Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Разширяват се възможностите за провеждане на дуално обучение

Учениците в първи гимназиален етап ще могат да преминат към обучение чрез работа при заявка от работодателя, предвиждат нормативни промени

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
05-07-2024
в Новини 2024
A A
Снимка – Пресцентър на МОН

Възможностите за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение) в професионалните гимназии се разширяват.

Учениците в първи гимназиален етап да могат да преминат от дневна форма на обучение към обучение чрез работа при заявка от работодател,

обучението по производствена практика да може да се провежда в сътрудничество с работодателите партньори в реална работна среда, регламентиране на провеждането на практическото обучение в реална работна среда за учениците в XI клас, които нямат навършени 16 години.

Това са само част от премените в Наредбата за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа, които са публикувани за обществено обсъждане. Те са в съответствие с приетите изменения в Закона за професионалното образование и обучение.

Част от измененията са свързани с облекчаване на изискванията за професионален опит на наставника, както и разширяването на обхвата на притежаваната от него професионална квалификация.

За да стане такъв, той може да притежава

професионална квалификация по професия от същото професионално направление,

а не както е спрямо действащата нормативна уредба – по професията, по която се извършва обучението чрез работа.

Намаляват се и изискванията за професионалния опит, който бъдещият наставник трябва да притежава. Вместо да има най-малко 3 години трудов стаж по същата професия, той вече трябва да е работил поне две години по професията от професионалното направление, по която се извършва дуалното обучение.

Откроява се и

възможността за прилагането на гъвкав график при провеждане на практическото обучение

в реална работна среда през учебната година, с оглед спецификата на производствения процес или сезонния характер на някои стопански дейности, посочват от Министерството на образованието и науката.

С промените се подобряват процесите в кариерното ориентиране на учениците. Регламентирано е, че работодателят организира и провежда съвместно с училищата информационни кампании за професионално ориентиране сред учениците от V – VII клас и техните родители за запознаване с дуалната система на обучение, избора на професия и възможностите за кариерно развитие.

За учениците от VIII – X клас, обучаващи се в дуална форма, пък ще бъде осигурена възможност за запознаване с дейността на предприятието и за посещения на място.

Други промени акцентират върху съобразяване с потребностите на пазара на труда от определени професионални квалификации, заявени от работодателите и отразени при подготовката на план-приема.

В заключителните разпоредби за предвидени и

промени в наредбата за организацията на дейностите в училищното образование.

С тях се дава възможност всички ученици от една паралелка, които се обучават в дневна форма, преди втори гимназиален етап да променят формата на обучението си в обучение чрез работа (дуална система на обучение) при постъпили заявки от работодател – партньор на училището, за организиране и провеждане на обучението чрез работа. Съответната промяна може да се извърши след разрешение от началника на регионалното управление на образованието по мотивирано искане на директора на училището.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков: Дуалното обучение влиза във висшите училища Отличиха призьорите в Националното състезание за ключови компетентности по природни науки Създават консорциум в областта на ядрените технологии и ядреното инженерство Експерти от ОИСР посетиха Софийската математическа гимназия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денятдуално обучениеМОНпрофесионални гимназииРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Космосът привлича човешките мечти

Следваща статия

Любимци с опашки и пера

Следваща статия
Любимци с опашки и пера

Любимци с опашки и пера

Създават консорциум в областта на ядрените технологии и ядреното инженерство

Създават консорциум в областта на ядрените технологии и ядреното инженерство

Силата на седмото изкуство

Силата на седмото изкуство

Последни публикации

  • Отличия за успешно образователно приобщаване на деца и ученици
  • Обучение за работа с данни ще помогне за по-точни анализи на резултатите от външните оценявания
  • Да използваме ли думата рутина в новите ѝ значения?
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2025, година LXVIII
  • An Interdisciplinary Model for Teaching with Open Climate Data Across Mathematics, Informatics, and Geography
  • The Pythagorean Tree with Geogebra as a Motivator for the Implementation of Augmented Reality in School
  • Инфраструктура за създаване на чатбот с големи езикови модели и контекстно разширяване на инструкциите
  • Селекция на отбора на България за Двадесет и деветата младежка балканска олимпиада по математика
  • Exploring Pick’s Theorem in the Classroom: a Comparison between Traditional and Digital Methodologies Using Picksolver Software
  • Nonparametric Maximum Likelihood Estimation in Branching Processes with Random Migration
  • Проект на МОН с отличие за подобряване на хранителните навици на децата в детските градини
  • „Пресичам безопасно с TEDI“ гостува в ОУ „Антон Страшимиров“ – Бургас
  • Министър Вълчев откри обновени общежития за над 1200 бъдещи инженери и спортисти в София
  • Защо е важно да разграничаваме трудовия стаж от професионалния опит
  • Снимка на броя: Малките пекари
  • Доцент д-р Боряна Иванова, ректор на Аграрния университет – Пловдив: Бизнесът в сектора предпочита нашите кадри
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2025, година XCVII
  • Съвременни ракурси в природонаучното образование в началното училище: поглед към връзката „Дете – общество – природа“
  • Life Goals for Students in Public and Private Schools
  • Фактори и условия за успеха на приобщаващото образование: през погледа на изследователската практика
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 7/2025 г.
  • Преддипломната практическа подготовка на студентите от специалност „Социални дейности“ през погледа на базовите специалисти в организации за социална работа

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"