Министерството на образованието и науката изготви насоки за повече информираност при използване на изкуствен интелект в обучителния процес. Документът е публикуван на интернет страницата на МОН. Той ще бъде разпространен до образователните институции, като цели тяхната подкрепа при използването на нови технологии, без да има задължителен или обвързващ характер, съобщи пресцентърът на МОН.
По инициатива на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков преди месец в МОН бе създадена работна група, която да обсъди и приеме ключови приоритети в процеса на дигитализация в предучилищното и училищното образование и да формулира визия за свързаните с нея процеси и резултати за следващите 5 – 10 години. Сред задачите ѝ беше и изготвянето на насоки за работа с изкуствен интелект, които целят подкрепа на учителите и повишаване на тяхната информираност.
За изготвянето на информацията бяха използвани материали, разработени от МОН, международни образователни институции, регионални административни органи, експертни организации от различни страни и др. В работната група се включиха учители, директори, неправителствени организации и представители на водещи технологични компании.
В документа са представени примерни начини, по които изкуственият интелект може да се използва в образованието и да подобри някои учебни процеси,
да насърчи индивидуалния подход и да допринесе за повишаване на резултатите на учениците. Анализирани са внимателно и потенциалните рискове, като са включени конкретни сценарии, в които употребата трябва да бъде прецизно управлявана.
Описаните напътствия и конкретни ситуации са в помощ на учители, ученици и родители
в различни педагогически сценарии и операции в учебния процес за постигане на образователни цели. В документа е отбелязано също, че въпреки мащабните казуси, които изкуственият интелект е способен да решава, той не е заместител на умения и системите трябва да служат като поддържащи и помощни инструменти, без да подменят отговорностите на ученици, учители или администратори.
Специално внимание е обърнато и на оценяването, където някои инструменти, базирани на изкуствен интелект, могат да бъдат много полезни, но само ако се използват внимателно. Подчертано е, че учителите не трябва в никакъв момент да се предоверяват на изкуствения интелект в този процес, а да го използват само като помощно средство, което да им освобождава повече време за индивидуална работа с учениците.
За екипа на МОН разработването на насоките е първа стъпка от дълъг процес, обусловен от постоянното и много динамично развитие на изкуствения интелект. Важно е обаче да се постави началото, като се даде систематизирана информация, която развенчава и някои от митовете и за пореден път категорично потвърждава, че в никакъв момент учителят не може да бъде заменен от технологиите. Неговата работа обаче може да бъде подобрена и подкрепена от технологични инструменти, ако те бъдат използвани правилно.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg