Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 9, 29.02.-06.03.2024 г.

Изкуството да уважаваш: В СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Земен, възпитават децата на толерантност

Диляна Кочева от Диляна Кочева
04-03-2024
в Брой 9, 29.02.-06.03.2024 г.
A A
По инициатива на Ученическия се провеждат Коледен и Мартенски благотворителен базар, като децата избират каква кауза или нуждаещ се да подкрепят със събраните средства. Снимки – СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Земен

Проекти за изграждане на училищна STEM среда вече получават одобрения за финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост. Предвидено е с финансиране по Плана всяко българско училище да създаде нова технологична среда, която да насърчава креативността на учениците и да подобрява образователния процес.

От Изпълнителна агенция „Програма за образованието“ са издадени решения за предоставяне на средства на конкретни крайни получатели по процедурата „Училищна STEM среда“. Сред първите получатели е Средно училище „Св. св. Кирил и Методий“ в Земен, област Перник. В този брой директорката Албена Иванова разказва за проекта и как той ще промени училището.

„В STEM център по природни науки ще се превърне бившият кабинет по химия. Пространството вече е подготвено за ремонт. Решихме сами с колегите ми да направим разчистването на стаята и тя да бъде готова за започването на предстоящите ремонтни дейности по изграждането на новата училищна STEM среда“, казва за в. „Аз-буки“ директорката на СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Земен Албена Иванова. Предвижда се да бъдат ремонтирани водопровода и електрическата инсталация, да бъдат поставени нови мивки и обособени хранилища за съхранение на новото оборудване.

Ще бъдат закупени четири тъчскрийн дъски, микроскопи и необходимите материали за провеждане на опити по предметите от природо-математическия цикъл . Разбира се, новият център ще бъде използван не само за природни науки, но и за нуждите на обучението по професионална подготовка.

От учебната 2017/2018 г. в училището има прием след VII клас в професионална паралелка по специалност „Малък и среден бизнес“. „В момента преквалифицираме наши учители. Иска ни се от учебната 2025/2026 г. да можем да предложим нова STEM специалност – „Икономически информатика“, посочва Иванова.

В училището работят 15 учители и шест души непедагогически персонал. Директорът сподели, че в училището винаги помагат и насочват учениците си при избора на специалност и университет, където да продължат образованието си. Така по-лесно се решават кадровите проблеми. „Голяма част от тях се завръщат при нас в нова роля – на наши колеги учители. В момента седем от преподавателите ни са бивши възпитаници, като най-младият е роден през 2000 г.“, уточнява тя.

Училището е средищно и защитено от 2007 г. насам. Учениците  пътуват от населените места в Земенска община, а в гимназиален етап на обучение и от съседната Ковачевска община. Там има училище, но то е основно, така че възпитаниците им обикновено продължават обучението си в Земен. Училището разполага с три автобуса, осигурени безвъзмездно от Министерството на образованието и науката.

Сградата на школото е голяма – на четири етажа, но заради малкия брой ученици се използват само два от тях. Училището е санирано през 2009 г. Миналата година е направен ремонт на покрива и на парния котел. „Кандидатстваме по всички национални програми на МОН, с което се опитваме да облекчим издръжката и поддръжката на училището“, обяснява Иванова.

Възпитаниците в дневна форма на обучение са 105, а в самостоятелна – 15. 10 – 15% от тях са от социално уязвими групи.

„При нас има много разнородни ученици – такива с много добра семейна среда и финансови възможности и други, които не разполагат със същото“, казва директорката. И въпреки това напрежение между тях няма и никога не е имало. Училището има традиции във възпитаването на толерантност.

Припомняме, че през 2014 г. СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Земен е точно това училище, което приюти девет от децата бежанци, които бяха принудени да напуснат село Калище в началото на учебната година. Днес в училището им има и 13 деца със специални образователни потребности. На ресурсно подпомагане са 11. С тях работят екипи за допълнителна подкрепа, осигурен от училището. В XI и XII клас учениците със специални образователни потребности изучават специалността „Снабдяване“.

Обучението на учениците от V до XII клас е на кабинетна система. Обособени са кабинети за всеки общообразователен предмет – по БЕЛ, математика, ИТ, география и икономика, история и цивилизации, изкуства, занимания по интереси, професионално обучение, чужди езици, физкултурен салон и медицински кабинет.

„За съжаление, нямаме медицинско лице поради недостига на такива специалисти в града изобщо“, споделя директорката. За щастие, единственият Център за спешна медицинска помощ в Земен се намира в непосредствена близост до сградата на училището. „При необходимост има къде да отидем, но дано да не се налага“, допълва директорката.

Училището разполага и със собствена столова, като храната се приготвя на място. Община Земен от години подпомага издръжката за изхранването на учениците с определена сума всеки месец, а останалата част се доплаща от семействата на децата.

„При нас има съпричастност, толерантност и готовност за помощ във всеки момент“, разказва моята събеседничка. Категорична е, че не се състезават за ученици с училищата от съседните общини: „Каквото и да предложим, броят на децата не се увеличава. Проблемът е демографски. Но за сметка на това се стараем да осигурим на възпитаниците си качествено обучение. Децата не трябва да се чувстват ощетени само защото живеят в малко населено място.“

Споделя, че в Земен няма частни уроци – никой нито преподава, нито пък родителите търсят такива. „Искаме да дадем на децата знания, които да им помогнат успешно да се реализират в живота и да изкарват прехраната си. Каквото ги научим ние, това ще им остане. Затова се стремим да им дадем най-доброто“, допълва тя.

