Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 12, 21-27.03.2024 г.

Наставниците – необходимата подкрепа за младите учители

Донка Тънкошиева от Донка Тънкошиева
22-03-2024
в Брой 12, 21-27.03.2024 г.
A A
Работен момент от обучението. Снимка – Община Бургас

75% от новоназначените учители напускат системата през първите 5 години. Една от причините е, че не могат да се справят със всичко, което изисква професията. Директори на училища често споделят, че има млади хора, които са родени за учители и други, които дори и след време си остават неподготвени за тази професия. Данните са представени в Бургас.

Първите 23 бургаски преподаватели преминаха обучение по обновената двугодишна програма на Общината „Млади учители“. Целта е педагозите с повече опит да оказват подкрепа и

да бъдат ментори на новоназначените учители

в началото на кариерния им път. Надграждането на „Млади учители“ е продължение на целенасочените дългогодишни усилия на Община Бургас да задържи младите педагози, като им осигури необходимите условия за подкрепа, професионална квалификация и пълноценно кариерно развитие.

Двудневният обучителен семинар на тема „Подкрепа на новоназначени учители“ бе осъществен от екип на фондация „Заедно в час“, които работят по международния проект NEST за подкрепа и продължаващо обучение на нови учители. Присъстващите бяха запознати с конкретни методи и инструменти за осъществяване на ефективна менторска подкрепа с цел

повишаване педагогическата компетентност на новоназначените учители.

В рамките на месец менторите ще наблюдават уроците на по-младите си колеги, ще дават насоки при необходимост и ще анализират предизвикателствата в работата им. През пролетта ще се състои надграждащо онлайн обучение, след което до края на учебната година ще се провеждат периодични онлайн срещи за подкрепа на менторите и обсъждане на извършваните наблюдения.

„Наставничеството на много места не се осъществява. Директорът не назначава наставници, за да пести пари, защото трябва да се плащат 60 –70 лева месечно на наставника“, коментира Константин Янков от Синдиката на българските учители.

По думите му, завършващите

млади педагози имат базови липси на знания и умения,

а някои показват остър дефицит на елементарни знания и умения. И това говори зле за либералния подход за дипломиране в университетите.

„Що се отнася до учители на по-зряла възраст, които влизат за първи път в клас или се връщат в училище след дълго прекъсване – те също имат остра нужда от наставник. Най-малкото, за да се справят с огромната административна работа“, допълва той.

„Преподавателите, които двата бургаски университета извеждат, са изключително добре подготвени теоретично, но определено има

нужда от още повече практика в реалната класна стая.

Необходима им е допълнителна подкрепа в ситуации, свързани с управлението на класната стая, на дисциплината, как да индивидуализират подхода си спрямо конкретно дете“, коментира зам.-кметът по образование Михаил Ненов пред БНР – Бургас.

Недка Шопова – главен учител по професионална подготовка в ПГ по електротехника и електроника „Константин Фотинов“ в Бургас, е един от учителите, преминали през курса. Тя е ментор от началото на учебната година на свой бивш ученик, който вече е неин колега. Уточнява, че и предната учебна година също е била ментор.

„Обучението наистина ми беше много полезно.

Ролята на наставника е много голяма.

От нея до голяма степен зависи дали този млад човек ще се задържи в образователната система. За мен бе много полезно да видя в материалите как наставникът трябва да направи разговор с младия колега, различните типове поведение на младите хора и т.н.“, обяснява учителката.

Освен това казва, че е от голямо значение да се изгради добра връзка между младия преподавател и ментора. Много ѝ помага фактът, че младите колеги са бивши нейни ученици и тя е следила цялостното им развитие.

Мартин Калудов, преподавател по професионална квалификация, на който Шопова е ментор, е категоричен, че има нужда от такава подкрепа. „Образованието не е само преподаването в час. Човек има нужда от насоки при боравенето с документацията. Преподавател с дългогодишен опит  може да даде практически съвети за овладяване на класа. Да не говорим и за това, как да комуникираме с родителите. Наставникът дава кураж и увереност, от която човек има нужда“, казва той.

Your Image Description

Свързани статии:

Дигитална грамотност в мебелното производство Със спорт и езици заедно успяват в 17. СУ „Дамян Груев“ Дисциплината гарантира сигурност Ученици изградиха соларна станция

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БургасРегиони„Млади учители“

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Над 1500 училища с направление по природни науки в новите STEM центрове

Следваща статия

Сп. „Български език и литература“, книжка 2/2024, година LXVI

Следваща статия

Сп. „Български език и литература“, книжка 2/2024, година LXVI

Празник на езиците озари 20. ОУ „Тодор Минков“

Празник на езиците озари 20. ОУ „Тодор Минков“

11 училища създадоха лаборатория за иновации по предприемачество и финансова грамотност

11 училища създадоха лаборатория за иновации по предприемачество и финансова грамотност

Последни публикации

  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"