Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 43, 24 – 30. X. 2019 г.

Образованието срещу лъжата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-10-2019
в Брой 43, 24 – 30. X. 2019 г.
A A
Снимка Пресцентър на МОН
Проектът „Подкрепа за успех“ прави децата успешни

„Посегне ли някой на детето ми, да му мисли!“ Така заплашително майка от столичния квартал „Филиповци“ коментира слуховете за отнемане на деца от родители, които се пускат сред общността предизборно. С тези думи майка на дете в столичния квартал „Филиповци“ коментира слуховете за отнемане на деца от родители, които се пускат сред общността предизборно. Заедно с няколко други майки и млади баби тя чака да отведе децата, които свършват часовете. В махалата няма масова психоза, подобна на тази, която се разрази преди време в други градове, но все пак и тук е стигнал слухът, че държавата ще отнема деца. Някои жени споделят, че внучетата им плачат и не искат да идват на училище, а трябва. Учители и родители заедно ги успокояват и класните стаи са пълни.

„Едната жена каже, другата повтори, а третата съвсем не разбрала и така… Ама защо ни го причиняват?“, питат се мъжете в квартала, които приемат по-разумно плъзналите слухове из социалните мрежи. И имат своето обяснение: „Пак избори!“.

В междучасието малки и големи изскачат навън и се хвърлят на врата на директорката Милена Бенкова. Тя и учителите се поздравяват с жените и мъжете на двора, обсъждат кое дете как е, справя ли се, закусило ли е.

„Нашите родители са ни приятели, интелигентни са, обожават децата си и се грижат за тях“, казва директорката. Тя не спира да хвали местните. „Не познавам по-гостоприемни хора от тези във „Филиповци“. Няма къща, в която да влезем, да не ни попитат гладни ли сте, жадни ли сте, ако вали – искаш ли да те закараме до вкъщи?“, разказва тя. Една трета от персонала в училището са роми, а всички ученици са от този етнос. Когато се наложи учителите да работят до късно вечер, носят им вечеря от сготвеното за семействата си. Питат ги как ще се приберат, предлагат да ги откарат.

Тук няма проблем с измислената паника, че ще се отнемат деца, категорични са учителите. Имат подкрепата и на хората от Обществения съвет. Учител от общността споделя: „Необразованите хора се поддават на манипулация, а за съжаление, нашите родители са много чувствителни“.

В колектива има учител с 40 години стаж, други са с по над 20 и все тук работят. „Дават любов и получават любов“, казва директорката. По думите й родителите са много интуитивни и усещат дали учителите са добронамерени и постъпват с любов за децата им, дори и когато им правят забележка. В училището всички си имаме доверие – кабинетите стоят отключени, никой не се страхува от кражби.

По деликатната тема „деца раждат деца“ учителите признават, че е трудно да преобърнат традициите. Но пък полагат усилия и успяват да задържат в училище дори и онези, които са „женени“. В последните 3 години са изучили трима „семейни“ ученици в VII и VIII клас. Техен бивш ученик е продължил да учи в Професионалната гимназия по селско стопанство в „Овча купел“, нищо че вече чака бебе. През настоящата учебна година също имат „семеен“ мъж в VII клас, а „съпругата“ му – в VIII клас.

Все повече родители искат децата им да са в училище. Тук няма необхванати, казва директорката. Имат и две подготвителни групи с 43 деца.

Заради миграцията обаче учениците намаляват. Към 100 деца са заминали, основно във Франция. Проблем е и вътрешната миграция – идват, нямат адресна регистрация, живеят известно време и заминават. Затова на екипа по Механизма за обхват му е трудно да ги проследи.

Добрата новина е, че според учителите все повече се увеличават възрастта и времето, което децата прекарват в училище. Всички техни възпитаници завършват основно образование и продължават да учат в средни училища и в професионални гимназии. В последните 15 години образователният статус се повишава, особено през последните 6 – 7 години завършват основно образование, констатират от екипа. Когато се върнат от чужбина, се налага да повтарят, но се срамуват да седнат с по-малките на един чин. Но навършат ли 16 години, веднага продължават обучение в самостоятелна форма.

Радват се, като правят абитуриентски балове. А понякога баловете вървят със сватбите, разказват учителите.

Признават, че най-трудно е с изучаването на български език и математика. По-трудно става след V клас. Училището е единственото място, където се говори български, в семействата – на майчин език. Затова работят по проекта „Нов шанс за успех“. А преди това по УСПЕХ и по „Твоят час“. Организират допълнителни обучения за преодоляване на обучителни трудности по проект „Подкрепа за успех“, за медиатор е назначена възпитаничка на училището. Има и групи за занимания по интереси, които се финансират по Наредбата за приобщаващото образование, назначили са педагогически съветник, ресурсни учители, логопед и психолог. Ще работят и по проект „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“. В 103. ОУ от 10 години обучават и възрастни.

В училището има компютърен кабинет, стая за медиация, гордеят се много със зелената част до входа, защото в домовете, в които живеят децата, не познават живи растения. Имат физкултурен салон, с което не много училища могат да се гордеят. Спортът помага децата да се развиват и да се занимават с полезно нещо за здравето, а също и да изразходват енергия, за да няма агресия.

Учителите убеждават и родители, и ученици, че ако имат образование, ще имат по-добър живот, добра работа, ще успяват да изхранват и семействата си. Когато има доверие между учители и родители, никакви тролове не могат да спекулират с най-милото на всяко семейство – децата. А защитата от манипулация и фалшиви новини е образованието.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailИнспектори проверяват образованието в Софийско Default ThumbnailКариерно ориентиране връща деца в училище Default ThumbnailИдеите в действие Снимка ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“Погледни назад, за да видиш бъдещето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Училище

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне306Tweet
Предишна статия

Възрастта не е порок

Следваща статия

Настолна книга на българските унгаристи

Следваща статия

Настолна книга на българските унгаристи

Нов юбилеен сборник и нови надежди за българистиката

За някои особености на глагола в турския език

Последни публикации

  • Биволи и дантели
  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"