоните и по-голяма склонност да помагат с домакинските задължения.

Деца приготвят традиционни зеленчуци в уок в детската градина на улица Ухай, в източната китайска провинция Дзянсу

Освен това децата имат и задължителни часове по трудово обучение. Седмичните трудови занятия се фокусират върху практически упражнения, обучение за устойчивост и възпитаване на добри трудови ценности и качества, етика на работното място.

Учебната програма е разделена на три основни секции: домашен труд, производствен труд и обслужващ труд.

И ако това не ви се струва натоварващо, в градините имат и разнообразни извънкласни дейности, включително музика, танци, спорт и театър, които помагат за развитието на уменията и интересите на децата. Децата рядко работят самостоятелно или в малки групи върху избрани от тях задачи. Вместо това акцентът е върху учителя. Очаква се всички деца едновременно да правят това, което учителят показва. Например на типичен урок по изобразително изкуство учителката демонстрира как се сгъва хартия във форма на пеперуда. След това тя дава насоки на децата, които го правят неправилно, преди да продължи със следващата стъпка.

Гимнастиката е важна част от дневната програма в китайските детски градини.

Тя включва различни физически упражнения и активности, които помагат за развитието на координацията, силата и гъвкавостта на децата. Освен традиционните упражнения много детски градини предлагат и модерни фитнес програми, които включват йога и танци, за да поддържат интереса и мотивацията на децата​.

Физическата среда на детските градини в Китай обикновено включва няколко сгради с учебни стаи, образуващи затворен двор, който служи като основно игрище и се използва активно между учебните часове. Игрището е оборудвано със съоръжения за големи двигателни умения, като пързалки, катерушки и люлки.

Ще останете изумени от ежедневните рутинни дейности, на които китайските детски градини учат децата, като например балансиране на топка, скачане на въже, състезания по баскетбол, висене по лостове и още много интересни активности. Често децата имат над един астрономичен час, предвиден за спорт.

Китайските детски градини предлагат богато разнообразие от учебни програми и дейности, които се фокусират както върху академичната подготовка, така и върху практическите умения и физическото развитие на децата.

Your Image Description

Свързани статии:

Футурологът Мариана Тодорова: Трябва да внимаваме улеснението, което ни дава изкуственият интелект, да не се превърне в когнитивен залез и оглупяване Училище за живота Децата в Бангладеш мечтаят да станат учители Снимка на броя: Минипленер „С Хасково в сърцето“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДалекогледКитайкитайска образователна системаученици

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„Готови за училище“ в Хисаря

Следваща статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 36/2024 г.

Следваща статия
Вестник „Аз-буки“ – брой 36/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 36/2024 г.

С проект за културно многообразие започва учебната година в село Тишевица

С проект за културно многообразие започва учебната година в село Тишевица

Едногодишни курсове за учители в неделните школа

Едногодишни курсове за учители в неделните школа

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"