Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 22, 05-11.06.2025 г.

170 години просвета в Костинброд

Първо ОУ „Васил Левски“ в града е единственото школо у нас, където се изучава унгарски език

Диляна Кочева от Диляна Кочева
07-06-2025
в Брой 22, 05-11.06.2025 г.
A A
Снимки Първо ОУ „Васил Левски“

През настоящата година Първо ОУ „Васил Левски“ в Костинброд отбеляза своята 170-годишнина с концерт–спектакъла „Мост на поколенията“.  В ролята на водещи на празника влизат настоящи и бивши възпитаници от различни поколения. Учениците от випуск 1977 с песен за Костинброд  и учителите от 2000 г. от знаковата фолклорна група „Петруна“ поздравяват гостите с песни, а децата от V и VI клас рецитират стихове на местния поет и бивш възпитаник на училището Асен Димитров под надслов „Моето любимо училище“. С тържествено посрещане е почетен и авторът на текста и музиката на училищния химн „Училище с нищо несравнимо“ – бившият учител по музика и композитор Стоян Димитров. С електронна презентация е представена историята на училището и учителския колектив  във времето, както и видеообръщение от бивш знаков учител по география Григор Димитров и бивша възпитаничка на училището, известна сега музикантка в Брюксел, Клементина Гецова. В края на концерта на сцената излизат всички настоящи учители и ученици от I клас, облечени в знак на единство в еднакви цветове  – тъмносиньо и бяло, под звуците на „Многая лета“.

„С много нетърпение очаквахме своя празник. Нашето училище е най-старото в региона – на 170 години“, разказва за „Аз-буки“ директорката на Първо ОУ „Васил Левски“ в Костинброд Даниела Борисова-Милутинович. Това е причината през септември на целия випуск първокласници в първия учебен ден да връчат медали с надпис „Юбилеен випуск“.

За организацията на събитията, свързани със 170-годишнината на школото, отговаря специално и предварително излъчен инициативен комитет.

Програмата е богата и разнообразна, като не липсват и събития, посветени на патрона на училището – Васил Левски. Сред най-значимите от тях е активното участие в дарителската кампания за набирането на средства за издигането на паметника „Васил Левски – минало и бъдеще“ в града.  Високата около пет метра скулптурна композиция изобразява Апостола в цял ръст и е разположена в непосредствена близост до сградата на училището, а зад него има арка от неръждаема стомана, наречена „Арка на бъдещето“.

„Този паметник е много добра придобивка за района на нашето училище, тъй като в момента то не е с много добра локация. Навремето районът е бил центърът на града, а сега се намира в покрайнините му. Благодарение на паметника територията се облагороди с паркове и градинки и най-важното – повече хора започнаха да идват тук“, разказва директорката. Категорична е, че откриването на монумента е значимо събитие не само за нея, но и за учениците и учителите в Първо ОУ „Васил Левски“.

През март се провежда традиционният за училището и очакван с нетърпение от възпитаниците му Ден на талантите. „Това е възможност всяко дете да покаже какво може и в какво е най-добро“, обяснява моята събеседничка. Спомня си, че самата тя е инициатор за провеждането на такъв ден в училище. Залага го още в директорската си програма, с която кандидатства за поста преди години. До ден-днешен вярва, че трябва да помага на всяко дете да развие таланта си.

Голямата награда в това празнично издание на конкурса отива при Виктория Григорова от V клас.

Тя показва, че освен да пее и танцува, умее и да пише. Момичето съчинява прекрасно стихотворение за патрона на училището, което дори намира своето достойно място в празничния брой на училищния вестник „Бъди в час“. Той излиза на всеки празник и се списва от учениците от клуба „Млад журналист“. Тази година в него публикуват и спомените на своите баби и дядовци от времето в училище.

Директорката с умиление си спомня един от разказите, в които една баба разказва, че най-значимият ѝ спомен от времето в училище е как е избрана да носи знамето. „А сега, когато имаме тържества, много трудно се намират деца, които искат да бъдат знаменосци“, казва тя. Посочва, че повечето от тях не искат да се ангажират с тържества поради липса на време или желание. „Трудно асимилирам това! Как може, когато си избран за пример на подражание за другите, да не искаш да участваш в тържеството“, обяснява директорката.

От позицията на опита си наблюдава едно погрешно разбиране на образователната система сред обществото. „Внушихме им, че училището е забавление, а учителят е аниматор“, посочва тя. Все по-често чува от децата думите „Не искам да помня“ или „Не ми е интересно“. Самата тя става свидетел и наблюдава отблизо как от ден на ден разликата в ценностите на поколенията – това на бабите и дядовците и това на децата, които в момента растат и се обучават в училище, става все по-голяма. И без да посочва кое е правилно и кое грешно, обяснява, че учителите трябва да се опитат да опознаят учениците си и да ги разберат, независимо колко всъщност са различни от тях. „Само ако се поинтересуват от нещата, които и вълнуват и децата, ще успеят да стигнат до тях и да им предадат знанията и уменията, които наистина им трябват и ще им послужат в живота“, обяснява моята събеседничка. И посочва, че бъдещето е за хората, които умеят бързо да се адаптират в бурните времена, в които живеем.


