Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

МОН и техническите висши училища с мерки за привличането на бъдещи инженери

Сред тях са въвеждането на допълнителни стипендии и по-голяма тежест на математиката при приема

Стела Маринова от Стела Маринова
28-04-2025
в Новини 2025
A A
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обсъди с ректори на технически висши училища мерки за повишаване на интереса към тях и към важни за икономиката специалности, както и план-приема в тези университети
Снимки Олег ПОПОВ

Въвеждането на две допълнителни стипендии и даването на по-голяма тежест при приема с матура и кандидатстудентски изпит по математика са част от мерките за привличането на повече бъдещи инженери, за които Министерството на образованието и науката е постигнало съгласие с ректорите и представителите на висшите училища, които обучават в технически науки.

„Ние сме съмишленици с ректорите и с академичните общности по отношение на това, че трябва да стимулираме полагането на матури по математика, физика и химия, докато проведем дебата и ако се вземе решение, да имаме задължителна матура по математика. Убедени сме, че ако реализираме списък от мерки, това ще се случи и ще привлечем повече студенти за незадължителните матури по математика, физика и химия“, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след среща с ректорите на технически висши училища.

Той посочи, че

всички присъствали са изразили подкрепа за въвеждането на задължителната матура по математика.

Първата мярка е приемът в най-желаните специалности и професионални направления в областта на техническите науки да бъде обвързан в по-голяма степен с матура по математика и кандидатстудентски изпит, организиран от висшите училища. Това може да стане за кандидатстудентската кампания за академичната 2026/2027 г.

„Тази политика е приложима и подходяща за специалности и професионални направления, в които имаме достатъчно търсене, като професионално направление „Комуникационна и компютърна техника“. Смятаме, че още от следващата година можем да предложим обвързване на част от приема с матура по математика“, посочи министър Вълчев.

В останалите технически професионални направления обаче министърът отбеляза двоен проблем – и количествен, и качествен.

„Пред дилемата сме дали да намалим приема и да имаме по-малко кандидат-студенти, които са потенциални инженери, или да имаме студенти, които влизат в инженерно образование без достатъчно знания по математика, физика и химия“, отбеляза просветният министър.

Обсъдено е и висшите училища с вътрешните си политики за приема да повишат тежестта на оценките по математика. Вълчев посочи, че това може да стане както по линия на коефициентите, по които се умножават резултатите от матурите, така и чрез кандидатстудентските изпити, който университетите провеждат.

Регламентирането на допълнителни стипендии за студентите, които са приети с матури по математика, физика и химия, е третата обсъдена мярка.

„Допълнителните параметри, които ще обсъдим, са свързани с размера на стипендията. Дали тя ще бъде обвързана с минимален успех – например 4,50, и за кои специалности и професионални направления ще бъде направена“, разясни министър Красимир Вълчев.

Той допълни, че за да бъдат уточнени тези параметри, е необходимо да стане ясна бюджетната рамка за 2026 г. „Смятам, че към септември ще имаме крайно решение и ще го анонсираме“, каза Вълчев.

По думите му, четвъртото предложение не е само за насърчаване изучаването на физика, химия и математика, а по-скоро за обезпечаването на най-проблемните сектори.

„Ще проведем поредица от срещи със секторите, в които, от една страна, има концентрация на големи работодатели, а от друга страна – най-голям недостиг на кадри“, заяви министърът на образованието и науката.

Той даде пример с ВиК сектора.

Преди това

МОН ще предложи регламентирането на още един тип допълнителни стипендии,

които се различават от тези, които ще бъдат обвързани с матурата по математика, физика и химия. Вторият вид финансови стимули мотивира студентите, които учат в най-дефицитни специалности.

„Започваме списъка с две специалности – „Хидроинженерство“ и „Ядрена енергетика“, но той може да бъде разширен. Допълнително ще конкретизираме параметрите на стипендиите“, заяви Красимир Вълчев.

Той подчерта, че независимо от бюджетната рамка за следващата година МОН може да отдели средства за тези стипендии.

По думите на министъра обаче,

базовият проблем е в системата на училищното образование.

„Той е свързан с амбициозните програми по математика, с недостига на часове по математика и природни науки, с това, че преди години се отказахме математиката да бъде задължителен матуритетен предмет“, заяви той. И посочи, че в началото на следващия месец ще бъде представена концепция за промяна в рамковите учебни планове в посока увеличаване на часовете по математика и природни науки, но не само.



Your Image Description

Свързани статии:

Министър Красимир Вълчев проведе онлайн среща с началниците на регионалните управления на обраозваниетоМинистър Красимир Вълчев очерта приоритетите в средното образование Ще инициирам промяна в Закона за предучилищното и училищното образование, която да ограничи възможността кметовете на общини да обявяват еднолично неучебни дни, написа министърът на образованието и науката Красимир ВълчевМинистър Красимир Вълчев: Новите учебни програми трябва да дадат умения за професиите на бъдещето Едно от предложенията, които ще направим в Закона за предучилищното и училищното образование, е да развиваме хибридните профили.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред БНТМОН развива хибридните профили в училище От настоящата кандидатстудентска кампания 15% от приема в направленията "Администрация и управление" и "Икономика" ще бъдат свързани с полагането на държавен зрелостен изпит по математикаС матура по математика в икономическите специалности още от тази година

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: допълнителни стипендииматура по математикамеркиМинистър Красимир Вълчевплан-приемРепортерспециалноститехнически университети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Училищна лаборатория подкрепя научните иновации в образованието

Следваща статия

Добрите практики на фокус

Следваща статия
Добрите практики на фокус

Добрите практики на фокус

По-малко места за студенти в държавна поръчка

По-малко места за студенти в държавна поръчка

Петокласници от Свети Влас изследваха Луната в STEM урок

Петокласници от Свети Влас изследваха Луната в STEM урок

Последни публикации

  • Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите
  • Заедно сме по-добри
  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"