Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 50, 12 – 18.12.2024 г.

Новата реалност изисква и нови професии

В направленията програмиране и електроника те никнат като гъби

Зина Соколова от Зина Соколова
15-12-2024
в Брой 50, 12 – 18.12.2024 г.
A A

Петър Петров е заместник-директор на по учебната дейност и учител по професионална подготовка в Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Константин Фотинов“ в Бургас. Тази година той получи наградата „Константин Величков“ на Министерството на образованието и науката в категорията „Работа с ученици с изявени дарби“. Има принос към формирането на нови професии в направленията, свързани с програмиране и електроника. В периода от 2016 г. до днес неговите възпитаници са завоювали множество призови места в състезателните програми за ученици.

Как точно се формират нови професии?

С този въпрос се обърнахме към Петър Петров.

Почти веднага след като започва кариерата си като учител излиза нова за времето професия – „Приложен програмист“. Едновременно с това е създадена и Националната програма „Обучение за ИТ умения и кариера“ на МОН, по която той работи усилено от самото ѝ начало. Новата професия изисква и разработка на учебни програми за отраслова и специфична професионална подготовка. През 2017 г. се прави първата по-сериозна актуализация на професиите, свързани с ИТ индустрията, и се появява новата професия „Приложен програмист“.

„Всъщност аз идвам от ИТ бизнеса, имам опит като софтуерен инженер – разказва Петър Петров. – И първата година, когато постъпих на работа като учител, се почувствах възмутен от това, което учеха децата в тогавашната паралелка по професия „Програмист“. Те учеха съвсем малко програмиране и доста повече работа с потребителски софтуер – офис пакета или пък софт­уери за обработка на изображения. Те просто не учеха програмиране на по-сериозно ниво.

Това беше дефицит на старите типови учебни планове и съответно на учебните програми – не бяха синхронизирани с бизнеса.“

През 2017 г. с началото на НП „Обучение за ИТ умения и кариера“ и с появата на новата професия „Приложен програмист“ в МОН започва процес по актуализиране на типовите учебни планове на всички професии от направление „Компютърни науки“. Петър Петров влиза в колектива, който изготвя обучителни електронни учебни материали, като презентации и упражнения за НП „Обучение за ИТ умения и кариера“, по които да учат учениците в останалите училища в страната. Най-важната задача, която си поставят тогава експертите, е това, което ще учат децата, да бъде съобразено с реалните нужди и търсения на ИТ бизнеса.

„Смея да твърдя, че доста добре се справихме със задачата – подчертава зам.-директорът. – Направихме материали, които не само в рамките на Националната програма, но и във всичките професионални гимназии и средни училища, които започнаха прием по професиите „Системен програмист“, „Приложен програмист“, допринесоха учителите да имат по-добра подготовка. Тъй като имаше доста голям проблем с подготовката на учителите. По старата учебна програма те изучаваха приблизително между 5 – 10% от материала спрямо това, което предполагаше новата учебна програма.

Колегите имаха нужда от помощ, от съвети, от материали.“

По време на работата по Прог­рамата в доста градове в страната се изгражда общност от учители, които са преподавали по нея. Част от членовете на тази общност имат опит от реалния ИТ бизнес, имат наблюдения какво е необходимо. Впоследствие, с привличането на нови учители в резултат на вдигането на заплатите в системата на образованието, тази общност се разширява.

През 2020 – 2022 г. на дневен ред се появява проблемът с националните изпитни програми. Първите ученици, приети по НП „Обучение за ИТ кариера“, се обучават в 3-годишен курс – те учат X, XI и XII клас. Приетите през учебната 2017/2018 г. завършват през 2020 г. И се появява остра нужда от национална изпитна програма.

„Тогава отново влязох в колектива, който я състави – казва Петър Петров. – Това беше първият ми по-сериозен принос в начинанието, макар и като млад учител, благодарение на това, че съумях да използвам опита, натрупан в ИТ бизнеса и от работата ми по моята докторантура на тема за изкуствения интелект и софтуерните технологии.“

През 2023 г. МОН започва проекта „Модернизиране на професионалното образование и обучение“.

Петър Петров и другите експерти искат да актуализират и надградят това, което са постигнали.

Формирани са секторни съвети на уменията. Това всъщност са работни групи от специалисти както от бизнеса, така и от професионалните гимназии и висшите училища, за да има диалог как да се развива съответното професионално направление в даден сектор. Петър Петров е част от секторния съвет по електроника, информатика и информационни технологии. В резултат на работата на секторните съвети в началото на новата 2024/2025 учебна година МОН пуска нов актуализиран списък на професии за професионално образование и обучение.

„Въпреки недостига на учители, въпреки всички предизвикателства, оказа се, че на доста места в страната има колеги, които дори не чак толкова перфектно, колкото им се иска, но успяват да правят чудеса с децата – подчертава зам.-директорът. – Все повече деца завършват паралелки „Приложен програмист“ или „Системен програмист“. Намират си добре платена работа, продължават висше образование в тази сфера. Поддържам тесни контакти с хората от Факултета по математика и информатика на Пловдивския университет, тъй като съм негов възпитаник. Те споделят, че има драматична разлика между учениците, които са изучавали прог­рамиране в такива професионални паралелки, и останалите. Тези паралелки дадоха добър тласък на ИТ индустрията, която се разви много в последните години и продължава да се развива дори в смутните времена, в които живеем. Има още потенциал за развитие, появяват се технологични новости – дори формират една нова форма на реалност, в която живеем.“

В секторния съвет по електроника, информатика и информационни технологии се обсъжда колко учители има за тези професии, с каква база разполагат и какви са нуждите на ИТ индустрията, които се очертават в следващите години. Това, което прави секторният съвет, е да формира няколко нови професии, които нямат аналог до този момент. Те са резултат на технологичния напредък и са потенциал България да бъде поставена на картата редом с най-развитите държави.

