Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 47, 21 – 27.11.2024 г.

Обособявам го, не го обособявам

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
25-11-2024
в Брой 47, 21 – 27.11.2024 г.
A A

Светла КОЕВА*

Да обособим дадена част от изречението, означава да я подчертаем интонационно и пунктуационно. Кои са обаче обособените части и как да ги разпознаваме? Нека да сравним изреченията:

            Кметът на града Ивайло Петров посрещна чуждестранните гости в галерията.

            Ивайло Петров, кметът на града, посрещна чуждестранните гости в галерията.

Имаме наименование на лице (Ивайло Петров) и словосъчетание със съществително нарицателно (кметът на града), което го пояснява. Ако преместим съществителното нарицателно (заедно с неговото пояснение) след съществителното собствено, ние го отличаваме, подчертаваме, т.е. обособяваме. Една от причините да се прави това, е употребата на по-сложни словосъчетания с множество пояснения.

Обособените части винаги се отделят пунктуационно, в случая със запетаи, (по-рядко) с тирета, с тире и запетая или със скоби:

            Новият ни колега Иван се справяше добре с работата.

            Иван, новият ни колега, се справяше добре с работата.

            Иван – новият ни колега, се справяше добре с работата.

Съществителните нарицателни, които поясняват имена на лица, могат да бъдат названия на професии (инженер, архитект); държавни, изпълнителни или академични длъжности (министър, директор, доцент); военни или религиозни чинове (лейтенант, епископ); научни степени (доктор) и др. Обичайната им позиция е пред съществителното собствено: професор Мартин Пенчев.

Можем да направим проверка дали дадена част е обособена, като променим изречението, така че съществителното нарицателно (или словосъчетанието с него) да заеме позиция пред съществителното собствено:

Автор е Мартин Пенчев, професорът по синтаксис. (с обособена част и пунктуационно отделяне)

            Автор е професорът по синтаксис Мартин Пенчев. (без обособена част)

Така ще потвърдим задължителното пунктуационно отделяне на обособената част.

Има различни случаи на обособяване, но голяма част от тях са придружени със словоредни промени.

*Д-р Светла Коева е професор в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Диктовка за 24 май Въпроса ще го погледна, но няма да го отговоря сега Невинаги не се пише винаги слято Половин, половина, половино

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Д-р Светла КоеваНаписаното оставаобособени частиПиши правилно

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Питай BgGPT 2.0

Следваща статия

България и Виетнам ще продължат сътрудничеството си в образованието

Следваща статия
България и Виетнам ще продължат сътрудничеството си в образованието

България и Виетнам ще продължат сътрудничеството си в образованието

Managing a Positive and Life-Skills Development in the School-Based Curricula: a Literature Review on the Sustainable Education

Проучване ролята на образованието за икономическото развитие на регионите в България

Последни публикации

  • 2,6 млн. лева за осигуровки на учениците в дуално обучение
  • 37 млн. лева за работа с деца и ученици, застрашени от отпадане от образованието
  • Още 202 млн. лв. по Програма „Образование“
  • МОН проверява социално-педагогически интернат
  • Започнаха дебати за промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Лятна програма за деца в Националния археологически институт с музей при БАН
  • 485 учители обучени по „Успех за теб“
  • В Антарктида за 6 години не се е натрупал нов лед
  • Четири медала за България от Международната олимпиада по биология
  • Филиалът на Русенския университет „Ангел Кънчев“ официално получи сградата на бившия Тараклийски университет
  • Биволи и дантели
  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"