За училището в Земен иновативните подходи на обучение са често прилагана практика. Във всеки час се стремят да дават на учениците както теоретични, така и практически знания и умения, които ще им бъдат от полза в живота. Търсят се междупредметни връзки, редовно се работи по интересни проекти, в които децата изработват макети, табла и презентации.

В училището има и богата извънкласна дейност. Възпитаниците им списват електронен вестник „Училищен звънец“. За снимките им помагат съучениците им от клуба по фотография. „Обикновено по-възловите броеве, свързани с голямо събитие, разпечатваме и на хартия. Амбицията ни е в бъдеще да успеем да купим необходимата техника за издаването на хартиен вариант на вестника всеки месец“, уточнява Иванова.

Учениците редовно участват на състезания и олимпиади по математика, география, история и български език и литература. Всяка година имат класирали се деца на областен кръг. Миналата година на международната олимпиада „Кингс“ участват децата от II клас, които завоюват призови места във всички кръгове. Имат ученик, който е на 10 място в национален мащаб и сред първите 50 – в международния кръг. Това ги мотивира и тази година участниците са общо 15 от II, III и V клас. Редовно децата показват добри резултати и на националното състезание „Европейско кенгуру“. През годините имат и призови места на Националната олимпиада по история за VII клас.

„Не участваме във всички конкурси, но се стремим да се явяваме на най-значимите национални състезания и олимпиади от календара на МОН“, обяснява директорката.

Вече втора година в училището се обучава и момче от Украйна. Той постъпва в VII клас, без да знае български език. Но благодарение на подкрепата на семейството си и допълнителната работа с учителите на Националното външно оценяване в VII клас се представя отлично и получава резултат 65,5 т. по БЕЛ – по-висок от средния за страната.

Ученическият съвет към училището се състои от будни, креативни и дейни деца. По тяхна идея се провежда благотворителен базар два пъти в годината – за Коледа и през март по случай Баба Марта. Те сами избират на кого да помогнат със средствата или каква кауза да подкрепят.

Ръководният екип на училището – директорката Албена Иванова и главният учител Ели Манова

„С парите от Коледния базар помогнахме за лечението на младеж от Земен, а сега с много желание се готвим за Мартенския базар. Учениците вече месец изработват мартенички, които след това ще продават на щанд в центъра на града“, разказва за в. „Аз-буки“ главният учител Ели Манова. Тя преподава чужди езици, български език и литература и изпълнява длъжността на зам.-директор.

Преподавателката подпомага и работата на Ученическия съвет. Участниците в него редовно се включват в различни благотворителни инициативи, свързани със събиране на средства, изработване на предмети и изделия за благотворителни търгове, кулинарни щандове или организиране на кампании за дарения за различни каузи. Членовете на Ученическия съвет се срещат всеки понеделник и заедно обсъждат какво ще бъде поредното предизвикателство, в което ще участват.

Например миналата година преди Коледа участват в кампанията на фондация „Прави добро! Бъди добър!“, като даряват свои стари и запазени играчки на деца от Северозападна България. „Учениците сами намират и избират каузите, по които да работят. Чувстват се значими, харесва им работата. Най-важното виждат, че техният глас се чува и ние – ръководство, учители и граждани, ги подкрепяме и им помагаме кой с каквото може“, споделя Ели Манова.

През тази година възпитаниците от училището за първи път се включват със собствена ученическа група в международния фестивал на маскарадните игри „Сурва“ в Перник

От миналата учебна година работят в тясно сътрудничество с Младежкия център в Перник, заедно инициират и участват в различни благотворителни и доброволчески кампании и младежки обмен.

Тази година за първи път възпитаниците от СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Земен, се включват със собствена ученическа група в международния фестивал на маскарадните игри „Сурва“ в Перник. За първото си участие получават грамота и финансова премия, като единодушно всички решават парите да използват за закупуването на материали за изработката на мартенички за предстоящия благотворителен Мартенски базар. „Традицията е от години в нашата община, но за първи път имаме ученическа група, която да представи училището ни. Гордеем се с нашите ученици и им вярваме!“, уточнява Манова.

Your Image Description

Свързани статии:

Нов път си направи и пак тръгни: Няма непостижими неща за учениците от ПХГ „Дамян Дамянов“ в Сливен На музей от Лом до София с VR очила Без смартфони в часовете в столичното 60. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEMАлбена ИвановаРегиониСУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Земен

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Българчета на Острова месят хляб и правят туршия в час

Следваща статия

Нов път си направи и пак тръгни: Няма непостижими неща за учениците от ПХГ „Дамян Дамянов“ в Сливен

Следваща статия
Нов път си направи и пак тръгни: Няма непостижими неща за учениците от ПХГ „Дамян Дамянов“ в Сливен

Нов път си направи и пак тръгни: Няма непостижими неща за учениците от ПХГ „Дамян Дамянов“ в Сливен

Да разкриеш изобретателя у всяко дете

Да разкриеш изобретателя у всяко дете

Децата са близо 3 часа дневно на смартфона си

Децата са близо 3 часа дневно на смартфона си

Последни публикации

  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"