Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 11 2020

В Дъблин създават усмивки

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-03-2020
в Брой 11 2020
A A
Малките възпитаници ходят с желание в Българското училище в Дъблин всяка събота

Антоанета НАЙДЕНОВА
Наш специален пратеник
София – Дъблин

В събота предиобед, на 29 февруари, в Българското училище „Азбука“ в Дъблин по коридорите и по стълбите е пълно с усмихнати деца. Защото е междучасие и защото знаят, че им предстои сами да си направят мартеничките. Най-малките са на първия етаж, прогимназистите са на втория, а най-големите са на третия, където директорката на училището Зорница Гоган им преподава български език.
След малко на вратата се чука и влиза Баба Марта със своята малка помощничка. И двете са облечени в червено и бяло, както си му е редът, и обикалят от стая в стая, за да закичат всеки ученик за здраве. Услужлив татко с фотоапарат прави снимка за спомен на всяко дете с Баба Марта и помощничката ѝ.

„Започнахме с десетина деца през 2008 г., а сега са 130 тук и в Тюламор. Училището е основано едновременно със сдружението „Български образователен и културен център в Ирландия“, казва неговият председател Денка Илиева. И добавя, че Сдружението е претърпяло много трансформации през тези години и все повече се опитва да се превърне в културен център за българите в Ирландия, като организира множество концерти и работи за съхраняването на традициите. „Децата трябва да знаят и да могат да правят сурвакници, мартеници, да се научат да боядисват яйцата за Великден, защото това помага за запазването на българщината“, категорична е Денка Илиева.
„Вече сме утвърдени като училище, българите ни знаят и това, което се опитваме да направим, е да запазим магията и усмивките на децата, тогава и родителите са щастливи. Затова се стараем обучението да им е интересно, за да искат да дойдат при нас, защото те идват тук по свое желание всяка събота.“ Това разказва пред
в. „Аз-буки“ Зорница Гоган.
Тя става директор на „Азбука“ в края на 2011 г., когато занятията се провеждат в няколко малки зали. Учителите трябва да носят всичко със себе си, включително и флипчарт, върху чиито листа да изписват с флумастер буквичките от азбуката. Броят на децата се увеличава и през 2012 г. успяват да намерят нова сграда, в която са и до днес – начално училище „Санта Мария“ в центъра на Дъб­лин. Ползват всичките му стаи и разполагат с много добри условия – интерактивна дъска, мултимедия и интернет във всяка класна стая. Така че сега носят само личните си учебници.

В Ирландия има само още едно българско училище – „Васил Левски“ в Шанън. Причината е, че в Република Ирландия живеят по-малко българи, тъй като допреди 7 – 8 години пазарът е затворен за българи и румънци и те се нуждаят от работни визи. Въпреки че именно в Дъблин на 1 януари 2007 г. е обявено приемането на България и Румъния в ЕС. По неофициална информация в страната има общо около 2000 българи, докато в Северна Ирландия, като част от Обединеното кралство, те са много повече.
„При нас има деца от предучилищна възраст до XII клас. Имаме 20 гимназисти, което не се е случвало досега. Те са разделени в две смесени паралелки, съответно IX – X и XI – XII клас – обяснява Зорница Гоган. – Ирландия по конституция е двуезична държава и затова представителите на малките нации имат право да държат изпит по майчин език като част от Leaving Certificate – ирландската матура. Това им дава възможност да включат оценката по български като балообразуваща и тя да бъде част от общата оценка за кандидатстване в ирландски университет. Тази възможност съществува от момента, в който България влезе в ЕС.“
Изпитът по майчин език се състои от три задачи. Първата е четене с разбиране. В повечето случаи се дават публицистични текстове, взети от сп. „Култура“ или от български вестници, които са на съвременен език. Към него има въпроси, на които учениците трябва да отговорят. Извадени са и няколко думи, които трябва да бъдат обяснени в контекста, в който са използвани. След това учениците трябва да изкажат своето мнение в кратко есе по въпрос, свързан пак с прочетения текст. Третата част е есе от 300 думи, като може да се избира между две теми.
„Изпитът е много хубав и децата ни се справят много добре на него, изкарват хубави оценки – казва директорката на „Азбука“. – Тази възможност е допълнителна мотивация за по-големите ученици да не прекъсват ходенето на българско неделно училище. То, от своя страна, спонсорира допълнителни 12 учебни часа за учениците от IX и X клас и 20 часа за тези от XI и XII клас, в които се работи изцяло и целенасочено за подготовката им за този изпит.“
До голяма степен успехите се дължат и на страхотния екип от учители, които работят всеотдайно и поставят българското училище преди всичко друго. В Дъблин учителите са 8, а освен тях има и трима ръководители на извънкласните дейности – двама по танци и един по спорт. Деветият учител е Кремена Чинова, която преподава на 17 българчета в Тюламор, където има филиал на училището, обяснява Зорница Гоган. До миналата година имали още един филиал в Гранард, който е на около 120 км от Дъблин. Но две от децата завършили училище и класът останал много малък, което не е финансово изгодно за родителите. От следващата учебна година обаче се надяват да дойдат две нови деца в първи клас, за да могат да продължат обучението и там.
Преди няколко седмици Зорница Гоган се среща и с няколко ентусиазирани родители от Уотърфорд, които също искат да направят свое училище, и тя обещава да ги подкрепи. „Ако успеят да съберат 20 деца, ще могат да си направят свое училище. Но ако са по-малко, тогава може би ще помислим да станат наш филиал“, уточнява директорката.

