Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 1, 09 – 15.01.2025 г.

Могат ли градовете да запазят местата за игри

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
14-01-2025
в Брой 1, 09 – 15.01.2025 г.
A A
Фондация „Калейдоскоп“ преобразява центъра на Варна с детски послания и рисунки, които изследват какъв трябва да е градът, но през перспективата на самите деца. Снимки Фондация „Калейдоскоп“

Може би помните криеницата по входовете, игрите на стражари и апаши в съседските дворове, скачането на ластик, стрелбата с фунийки, играта на ръбче? Помните ли как в I клас ходехте пеша до училище, как пазарувахте в кварталните магазини, как се уговаряхте с приятели пред блока…?

Ако сте от София, може би помните биренките или масльонки, наричани още „сирийчета“. Ако сте от Варна, е по-вероятно да им викате лимки, в Пловдив бяха джаменки, в Бургас – билички, в Габрово – дечки, в Шумен – бубички… Отворете Google и ще научите още 35 думи за добре познатите на някогашните деца стъклени топчета, с които можеха да прекарат часове в игра навън.

Как обаче нещо, което допреди тридесетина години бе толкова съществено, че да има специално име във всеки по-голям град, днес вече масово е непознато?

Едно поколение време: период, в който градските улици и площади в по-големите населени места в България сведоха гостоприемството си към децата до непознат преди това минимум. Възходът на колите и технологиите, растящите тревоги за безопасността и препълненият с училищни и извънучилищни ангажименти стил на живот доведоха до изчезването на децата от уличния пейзаж и „мигрирането“ им към закрити пространства.

Заедно с това се променят и социалните нагласи към децата.

Свободата им у дома нараства, но тази на открито прогресивно намалява. Пътеките на урбанизма все по-смело разделят поколенията: най-малките са в детски ясли и градини; учениците прекарват все повече часове в училище и занимални; играта става възможна само на площадки и детски кътове… Свиването на детската територия – местата, където могат да се придвижват и играят самостоятелно, рязко стеснява възможностите за участие на децата и за натрупване на местен опит, капацитет за екологично мислене и базови компетентности за живот сред младите хора.

Иначе казано, днешните деца губят града, но това върви със сериозни загуби за всички. И още – ако оставим градовете ни да се разрастват без мисъл за децата, рано или късно хората в тях може да спрат да просперират.

Какво е решението?

През декември 2024 г. центърът на Варна се преобразява с детски послания и рисунки, които изследват точно тези въпроси, но през перспективата на самите деца. Какви са моделите, в които възпитаваме обществото – модели на заедност или изолация, чувствителност или отхвърляне? Какви са невидимите очаквания, към които децата се приучават да живеят? Какви са ограниченията, които градската, но и образователната реалност поставят пред тях? И могат ли те да бъдат преодолени, ако самите деца действат като активен двигател за обновяването на града?

Инициативата за социална промяна се нарича „Деца на площада“ и се осъществява с финансовата подкрепа на фонд „Култура“ на Община Варна, която за втори път предоставя престижна трибуна за детските гласове. След като на 1 юни самата общинска сграда бе трайно преобразена от близо 50 деца в предучилищна възраст.

Основното послание, отпечатано на един от прозорците на варненската община тогава, е

„В града е важно да има въображение. Трябва хората там да могат да си представят разни неща“ (Мария-София, 6 г.).

Сега Варна отново се заявява като град с въоб­ражение и стремеж децата ѝ да бъдат активни граждани тук и сега, а не в бъдеще време.

„Правото на град е право на всеки, но то трябва да бъде осъзнато и отстоявано. Интелигентният град трябва да планира публични пространства, които умишлено заличават разделенията – места за живот, игра и органичен обмен между хора и поколения. Децата могат да са агенти на тази промяна, стига да започнем да придаваме видимост на начините, по които те опитват да си възвърнат града. В детските движения, рисунки и думи можем да видим как придават друг смисъл на физическата и образователната среда (защото каквото и да казва училището, двете са неразривно свързани!). Как деликатно критикуват и превеждат местата на свой език. Опитомяват ги към нуждите и ресурсите си. Играят си с ограниченията им. Преобръщат ги с главата надолу или ги трансформират във въображението си.

Детският поглед ни е необходим, за да преоткрием и възродим формите на свободно движение и игра,

да идентифицираме проблемите и решенията…

И да развием смели, радикални визии за социална промяна“, споделя Нора Гавазова – председател на фондация „Калейдоскоп“, която е организатор на „Деца на площада“.

Фондация „Калейдоскоп“ са събрали гласовете на 70 деца и младежи на възраст от 3 до 16 години, които задават посоката за по-красив, по-социален и по-игрив град – град, който е добър за всички хора. Те ви провокират да видите познати места през очите на дете, да поиграете на (с) тях или да се включите в отправянето на креативни предложения към градската управа за транс­формирането им…


Your Image Description

Свързани статии:

Седем добри практики при храненето в детската градина От агент Ванилия до Шерлок Холмс Учител създаде виртуален музей за Костинброд В Китай учат децата от 5-годишни как да чистят и да готвят основни ястия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Далекогледдетски площадки

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Министър Цоков: STEM е преживяване и изграждане на умения за живота

Следваща статия

Кучета и изкуствен интелект заедно в борбата с рака

Следваща статия
Кучета и изкуствен интелект заедно в борбата с рака

Кучета и изкуствен интелект заедно в борбата с рака

Учени прогнозират изригването на вулкани

Учени прогнозират изригването на вулкани

Ученици от Начално училище „Михаил Куманов“ в Пещера гостуваха на Министерството на образованието и науката по случай ромската Нова година, наречена още Василица или Банго Васил

Ученици сурвакаха в МОН за Василица

Последни публикации

  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"