Студенти и докторанти от Университета „Проф. д-р Асен Златаров“ в Бургас гостуват в Министерството на образованието и науката и показват как създават интерактивни задачи и образователни ресурси за ученици.
Демонстрацията е част от инициативата на служебния министър на образованието и науката Галин Цоков „Открита класна стая в МОН“, която
цели да покаже, че съвременното образование може да се случва навсякъде.
За първи път в нея се включват и представители на висшето образование, съобщават от пресцентъра на МОН.
„Първата открита студентска аудитория в МОН е свързана с подготовката на бъдещи учители, което е изключително важно за развитието на нашата образователна система“, казва проф. Цоков.
По думите му, креативността, интегралността на знанието, творческият подход са от ключово значение при съставянето на уроците и задачите.
Министърът отбелязва, че когато на педагозите им е интересно и умеят да работят в екип, те ще могат да провокират любопитството на учениците и на децата и ще ги научат да работят заедно.
„Без студентите да преживеят в аудиторията създаването на уроци, без участието им в съставянето на въпросите и задачите те няма как след това да мотивират децата и учениците, с които ще работят“, казва още проф. Цоков.
Той подчертава, че
чрез съвременните технологии и използването на игрови методи учениците могат да бъдат по-мотивирани в класната стая.
Под ръководството на доц. д-р Красимира Димитрова в първата открита студентска аудитория в МОН работят четири отбора на студенти от специалностите „Предучилищна и начална училищна педагогика“, „Начална училищна педагогика и чужд език“ и „Предучилищна педагогика и чужд език“.
Представена е практика, свързана с прилагане на компетентностния подход в образованието и използването на иновативни технологии в процеса на преподаването и ученето, посочва доц. Димитрова. Така се създават интересни и забавни за учениците ресурси, които са и с много висока педагогическа и съдържателна стойност.
Преподавателят в Бургаския университет отбелязва, че към Центъра по иновативни образователни технологии в тяхното висше училище е оборудвана зала по Националната програма „Повишаване компетентностите на преподавателите от държавните висши училища, подготвящи бъдещи учители“ на МОН, чрез която се насърчава ефективното използване на информационни и комуникационни технологии в образованието и науката.
Студентите прилагат различни технологии
– програмируеми устройства BeeBot и Ozobot, платформата за виртуална и добавена реалност EON-XR. В хода на работата те интегрират в нови уроци знания от областта на математиката, общество и природа, технологии.
Първият екип създава енциклопедична задача по математика за IV клас. Под игрова форма и работа в екип учениците трябва да открият любопитна информация за най-голямото животно, най-високата сграда, най-скъпия сладолед и др. Включена е и задача, свързана с учебния предмет компютърно моделиране. Студентите създават трасе за робота Озобот, който преминава точки по трасето, на което се поставя картина за съответния факт, който е получен при решаването на математическите задачи. Това се постига чрез програмиране с основните цветове, които означават различна команда за робота.
Работата на втория екип включва енциклопедични задачи по математика за IV клас, чрез които да открият интересни факти за Слънчевата система. Студентите създават образователни ресурси за виртуална и добавена реалност в платформата EON-XR. Те са оборудвани с очила за виртуална реалност, камера за заснемане на 360-градусови изображения и мобилно устройство, необходимо за използване на добавена реалност. С помощта на тези технологии студентите създават виртуални преживявания за бъдещите си ученици. Мобилното устройство с приложение EON-XR за добавена реалност позволява те да видят 3D модели на планети и други небесни тела, да ги разделят на различни елементи и да виждат пластовете, да ги разглеждат от различни страни.
Третият екип също разработва енциклопедични задачи по математика за четвъртокласниците. Чрез тях учениците могат да открият интересни факти за богатата история и разнообразната география на страната ни. Тук студентите интегрират събраната информация в интерактивна игра в платформата Kahoot. Тя включва различни въпроси, свързани с историята и географията на България, които предизвикват любопитството и знанията на учениците. Екипът включва в играта и експерти от МОН, които се надпреварват със студентите по бързина и знания.
Тематични задачи за детската градина, вдъхновени от лятото, създава четвъртият екип. Те също включват математиката – с пчеличка, която трябва да премине през весел лабиринт със забавни картинки. Разработено е и табло, по което да се движи програмируемата пчела Beebot. Тази играчка трябва да бъде кодирана така, че да преминава през различни точки на таблото, изпълнявайки малки задачи и преодолявайки препятствия. С тази игра учителите създават умения у децата да се ориентират в пространството – напред, назад, встрани.
В края на практиката министър Цоков изрази увереност, че
има много голяма добавена стойност от изпълнението на националните програми за подготовка на учители и на преподаватели,
които подготвят бъдещи педагози. Той поздрави студентите за това, че са избрали учителската професия, и им подари фототипно издание на „Детинска мъдрост“ – първото ръководство за работа с деца, написано от Никола Живков през 1887 година. Министърът пожела на бъдещите учители да следват традициите в педагогиката, но и да бъдат отворени за новостите.
Проф. Цоков връчи на ръководителката им доц. Красимира Димитрова плакет на МОН за участието в инициативата и за резултатите, които постигат.
На открития урок присъстваха служебните заместник-министри на образованието и науката Емилия Лазарова, Таня Михайлова, Наталия Митева и акад. Николай Витанов, както и експерти от МОН.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg