Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 38, 19 – 25.09.2024 г.

Проф. Найден Шиваров, директор на Националния STEM център: Мисията на STEM е учене чрез преживяване

Обратната връзка от училищата, в които активно функционират STEM центрове, е, че и учители, и ученици проявяват голям интерес да прекарват повече време в тези научно-технологични пространства и повишават знанията и уменията си

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-09-2024
в Брой 38, 19 – 25.09.2024 г.
A A

– Проф. Шиваров, на 26 август 2024 г. беше подписан договор за финансиране изграждането на Национален STEM център на стойност 37 милиона лева. Къде ще бъде изграден той и защо ще похарчим средства за нов, при положение че имаме център за подготовка на олимпийските отбори в София?

– Тези 37 млн. лева са инвестиция в българското образование, отпусната по Механизма за възстановяване и устойчивост. Тя включва изграждането на нов Национален STEM център и три изнесени бази за обучение към съществуващите регионални STEM центрове.

Настоящата национална база е строена преди много години. Тя се поддържа и реновира, използва се пълноценно, като към нея има общежитие, което посреща олимпийците от различни градове на България.

Но за изграждането на модерен технологичен комплекс, който да е флагман на страната ни за обучението по STEM, имаме нужда от място, което да има иновационен капацитет и да улеснява обмена на знания и опит между академичните среди и бизнеса. За такова място беше избран „София Тех парк“ и там до юни 2026 г. трябва да имаме построен, обзаведен и оборудван Национален STEM център.

– Разкажете какво точно ще представлява новият център?

– Това ще бъде високотехнологична сграда с лаборатории по различни STEM направления – „Зелени технологии и устойчиво развитие“, „Роботика и киберфизични системи“, „Дизайн и 3D прототипиране“, „Математика и информатика“ и „Природни науки“. Ще има зали за събития и обучения, зала за дигитални и аудио-визуални изкуства, учебни работилници, работилница за производство на учебни помагала, зони за спорт и игра, зони за хранене и рекреация, пространства за съвместна и споделена работа.

Това ще бъдат научноизследователски образователни пространства, които ще съвместяват игровия и научния подход с цел стимулиране на креативността, изследователския подход и предприемаческото мислене. Пространства, в които децата и младежите ще могат да преживеят знанието, да експериментират с науката и да изработят решения на реални проблеми от живота. Това ще бъде и място, на което всеки учител ще бъде добре дошъл, за да получи квалификация за преподаване чрез STEM подход, както и да използва безплатно STEM съдържание.

– Панацея ли е STEM подходът в образованието? Вярвате ли, че активното му използване в училищното преподаване ще има положителен ефект?

– Неслучайно в публичното пространство в последните години се наложи терминът „умения на XXI век“. Това не е някакво клише, а определение за истински практически умения, които са необходими на човека, за да се справи с живота в технологичната ера. Като STEM умения се приемат критичното мислене, работата в екип, инженерното мислене, дигиталната и финансовата грамотност, решаването на проблеми, а също и креативност, аргументация, комуникационни и социални умения.

С появата на нови професии и нов тип работни места бъдещите работници и служители ще се нуждаят от тези умения, за да работят ефективно и да имат шанс да се справят. Училището трябва да ги подготви за това – но не само на теория, а предоставяйки интерактивна образователна среда, която да поощрява математическото и инженерното мислене, научния и изследователския подход и най-вече тяхното интегриране.

Училището има нужда да са налице два фактора, за да се осъществи този процес. Първо, да има физическата лабораторна среда, в която това да се случва. И второ, да има учители, които да искат и да могат да преподават в такава среда.

Днешните преподаватели са изправени през задачата да се образоват и да адаптират своята професионална практика с новите изисквания на времето. И тези технологични STEM центрове, които изграждаме, ще им дадат възможност да бъдат подкрепяни и подпомагани в развитието им. Обратната връзка от училищата, в които активно функционират STEM центрове, е, че и учители, и ученици проявяват голям интерес да прекарват повече време в тези научнотехнологични пространства и съответно повишават знанията и уменията си.

– Какво ще представляват изнесените бази за обучение, за които споменахте по-рано?

– Това са своеобразни STEM центрове, разположени в три държавни университета с педагогически профил и фокус върху природните науки – Югозападният университет „Неофит Рилски“ в Благоевград, Пловдивският университет „Паисий Хилендарски“ и Шуменският университет „Епископ Константин Преславски“.

Когато училищен екип от варненско училище например има нужда от обучение и повишаване на квалификацията си по STEM, няма да е нужно да дойде до София, за да получи това обучение, а ще може да използва базата на Шуменския университет. Идеята на тези бази е да подпомагат дейността на Националния STEM център на регионален принцип, за да може всеки български учител и всяко българско дете да има достъп до този тип образование.

– В момента по същия механизъм на Националния план за възстановяване и устойчивост се изграждат и училищните STEM центрове. Когато те бъдат готови през 2026 г., ще има ли достатъчно подготвени учители, които да работят в тях?

