Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 21, 2020

Пловдив, Мадрид и Виена заедно на 24 май

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-05-2020
в Брой 21, 2020
A A
Много нови приятелства се създават между децата от Мадрид и Пловдив

Уникално виртуално тържество по случай 24 май ще събере на едно място децата от Първото българско неделно училище в Испания – „Свети Иван Рилски“ в Мадрид, БНУ „Кирил и Методий“, Виена, и пловдивското ОУ „Алеко Константинов“. Ще има много стихове, песни, танци, децата ще могат да си поговорят, да покажат какво са научили през тази необичайна учебна година.
Това не е първата съвместна инициатива. „Миналата година посрещнахме нашите скъпи гости от България – ученици, учители и родители от пловдивското
ОУ „Алеко Константинов“, и заедно чествахме Деня на будителите“, разказва пред „Аз-буки“ директорът на ПБНУ „Свети Иван Рилски“ Петя Цанева. По време на вълнуващото тържество Марияна Найденова – учител в ОУ „Алеко Константинов“, с подкрепата на ученици от пловдивското училище, проведе открит урок с ученици от ІІ и ІІІ клас на неделното школо в Мадрид. Макар че не се познаваха предварително, децата успяха да създадат неповторима празнична атмосфера и много нови приятелства.
Малчуганите от Пловдив и Мадрид продължават да си пишат и до днес. Някои от техните родители също поддържат семейни контакти, твърди Цанева. Затова децата от Мадрид подготвиха видеопоздрав със свои изпълнения до връстниците си от пловдивското училище по случай патронния му празник на 11 май.
ОУ „Алеко Константинов“ е с дълга и забележителна история. То е създадено в далечната 1908 г. като първата пловдивска прогимназия. Носи името Алеко Константинов от 1963 г., когато се отбелязват 100 г. от рождението на писателя. През 1984 г. става училище с изучаване на руски език, а от 1992 г. получава статут на основно училище с ранно чуждоезиково обучение.
Идеята за съвместното посрещане на 24 май във виртуална платформа е на преподавателката от плов-дивското училище Марияна Найденова. В тържеството може да се включат и други училища освен ПБНУ „Свети Иван Рилски“ в Мадрид и БНУ „Кирил и Методий“, Виена.
„Малко преди затварянето на училищата в Испания направихме голямо тържество за 3 март, което решихме да съчетаем с ритуала на прошката – Заговезни – разказва Петя Цанева. – Получи се емоционален празник и след това родителите бяха много благодарни, че сме го направили точно преди пандемията и последвалата я карантина. При сегашната ситуация гледахме да се пренастроим към дистанционната форма на обучение, като се допитахме до родителите. Оказа се, че децата са много натоварени с основното си училище – за да се презастраховат, испанските преподаватели започват да им дават повече от необходимия материал и ги затрупват с уроци. Затова се работи индивидуално – всеки класен избира най-удобната форма за комуникация с класа си. Някои учители изпращат уроците по Snapchat, други ползват Skype, трети платформата Zoom.
Говори се, че ще отварят училищата в Испания след 19 май за големите ученици, но не е много сигурно. Ако това се случи, е възможно там да се връчат свидетелствата за завършване на учебната година на учениците от „Свети Иван Рилски“, за които тя ще приключи на 31 май. Иначе ще се търсят други варианти.
Училището е един от проектите на асоциация „Балкан“ и отваря врати през 2003 г.
като първото българско неделно школо в Испания. Сега там има 51 неделни училища, в които повече от 3000 българчета учат роден език. На повечето от тези училища сме оказали помощ и съдействие, за да заработят“, споделя Цанева.
Началото на училището в Мадрид е скромно – с 9 деца на приятели. За година броят на учениците нараства до 34. През 2009 г. те вече са 144, помещенията не достигат. Така се стига до решението по-големите от VIII до XII клас да се отделят в Първа българска неделна гимназия „Йордан Йовков“. Повод за решението е и това, че част от по-големите ученици работят по хотели и ресторанти, за да подпомагат семействата си, и за тях е нужен по-различен подход, начин на работа и друг тип мотивация.
След близо 8-годишни усилия се стига до подписване на договор между посолството на България в Испания и регионалната инспекция на област Мадрид, което дава възможност да се ползват сградите на държавните испански училища. Сега ПБНУ „Свети Иван Рилски“ и гимназия „Йордан Йовков“ са разположени в сградата на едно такова училище и има стаи за всеки клас, както и голям физкултурен салон, в който се провеждат тържествата. През учебната 2010/2011 г. мадридското училище открива филиали в градовете Мостолес и Фуенлабрада, както и детска градина „Дядовата ръкавичка“ и предучилищна група в Мадрид.
Сега в Мадрид учат 120 деца, от които 20 са в гимназия „Йордан Йовков“. Обучават се от 12 преподаватели. В Мостолес са 32 деца до V клас с трима преподаватели, а във Фуенлабрада са 22 деца до IV клас с двама учители. Както и в другите неделни училища, и в Испания децата започват да отпадат след IV клас, тъй като тогава минават на друг етап на образование и им става по-трудно.
В испанските училища към област Мадрид има 5 програми за подпомагане изучаването на чужди езици. В испанската столица живеят хора от 87 националности. „Нямаме възможност да обхванем всички български деца, затова миналата година предложих да бъде включено изучаването на родния език в испанската система на образование. Те имат изборни часове по език и моята идея е тези българчета, които искат и изберат да учат български, да идват в нашето училище и да получават оценка, която да влезе в испанската им диплома като оценка по чужд език“, обяснява Петя Цанева. Но уточнява, че все още мис-
лят по въпроса и засега няма развитие. Иначе живеещите там поляци и румънци също проявяват интерес към тази практика.
В ПБНУ „Свети Иван Рилски“ се предлагат три вида извънкласни дейности – народно пеене, народни танци, а от три години – и театър. Децата, които са родени в Испания срещат трудности да преминат от един език на друг, а като видят, че не се справят добре, се затварят. Затова педагозите решават, че театралната форма ще им помогне да се освободят.
И понеже се получават добри резултати, сега изкуството е повикано на помощ и за по-големите ученици.

Your Image Description

Свързани статии:

В Атина превеждат българска поезия „Еразъм“ стажът влиза в час Смолянският музей „гостува“ на неделни училища Виена е отново на българска вълнa

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

В Атина превеждат българска поезия

Следваща статия

Абитуриентски вълнения

Следваща статия
Абитуриентски вълнения

Абитуриентски вълнения

Нови дати на изпити в МУ – Плевен

Нови дати на изпити в МУ – Плевен

Обследват подлези и надлези в Русе

Обследват подлези и надлези в Русе

Последни публикации

  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"