Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 51-52, 21.12.2023 г.

Пътищата на таланта

Най-големият проблем сред българските ученици е назубрянето на информация без нейното разбиране, казва младата изобретателка Александра Умленска

Ivo Hristov от Ivo Hristov
21-12-2023
в Брой 51-52, 21.12.2023 г.
A A
Александра Умленска участва в националното изложение конкурс за иновативни разработки,
креативност и иновации „Среща на поколенията“

Златното момиче на Кюстендил Александра Умленска взе участие като представител на Съюза по автоматика и информатика „Джон Атанасов“ в националното изложение конкурс за иновативни разработки, креативност и иновации „Среща на поколенията“, организирано от Федерацията на научно-техническите съюзи. В него се включват проекти на ученици, студенти и докторанти в разнообразни инженерни области. Младата девойка кандидат-инженер представи новите си проучвания, които е провела за възможнос­тите на разработката си – робот MagneBot, който е от семейс­твото на катерещите се роботи. Използва се за изследвания на пространства, които са опасни за човека. Александра започва разработката от началната фаза, още когато е ученичка в Кюстендил, като проектира и изгражда корпуса. В момента фокусът ѝ е върху промяната на магнитната конфигурация на колелата на робота, повърхностите и препятствията, които преодолява, както и условията на работа.

С него тя печели висока оценка, подкрепена със златен медал и специална награда на международната олимпиада World Science Environment and Engineering competition, организирана от Indonesian Young Scientist Association и Malaysia Innovation Invention Creativity Association.

През септември се състоя едно от водещите научни събития за масово популяризиране на науката – Европейска нощ на учените, провеждана във всяка европейска държава, както и извън тези предели. Бъдещата изследователка имаше честта да се изправи в Аулата на висшето училище, в което се обучава – Софийския университет „Св. Климент Охридски“, пред основна аудитория от ученици. От нея те научиха как могат да реализират проектите си, да се включат в състезания, да предават знанията си и дори да започнат да работят върху първия си научен доклад.

Малко по-късно в община Сев­лиево се проведе и фестивалът „Наука на сцената“, където студентката отново беше поканена да представи пътя си вече и пред опитна в научната сфера аудитория, както и пред учители. Те бяха впечатлени как елементарни математически познания могат само с прилагането на логика да създават изключително сложни задачи, предизвикващи и велики умове. Там успяха да обменят предложения за нов педагогически подход, както и реален поглед на човек, специализиращ в научна непедагогическа специалност „Математика“, за връзката между университета, училището и науката.
Наскоро Александра, която изучава и инженерната специалност „Автоматика и ИТ“ в ХТМУ, завоюва престижна награда в математическата сфера на международната олимпиада Hong Kong Olympiad – бронзов медал, малко след като се завърна от състезание в Ню Йорк, САЩ. То беше проведено в Колумбийския университет, който се нарежда сред водещите висши училища за математически изследвания в Бръшляновата лига. Тя спечели безспорно един от трите златни медала сред участници от десетки страни. Към момента Александра се занимава и с подготовката на ученици за международни олимпиади по математика.

Тя коментира и изследването PISA 2022, проведено сред ученици на 15-годишна възраст от 81 държави. „Неговата основна цел е не да провери натрупаното количество знания от учениците, а дали могат да ги използват оптимално. За да бъде решен този тест, не е необходим голям обем от знания, а по-скоро практика и осъзнаване на това, което знаят учениците. Това го прави и един от най-важните методи за проверка. Сред българските ученици най-големият проблем е назубрянето на информация без нейното разбиране. По този начин те остават функционално неграмотни, а „знанията“ бързо се забравят след дадено изпитване. Важно е бъдещите педагогически кадри да бъдат обучени да преподават материала така, че учениците да го разбират, да се създават у тях постоянни знания“, коментира пред „Аз-буки“ Александра Умленска.

По нейни думи, това може да се постигне чрез асоциации, реални примери, логически задачи, анализ на статистически данни и мотивация на учениците да мис­лят самостоятелно и да работят сами с учебниците. „Последните две способности са изключително необходими, тъй като висшите учебни заведения предлагат прог­рами в задочна и самостоятелна форма на обучение.

Разбира се, няма как да пренеб­регнем факта, че и PISA е изпит, и ако даден ученик се подготвя по неговия модел, може да изкара малко по-висок резултат, отколкото без абсолютно никакъв поглед върху формата. Тоест, това е шаблонно изследване, което има определени изисквания, за да бъде покрито. Например винаги ще има разчитане на диаграми и четене с разбиране, които с упражнения ще са по-лесно разбираеми за учениците. В образователната програма, заложена в учебния процес, няма часове за подготовка за изпита PISA, което е една от ключовите предпоставки за по-ниските резултати. Нямаме и обучени специалисти за подготовка, тъй като голям процент от преподавателите не са напълно подготвени да отговорят на задачите, дадени от PISA, с максимален резултат. За да има разбиране на практическото приложение на знанията, е необходимо да бъдат въведени кадри от практиката, които да провеждат допълнителни часове с учениците“, категорична е Умленска.

Тя посочи още, че всички часове по природни науки в България се въвеждат, когато на учениците им предстои завършване на основния етап на образование и им предстоят изпити по математика и БЕЛ. Това води до неглижиране на този учебен материал и фокусиране върху високия резултат на малките матури. „Важно е да отбележим, че българските ученици винаги са едни от водещите на международни олимпиади в различни области и не отстъпват като познания на чуждестранните си конкуренти“, обясни още златното момиче на Кюстендил.

Your Image Description

Свързани статии:

Възпитаник на Шуменския университет със световно признание Какво научаваш, когато цял живот си бил учител Наши лекари с публикация в топ медицинско списание Кой ще представлява България на два научни панаира

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Еколагер се превръща в празник на изкуството

Следваща статия

Възпитаник на Шуменския университет със световно признание

Следваща статия
Възпитаник на Шуменския университет  със световно признание

Възпитаник на Шуменския университет със световно признание

Да поговорим на испански

Да поговорим на испански

Прочут народен певец ръководи бургаско училище

Прочут народен певец ръководи бургаско училище

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"