Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Изкуствен интелект на български език с премиера на 3 март

С BgGPT България става една от малкото държави в света със собствена GPT технология

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
15-01-2024
в Новини 2024
A A

Първият отворен на български език от последно поколение – BgGPT, ще бъде достъпен на 3 март на адрес www.bggpt.ai. Той е специално обучен за спецификите на българския език, което ще позволи създаването на приложения и решения в полза на българското образование, бизнес, здравеопазване, публична администрация и други области. В първата си версия моделът е обучен върху над 3 милиарда изречения и се състои от 7 милиарда параметри.

Достъпът до чата ще бъде безплатен за ученици, граждани, институции и организации. Преди официалното му пускане потребителите ще могат да се регистрират за получаване на предварителен достъп, като той ще бъде даван приоритетно на научни, образователни, публични и бизнес организации. Това стана ясно при представянето на най-новата разработка в областта на изкуствения интелект на изследователския Института за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

В представянето участваха министър-председателят акад. Николай Денков, министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, ректорът на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ проф. Георги Вълчев, проф. Мартин Вечев, научен директор на INSAIT, инж. Борислав Петров, изпълнителен директор на изследователския институт, както и представители на Швейцария.

„Икономиките в света ще се разделят на такива, които използват изкуствен интелект, и такива, които не успяват. Имаше специалисти, които казваха, че това, което се случва с развитието на големите модели, трябва да се сравнява с технологичните революции, като откриването на електричеството“, коментира при представянето министър-председателят акад. Николай Денков. Той посочи още, че през последните месеци ставаме свидетели на много силно и динамично съревнование, базирано на развитие на модели с изкуствен интелект. Акад. Денков подчерта, че има и много страхове около тази технология, които най-вече са свързани с това ще губят ли хората част от своите работни места.

„Намираме се на състезателната пътека. Какво ще бъде бъдещето на една държава, зависи колко добре ще усвои тези технологии и как ще ги приложи“, отбеляза премиерът. Той припомни, че с бюджета на страната за настоящата година ще бъде подкрепено и развитието на изчислителен център, базиран на изкуствен интелект.

„Преди няколко месеца, още с първото ми посещение в INSAIT, видях новото лице на българската наука, което съчетава обществената и институционална подкрепа, и иновативността, жаждата за успех у младите учени на България“, каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. Той благодари на проф. Мартин Вечев и го нарече вдъхновител и лидер, който може да бъде пример за лидерството в съвременната наука.

„Представянето днес на българския ChatGPT е много важна крачка не само за научноприложните изследвания в България, но и за развитието на българските научни организации и на българското образование“, каза министър Цоков. По думите му разработеният от INSAIT модел на изкуствен интелект ще даде възможност за прилагането на тази технология в българското училищно образование и в университетите. „Ние можем да предоставим тези ресурси в платформата „Дигитална раница“, за да се надгради тя с BgGPT и оттам всяко училище да може да има своя система, свързана с изкуствен интелект и възможност за персонализиране на образованието. Това е една огромна възможност за развитие и подобряване на качеството на българската образователна система“, посочи още проф. Цоков. Той акцентира и на важността от разработване на функционалности за училищата и университетите, с които да се разпознават материалите, създадени с изкуствен интелект.

„С BgGPT България става една от малкото държави в света, която има собствена GPT технология, която ще е достъпна за всички и ще е независеща от големите частни корпорации“, подчерта проф. Мартин Вечев. Според него чрез BgGPT България заявява, че може да създава технологии и изкуствен интелект на най-високо световно ниво, и да бъде технологичен лидер, а не само участник в технологичния процес или потребител на тези технологии. За да продължи да развива споделеното ползване на модела и неговите приложения, екипът на INSAIT започва и серия от разяснителни срещи и събития с технологичната общност.

Проф. Мартин Вечев показа как работи BgGPT, като му зададе математическа задача, попита го също как се прави таратор, както кога и от кого е основан Софийският университет, и с какви изпити се кандидатства за специалността „Журналистика“ в СУ, и какво може да се работи след завършването й. Проф. Вечев постави и задача на BgGPT да напише и есе за приложенията на изкуствения интелект.

„Моделът се подобрява непрекъснато и очакваме това да е най-добрият модел за български език в света“, заяви проф. Мартин Вечев. Той подчерта, този модел ще е абсолютно достъпен и безплатен за цялото общество, защото Институтът работи в полза на обществото и е част от Софийския университет.

Ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев коменитра, че това е знаменателен ден и се показва, че зад такива големи усилия винаги стои естественият интелект. „Ние сме горди, че Институтът е част от Софийския университет и той показва пътища, които извеждат страната ни във водещи позиции“, подчерта ректорът.

 

Аз-буки

Your Image Description

Свързани статии:

Учител създаде логото за влизане на България в Еврозоната Министър Цоков откри класна стая в МОН (ВИДЕО) 268 учители и директори получиха почетното отличие „Неофит Рилски“ на МОН Обединено училище „Христо Ботев“ в с. Долно Дряново с нова спортна зала

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сурвакари на гости на „Аз-буки“

Следваща статия

В никакъв момент и под никаква форма не е обсъждана промяна в изучаването на „Аз съм българче“ 

Следваща статия
Постигнато е съгласие за заплатите  на университетските преподаватели

В никакъв момент и под никаква форма не е обсъждана промяна в изучаването на „Аз съм българче“ 

Науката изисква опити и време

Науката изисква опити и време

33 медала от Жаутиковската олимпиада

33 медала от Жаутиковската олимпиада

Последни публикации

  • България се присъединява към ОИСР в областта на образованието
  • Държавният глава отличи ученици с почетен знак „Млад спортист“
  • Започват националните външни оценявания в края на VII клас
  • 5 бронзови и 3 сребърни медала за българските ученици от Европейската олимпиада по физика
  • Все повече млади учени са привлечени от информационните технологии
  • Министър Вълчев: Концентрацията ще бъде сред най-важните умения на бъдещето
  • Ученици търсят състава на храни и напитки на националното състезание „Природните науки в кухнята“
  • Срок за изплащане обезщетението при пенсиониране
  • Сечил Рустемова е новият стипендиант на „Аз-буки“
  • Завесата се вдига за… Филип Филипов
  • Започва надпреварата за наградите за наука „Питагор“
  • Учени създават умни молекули, поразяващи вируси
  • Иван и Надя, пред които има широк хоризонт
  • Загадка от дълбините на Земята
  • Вмъкване и изпадане на Л
  • Подкрепят 2500 души от уязвими групи по програма на МОН и Конфедерация Швейцария
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 23/2025 г.
  • Силата на словото и необятността на таланта
  • Млади журналисти от СУ „Иван Вазов“ в Поморие по Вазовите пътеки
  • Търсят се 444 директори в образованието (пълен списък на конкурсите)
  • Ново място за творчество в Белене
  • Малки художници с големи сърца

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"