Извънкласните форми на занимания за възпитаниците на „Азбука“ включват два танцови състава. Децата, които не искат да танцуват, по същото време се занимават с мултиспорт – футбол, народна топка, щафетни игри. В училището има и артклас, където децата изразяват себе си чрез изкуството. В него не се преподават техники на рисуване, а по-скоро се разглежда изкуството като терапия, като начин за изразяване на чувствата или за работа в екип.
Зорница Гоган е и част от екипа на проф. д.п.н. Румяна Танкова – зам.-ректор на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, който подготвя помагала за учениците от I до IV клас за преподаване на българския език като чужд на малките ни сънародници, родени в чужбина. „Работим заедно и с Веселина Семерджиева, която е учител в българското школо „Васил Левски“ в Лондон. Те са най-голямото училище, с над 400 деца, от които повече от 200 са в начален курс, така че тя има голям опит“, уточнява Зорница. И споделя, че за нея работата по тези помагала е голямо предизвикателство, защото е много отговорна. „Всяко нещо трябва да е много добре премислено, да бъде съобразено с методиката, да е логически последователно, да е свързано, да е интересно за децата. Има толкова много неща, които трябва да се предвидят и обмислят, но пък много ми харесва да го правя“, добавя тя.

Зорница Гоган представи практическите помагала за най-малките деца от I и II клас пред близо 100 участници в третата конференция на българските училища в чужбина за обмяна на добри практики в преподаването, която се проведе от 27 февруари до 1 март 2020 г. в Белфаст, Северна Ирландия. Те са разделени по теми, като храна, облекло, домашни предмети и др., и включват слушане, отбелязване на предмети, рисуване, повтаряне, говорене и т.н. „Вече сме почти готови и с помагалата за III и IV клас, които ще излязат за новата учебна година“, казва директорката на „Азбука“. Помагалата за прогимназиалния етап на обучение се изготвят от друг колектив.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Юбилей по време на пандемия И българчетата във Франция тръгват на училище Ново школо в Швейцария отваря врати за първи път Наш ученик с отличие в САЩ

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне333Tweet
Предишна статия

За предлога освен

Следваща статия

Нова агенция ще стимулира иновациите

Следваща статия
Нова агенция ще стимулира иновациите

Нова агенция ще стимулира иновациите

Проф. д-р Димитър Димитров – ректор на Университета за национално и световно стопанство, пред в. „Аз-буки“: Европейските мрежи  са еърбъс в образованието

Проф. д-р Димитър Димитров – ректор на Университета за национално и световно стопанство, пред в. „Аз-буки“: Европейските мрежи са еърбъс в образованието

Опитът на „Здравец” показва ползата от предучилищната подготовка

Опитът на „Здравец” показва ползата от предучилищната подготовка

Последни публикации

  • Държавата подкрепя 2500 деца с дарби през 2025 г.
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Счетоводната професия в дигиталната ера – много повече творческа
  • For Some Technology-Driven Novelties in the International Human Resource Management
  • Иновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност
  • Изследване отношението на учениците към учебния предмет биология и здравно образование и начина на преподаване в края на прогимназиалния етап на обучение
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"