– Процесът по подготовка на учителите няма да чака построяването на STEM центровете. Той се случва и в момента. В съществуващата национална база в София имаме демолаборатория в направленията „Зелени технологии и устойчиво развитие“, „Роботика и киберфизични системи“, „Дизайн и 3D прототипиране“, „Математика и информатика“ и „Природни науки“, както и подготвени експерти, които демонстрират интегрирани уроци пред всеки училищен екип, който е заявил интерес да ни посети.

Освен това на интернет страницата на Националния STEM център има разработена е-библиотека с безплатни ресурси, които могат да се използват в преподаването. Допълнително се стараем да участваме във всякакви инициативи като координатор, за да можем да предоставяме възможности за прилагане на добри практики от училища, които успешно развиват своята STEM среда – например изпращаме ученици и учители на обмен в STEМ училища в чужбина по програма „Еразъм“.

Същинското обучение на учители по STEM обаче, което ще се осъществява по програма на МОН, предстои да започне.

– Кога можем да очакваме да видим нови STEM центрове по Плана за възстановяване и устойчивост в училищата?

– С удоволствие мога да кажа, че вече има изградени училищни STEM центрове, като един от първите беше открит в началото на учебната година в ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“ в Самоков. Проектът е в направления математика, информатика и природни науки с включени учебни предмети по биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия, информационни технологии, човекът и природата.

Училището е сред първите иновативни в страната, както и едно от първите, подкрепени от Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“. С новите кабинети училищният екип затваря цикъла на обучението по природни науки, математика и информатика. Реализирането на  инвестицията по Националния план за възстановяване в срок е пример за добра практика, която може да мотивира всички останали училища, които в момента работят за изпълнение на своите проекти.

– Дайте пример за STEM урок. Децата влизат в училищната STEM лаборатория и…

– Посреща ги напълно интегрирана учебна среда за обучение, където всичко от технологията и обзавеждането до учебната програма и оценяването се подкрепят взаимно, за да осигурят практическо обучение.

Ще използвам примера с Леонардо да Винчи, защото той включва и изкуството в STEM – в урока могат да участват преподавателите по природни науки, математика, технологии и изобразително изкуство и да демонстрират интегрирано знание за изобретенията на Леонардо (включително изкуство, медицина, анатомия, геология, математика, механика), като задължителна е практическата проектна задача за учениците.

Освен всичко, това е начин да се преодолеят грешните представи, че учениците, които са добри в математиката и природните науки, не са добри в изкуството и обратното.

В това е силата на STEM – дава контекст на всеки теоретичен факт, онагледява го и предоставя възможност на едно дете да го възприеме от гледната точка на неговото специфично мислене и неговите интереси, да мине през ръцете му. Тук няма изключени деца и изключени сфери, самата физическа среда е работно пространство за споделена работа.

Така че за нас е важно да осигурим тази среда на днешните ученици на всички нива, както и да осигурим на българското училище подготвени кадри. Стремежът ни е да дадем на нашите деца възможността да възприемат и изучават света, посредством учене чрез правене.

Мисля, че Конфуций беше казал: „Разкажи ми и аз ще го забравя, покажи ми и аз ще го разпозная, остави ме да го преживея, и аз ще го разбера“. Това е веруюто и на STEM.

Визитка

Проф. Найден Шиваров ръководи Националния STEM център от март 2022 г. Завършил е докторантура по роботика в Техническия университет Виена, Австрия. Ръководител е на секция „Киберфизични системи“ в Института по информационни и комуникационни технологии – БАН. Изследователските му интереси са в сферата на учебната и сервизната роботика, мехатроника, киберфизични системи, индустрия 4.0, IoT.

В момента проф. Шиваров е координатор на два проекта по Програма „Еразъм+“ – „Мрежа от клубове по роботика“ и „Robo STEAM – Inclusive Technologies“.

Проф. Шиваров е ръководител на петима докторанти и преподавател по сервизна и учебна роботика. Има множество публикации в областта на роботиката и киберфизичните системи в специализирани национални и международни издания, индексирани и реферирани в световните бази данни с научна информация Scopus и Web of Science. Изобретател е на полезен модел щ 2056 и патент щ 66853 B1 „Автономен персонален сервизен мобилен робот“.

Your Image Description

Свързани статии:

Зелена светлина за изграждането на Националния и на регионалните STEM центрове Образователната миграция засилва демографския проблем Проф. д-р Ивайло Копрев, ректор на Минно-геоложкия университет: Амплоато ни е да създаваме минни инженери Мая Стойчева-Николова, началник на РУО – Кюстендил: Не само заплатата трябва да води учителите в училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEMSTEM центровеИнтервюНационален STEM центъробразованиепроф. Найден Шиваров

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„Пламенни надежди“ разказва на два езика непознатите истории за български будители

Следваща статия

Дипломи на Русенския университет за студенти в Тараклия

Следваща статия
Дипломи на Русенския университет за студенти в Тараклия

Дипломи на Русенския университет за студенти в Тараклия

Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков и ректорът на висшето училище проф. д-р инж. Иван Кралов

2000 първокурсници посреща Техническият университет в София

Югозападният университет "Неофит Рилски" в Благиевград откри новата академична 2024/2025 г.

Югозападният университет "Неофит Рилски" откри академичната година

Последни публикации

  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"