Освен това децата много добре разбират кога един учител наистина се интересува от тях, и го оценяват.

Поредното доказателство за това е тазгодишната награда „Учител на годината“. За организацията отговаря Училищният парламент. Учениците чрез тайно гласуване излъчват победител. Единственото условие е да посочат защо го избират.

„Тенденцията е, че децата харесват учителите, които имат човешко отношение към тях. Дефицитът днес е отношението, разбирането и вниманието“, обяснява моята събеседничка. На мнение е, че независимо че времето върви в посока на дигиталните перспективи, не трябва да се пренебрегва човешкият фактор.

Тазгодишният „Учител на годината“ е преподавателят по български език и литература Анелия Викторова. Първия срок на учебната 2024/2025 г. тя е в болничен след тежка операция. Сама избира да се върне в час, независимо че е можела да остане у дома и да продължи болничния си, защото иска да подготви учениците си за Националното външно оценяване след VII клас. „Учениците ни единодушно я избраха с обосновката на въпроса защо – „защото тя се върна при нас и е много добър учител“, обяснява тя.

Преди броени дни в училището правят първа копка на физкултурен салон. В него ще има зали за баскетбол, волейбол, народна топка и помощни помещения с обща площ 630 кв. м. Салонът ще бъде изграден в периода 2025 – 2027 г., като стойността на проекта е 2 500 000 лв. с дофинансиране от Община Костинброд. „И независимо че в училището през годините нямаше условия за спорт, от нашето училище са излезли много спортисти“, обяснява Борисова. Всички много се гордеят с бившия си ученик и първи почетен гражданин на Костинброд – бронзовия медалист по борба от Олимпийските игри в Москва 1980 г. Павел Павлов.

Първо ОУ „Васил Левски“ е и единственото училище в България, където се изучава унгарски език.

Той се предлага като факултативно избираем предмет за учениците от I до VI клас.

„Унгарското правителство много ни подкрепя чрез Посолството на Унгария в София и Института „Лист“ (Унгарския културен институт София), казва директорката. През 2024 г. тя е удостоена с унгарското отличие „Златен кръст за заслуги“.

Понастоящем часовете там се водят изцяло от служители на Института, тъй като у нас преподавателите с унгарски език са твърде малко. Преди години са преподавали студенти от Софийския университет „Св. Климент Охридски“, но с времето сами се отказват, тъй като не им е финансово изгодно да пътуват до Костинброд и обратно веднъж седмично. Друг е въпросът, че и броят на студентите в специалността „Унгарска филология“ не е голям. Точно затова директорката вярва, че нуждата от изучаването на унгарски език е от изключително значение за нейните възпитаници. „Унгарският език им отваря вратите към много работни места“, категорична е тя.

Даниела Борисова-Милутинович:

„Като общество, не полагаме достатъчно усилия да опознаем новото поколение деца. Те са много по-различни от нас във всяко отношение, дори и физиологически. Децата вече не могат да запазят концентрация повече от 10 минути. Такава е физиката им. А един урок е 45 минути. Като преподавател по история, давам пример от моята педагогическа практика – няма как в един учебен час да преподадеш целия материал за Второто българско царство. А тематично той е разпределен в една урочна тема. Няма как учениците да разберат материала, а какво да говорим за запомняне на дати и факти. Обичам учениците си и най-много ме боли от това, че един ден, като застанат пред свои връстници от други националности, няма да успеят да защитят своята националност на българи със солидни знания и факти. Искам да се чувстват силни и горди, че са българи.

Не искам да звуча песимистично! Истински вярвам, че днешното поколение има други таланти, които ще им помогнат да успеят в живота и да се развият като личности. Въпросът е, че ножицата в различията в разбиранията, мисленето и ценностната система между поколенията не ни позволява като учители да бъдем адекватни преподаватели за новото поколение ученици, защото нито в нормативната уредба, нито в неписаните правила има задача „Да ги опознаем, информирайки се непрекъснато“ – „Да променяме нагласите си, променяйки се!“.

Your Image Description

Свързани статии:

Споделена градина, споделена трапеза Дъжд от книги Награди за талантите на Кюстендил Опичай си акъла и ще си опечеш работата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 170-годишнинапразникПърво ОУ Васил Левски - Костинбродтържестваунгарски език

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ученици създават дигитална книжка с 51 добродетели в детските очи

Следваща статия

Талантливи деца със специални потребности с концерт в пловдивския Драматичен театър

Следваща статия
Талантливи деца със специални потребности с концерт в пловдивския Драматичен театър

Талантливи деца със специални потребности с концерт в пловдивския Драматичен театър

Изкуство от сърцето и душата

Изкуство от сърцето и душата

10. СУ „Теодор Траянов“ –  50 години успех

10. СУ „Теодор Траянов“ – 50 години успех

Последни публикации

  • 10. СУ „Теодор Траянов“ – 50 години успех
  • Изкуство от сърцето и душата
  • Талантливи деца със специални потребности с концерт в пловдивския Драматичен театър
  • 170 години просвета в Костинброд
  • Ученици създават дигитална книжка с 51 добродетели в детските очи
  • Училище, където знанието гради
  • Герои от приказките в образи
  • Ден на детето с мисия
  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"