В световен мащаб в ИТ индустрията конкуренцията е голяма.

Досега България е позиционирана добре заради максимата, че сме евтина работна ръка. По отношение на ИТ индустрията вече не сме евтина работна ръка, но със сигурност сме качествена. И това е нашата ниша на конкурентоспособност.

„България има специалисти на световно ниво – казва Петър Петров. – Трябва да продължим да бъдем конкурентоспособни, тъй като и нашите съседи – страните от Източна Европа, също заявяват сериозни амбиции. Големи компании отварят офиси в Румъния, Гърция, Сърбия. От тази гледна точка, не можем да си позволим лукса да лежим на стари лаври, тъй като този бизнес е много динамичен.“

При създаването на нови професии се формират няколко основни направления. Едното е свързано с навлизането на изкуствения интелект и роботиката. Двете неща заедно формират понятието „интелигентни системи“. Една такава система може да има роботизирана част, както и софтуерна. Идеята на секторния съвет е да се направи по-обща професия, която да позволява човек да работи както в сферата на роботиката, така и на изкуствения интелект – да създава големи езикови модели или приложения с компютърно зрение. Децата, които я завършат, ще могат да работят различни приложения с форма на изкуствен интелект, както и цялостни технологични решения.

„Имаме например една ябълкова градина – обяснява Петър Петров. – Искаме да направим предварителен контрол на ябълките – дали са в добър вид. Най-лесно е да викнем човек и той да ги сортира. Но това спокойно може да се прави и от машина с модул за компютърно зрение и анализ на изображения в реално време. Може да се определи качеството, както и да се прогнозира кога ще се развали една ябълка.“

Той посочва, че през 2020 г. се появяват две професии по стария списък – „Програмист на изкуствен интелект“ и „Програмист на роботи“. В гимназията, в която работи, има обучение по втората.

„Учебната програма е създадена от специалисти от Института по роботика на БАН, но по някаква причина е допуснат сериозен дефицит.

Тя е направена така, че „Програмист на роботи“ да бъде насочена преди всичко към софт­уера. А всъщност роботиката, като дисциплина, трябва да е насочена много повече към електрониката. Към това да можеш да поддържаш една роботизирана система както на софтуерно, така и на хардуерно ниво. В България все повече навлизат индустриалните роботи, които изискват определено ниво на компетенции от страна на персонала, който ги поддържа. Идеята е те да имат добри познания по електроника“, посочва Петров.

В списъка е добавена и друга професия, каквато досега не се е появявала в средното професионално образование –„Интегриране на дигитални технологии“. Тя ще подготвя хора, които да предлагат решения за оптимизиране на процеси.

До момента най-големият проб­лем на професиите, свързани с компютърните технологии, които се изучават в училище, е, че те обх­ващат 1/3 от това, което се случва в ИТ индустрията.

Такъв дефицит се наблюдава и при уеб дизайна

– по стария списък има професия графичен дизайн. Но дизайнът на софтуерни продукти е специфичен и изисква знания и за начина, по който се употребява софтуерът, а не само как изглежда. Затова е прибавена и професия, която се нарича „Потребителски интерфейс и ползваемост на софтуер“. По нея ще се подготвят специалис­ти, които не просто ще създават някакъв софтуер, който работи. Той трябва да бъде и удобен за потребителите си. Друга нова професия е „Дизайн на дигитални и печатни медии“. Първоначално идеята бе тя да е насочена към уебдизайна. Но бъдещето е доста несигурно и от секторния съвет възприехме философията на МОН, че тези професии трябва да бъдат широкопрофилни. Затова е добавен и печатът.

Друга много важна професия, свързана с правилното функциониране и качеството на софтуер, е „Осигуряване на качеството на софтуер“. Тъй като софтуерът става все по-важна част от нашето ежедневие, трябва да има контрол върху него, категорични са специалистите. Отделна професия ще има за информационна инфраструктура – сървъри, облачни системи. Запазва се професията „Приложен програмист“, но вече се нарича „Разработка на софтуер“.

Your Image Description

Свързани статии:

Човек трябва да е влюбен в работата си Духът на учителя никога не остарява Образователни институции с награди за култура МОН с приз за развитието на професионалното образование в сферата на хранителните технологии

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БургасМОНнаградаПГЕЕ „Константин Фотинов“Петър ПетровПризнание„Константин Величков“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Училище на шампиони и таланти

Следваща статия

Непознати улици

Следваща статия
Непознати улици

Непознати улици

Паронимия и четене

За родовите имена на българите

1227 лв. стипендия за докторантите

Софийският отново влезе в световна класация

Последни публикации

  • Изследване и анализ на нагласите на студентите при използване на генеративен инструмент на изкуствен интелект
  • STEM обучение на студенти педагози в трансдисциплинарна образователна среда
  • Педагогическа технология за обучение на учениците в началните класове за работа с диаграмно репрезентирани данни
  • Любомир Русев – големият непознат педагог и психоаналитик от първата половина на ХХ век
  • Military and Social Threats as Determinants of the Development of Contemporary Ukrainian Higher Education
  • Използване на системите за управление на обучението в контекста на интерактивното образование
  • В памет на проф. д.и.н. Петър Ангелов
  • Войните, революциите и несигурността в техния стопанско-исторически контекст във фокуса на предстоящ научен форум
  • Фройд и Aйнщайн пред парадоксите на войната
  • Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите
  • Заедно сме по-добри
  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"