Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 28, 2020

Проф. Красимира Стоянова, оперна певица и „Камерзенгерин“ на Щаатсопер Виена: Духът е защитна сила, която може да ни спаси

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-07-2020
в Брой 28, 2020
A A

Интервюто взе
Николай КЪНЧЕВ

Красимира Стоянова завършва Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство – Пловдив, със специалности цигулка, пеене и музикална педагогика. Дебютира с ролята на Джилда в операта „Риголето“ от Верди в Софийската национална опера. Постоянен гост-солист е в Щаатсопер Виена, където през 2009 г. е удостоена с почетната титла „Камерзенгерин“ на Щаатсопер Виена. Нейната международна кариера я отвежда в „Метрополитън опера“ и „Карнеги хол“ в Ню Йорк, Кралската „Ковънт гардън“ и „Роял Албърт хол“ в Лондон, Миланската скала, Дойче опер, Щаатсопер и Концертхаус Берлин, Музикферайн и Концертхаус Виена, Залцбургския фестивал, Номори опера Токио, Театро Колон Буенос Айрес, Баварската опера Мюнхен и др.

Г-жо Стоянова, определят Ви като един от най-красивите Вердиеви гласове. Всички познават прекрасните Ви изпълнения в роли като Дездемона от „Отело“, Амелия от „Бал с маски“, Леонора от „Трубадур“. В същото време, Ви канят да пеете например Елизабет от „Танхойзер“ на Вагнер. Какво е това – крачка в кариерата, завой, ново начало?
– Ако казвате, че са различни – отговорът е и „да“, и „не толкова“. Вагнер е преминал през различни творчески фази, повлияван е и от различни композитори. Верди пък през последните години се е учил от Вагнер. Партията на „Отело“ например е подходяща и за Вагнеров солист. Бетовен също се е повлиял от Моцарт – например за незавършената си опера „Огънят на Веста“. Така че не е завой, а следване на една естествена тенденция.

– Какво е мястото на оперното изкуство в България?
– В България днес има много оперни театри – бих казала повече, отколкото е интересът на публиката. Намалява желанието на хората да гледат опера. За съжаление, вече няма и кандидати да учат оперно изкуство в Академията. Това също сваля нивото.

– Вашият график е запълнен до края на годината. Въпреки това намирате време да се включите в инициативи като Фестивала на камерната опера у нас. Как Ви убедиха организаторите?
– Въпреки графика намирам време за работа в България – както за работа с млади наши певци, така и за прекрасни инициативи като тази. За мен това е родолюбив повик. Страдам от това родолюбиво чувство и се надявам всеки поне малко да изпитва подобен ентусиазъм. Да се опитаме да излезем от духовния вакуум, в който сме изпаднали.
Духът е защитна сила, която може да ни спаси, да помогне, когато страда тялото. Смятам, че е наша задача заедно да положим усилия и да активираме тези защитни сили на обществото.

– Има ли нужда публиката у нас от камерна опера?
– Аз лично ценя всеки вид изкуство, което има перспектива, мисъл в бъдещето. Всеки вид изкуство е прекрасно, ако е направено както трябва. В операта няма нужда непременно да е голямото представление – може да не е цял спектакъл, може да е само песен. Това също е вид изкуство, но в по-деликатна кутийка. Направена добре, камерната опера носи заряд и е интересна, има своята публика и красота.

– Достатъчни ли са няколко заглавия, които да се изиграят в рамките на няколко дни, ако след това се прекъсне до следващ фестивал?
– Един фестивал никога не е само няколко дни. Той „изнася“ изкуството в други градове и театри – най-малкото чрез ангажиране на певци и оркестри от тези градове. Освен това „внася“ публика. Подобен фестивал се превръща в събитие за цял регион – не само в културен, но и в познавателен аспект. Става повод за повишен интерес и за съчетаване на културен туризъм с опознаване на нови места и исторически забележителности.
Може би е добре подобен род събития да се подкрепят и на държавно ниво – ползата излиза далеч извън границите на музиката.
– Камерната опера е лишена от помпозността и блясъка на големите постановки…
– Блясък може да има винаги. Не е задължително да е в декор или костюми. Може да е в изпълнение, в режисура…

– Имат ли място млади певци в подобен тип изкуство? Както знаем, барок, предкласика, съвременна опера се изпълняват трудно дори от опитни изпълнители?
– Разбира се, съвсем спокойно могат да се канят и млади изпълнители на сцената. Достатъчно е да изпълнят няколко откъса, няколко добре оформени части. Това е предизвикателство, което може да ги окрили.
Съвместната работа с опитни певци дава възможност на младите да черпят опит, да се сравняват с другите. Да трупат самочувствие и да имат стимул да продължат напред. Ако знае, че ще има подобна възможност, един млад изпълнител ще се готви цяла година, ако трябва, и бъдете сигурни – ще се представи добре.

– Как виждате развитието на един фестивал на камерната опера у нас?
– Бъдещето на подобен фестивал зависи от задачите, които си поставя. Когато наред с естетическите си поставя и образователни цели, това със сигурност ще го движи напред. Не само у нас хората като че ли по-малко четат и се интересуват. Ако публиката има съответната култура, ако има въвеждане в постановката – тогава е много по-интересно. Изключително положително е, когато се направи връзка между познатото и новото, когато придобиваш знания по приятен и красив начин.

 

Втори фестивал на камерната опера у нас

От 14 до 18 октомври 2020 г. София е домакин на втория Фестивал на камерната опера в България. Отново ще бъдат селектирани прояви от различни камерни форми, сред които камерна опера, камерен балет, пантомима, детска камерна опера, малка оперна форма. По време на официалното откриване, посветено на 250 години от раждането на Лудвиг ван Бетовен, ще се състоят национални премиери на незавършената му опера Vestas Feuer, незавършената опера на Моцарт Lo sposo deluso и премиерен балетен спектакъл по балетна музика на Бетовен.
В програмата на Фестивала ще бъдат изпълнени произведения на Парашкев Хаджиев, Хенри Пърсел, Жак Офенбах, Франсис Пуленк, Доменико Чимароза, Клаудио Монтевери, Георг Фридрих Хендел. За децата ще бъде представена операта „Патиланци“ от Александър Йосифов.
Поканени за участие са млади оперни певци, които да направят първите си крачки на голяма сцена заедно с утвърдени изпълнители.
Все още малко позната у нас като музикално-сценична творба, камерната опера е сравнително кратка композиция с динамично протичащо действие, представяща в „компактен“ и по-разбираем формат голямата многоактна оперна форма. Фокусът е в някаква „кризисна“ ситуация или в неочаквана случка, която преобръща взаимоотношенията между действащите лица и в повечето случаи води към неочаквана развръзка.

Your Image Description

Свързани статии:

Проф. д.ф.н. Димитър Веселинов – директор на Департамента за информация и усъвършенстване на учители, СУ „Св. Климент Охридски“ : Когато има иновативно съдържание, има и добри резултати Бъдещето на България е много обещаващо Образователната миграция засилва демографския проблем Доц. д-р Добри Ярков, ректор на Тракийския университет – Стара Загора: Държавата се връща във висшето образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне3Tweet
Предишна статия

Детски спектакли на открито през юли

Следваща статия

Младите за силна икономика

Следваща статия
Младите за силна икономика

Младите за силна икономика

В ход е дигиталното обучение

Университет и бизнес творят приложна наука

Проф. д-р Красимир Иванов с орден „Св. св. Кирил  и Методий“ – огърлие

Проф. д-р Красимир Иванов с орден „Св. св. Кирил и Методий“ – огърлие

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"