Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 47, 2020

Когато училището е общност

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18-11-2020
в Брой 47, 2020
A A
Иновацията може да не е призната документално, но въпреки това да се случва всеки ден в много училища

Иновацията може да не е призната документално, но въпреки това да се случва всеки ден в много области в училището.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Мария Костова – директор на СУ „Св.св. Кирил и Методий“ в Козлодуй. И заедно с колегите си доказва това във всекидневната работа чрез прилагането на различни подходи и методи на преподаване. Дава пример с високо оценените практики, свързани с компетентностния подход и обучението по български език и литература, представени от нейните колеги по време на визитата им в иновативното СУ „П. Р. Славейков“ във Видин по Националната програма „Иновации в действие“. Тази година пък си партнират по Програмата със СУ „Св.св. Кирил и Методий“ в Асеновград.
Събеседничката ми отбелязва още, че педагозите от екипа поставят акцент в работата си върху прилагането на компетентностния подход, а споделянето на опит между тях ускорява промяната в училището. „Много ме радва фактът, че колегите възприеха по-активна работа и обмен на добри практики в методическите обединения. Имаме много успешна система за вътрешноинституционална квалификация. Именно там е истинската лаборатория, в която се търсят, апробират и прилагат нови начини на работа“, споделя Костова. Създадени са и ценни образователни ресурси, като принос за създаването им носят и партньорските отношения на училището с академични общности: БАН, ХТМУ, ТУ – Габрово, Русенския университет. Тези контакти мотивират и мнозина от колегите да не спират да се развиват.
И още нещо, подчертава директорката на училището в Козлодуй, допринася за отличната работа и високите резултати в СУ „Св. св. Кирил и Методий“, което тази есен отбелязва своята 35-годишнина. „Опитваме се да отговорим на нуждите на всяко дете. Тази отвореност към учениците се отразява и на отношението на родителите. Изграждаме училищна общност, в която бившите ученици се връщат, за да доведат и запишат своите деца. И не само това – учениците си тръгват с усещането за принадлежност, а някои вече се връщат като колеги, което е прекрасно“, обяснява тя. За последните две години в класните стаи в нова роля се завръщат четирима млади педагози. Събеседничката ми разказва, че може би парадоксално, но младите колеги са сред онези, които най-много държат да има правила.
И дават позитивен пример за сполучлива комбинация на стремеж към дисцип-
лина и отдаденост на учениците.
Младите учители носят със себе си енергия, нови идеи и познание за технологиите, но търсят и съветите на своите по-опитни наставници в колектива и заедно с това експериментират. А това, че държат да има правила, по думите на Костова, бързо ги прави учители, уважавани не само от учениците, но и от техните родители. „Имаме 71 учители, които искат да се развиват и да дадат най-доброто на учениците. Най-голямата ни ценност са педагозите, тъй като и най-добре оборудваният кабинет без подготвен учител, който да работи в него, е просто мебел“, обобщава директорката. Затова и подхожда внимателно при избора на квалификационни курсове и обучителни организации. Училището печели и проект за образователна мобилност на учители „Иновативни учители – качествено образование в училището на XXI век“ по програма „Еразъм+“.
Резултатите от работата на педагозите намира израз в постиженията на техните ученици на ДЗИ и националното външно оценяване. „В последните 5 години сме в топ 20 на училищата в страната по резултати на ДЗИ по БЕЛ. Тази година те отново са по-високи от областните, но малко по-ниски в сравнение с предходни години“, казва Костова. Средният успех на випуска на ДЗИ е по-висок от средния национален резултат по БЕЛ, английски език, география и икономика, философия и биология и здравно образование. Шестима са постигналите отлични оценки и на двете матури.
Усърдие, макар и в електронна среда, показват и седмокласниците, голяма част от които са силно мотивирани и участват активно в консултации и в подготовка, за да се справят на изпитите. „Колегите, които преподават в VII клас, проявиха героизъм и там групи работеха и през ваканцията“, съобщава директорката. И резултатите отново са по-високи от средните за областта.
Всъщност екипът на училището успява да се справи бързо с необходимостта да се превключи към обучение от дистанция. Създаден е и екип, който непрекъснато подпомага онези от педагозите, които имат някакви затруднения. На разположение е и информационен бюлетин, чрез който всеки ден новостите достигат до всички учители. „Разбира се, имаше и група деца, които получаваха материали на хартиен носител. Там екипът педагогически съветници помогна много. А ресурсните учители работеха с учениците със специални образователни потребности“, обяснява Костова.
В училището към този момент се обучават 808 ученици. От тази учебна година успяват да осъществят и планирания преход към едносменен режим на работа, след като пое-
тапно намаляват приема.
От дълги години в училището има два профила – „Хуманитарен“ с профилиращи предмети български език, история и чужди езици, и „Математически“ с математика, физика и информационни технологии. „За нас беше изключително предизвикателство да запазим кабинетите поради недостига на класни стаи в последните години. И те останаха „неприкосновена зона“, отбелязва директорката. Постепенно успяват и да ги реновират. Първият модернизиран кабинет е по физика, като това става с дарение от бивш ученик и фирмата, в която той работи. След това по проекти и със средства от МОН е ремонтиран и кабинетът по биология. А тази година по Националната програма за осигуряване на съвременна образователна среда се довършва и кабинетът по химия. „Мога да кажа, че имаме вече съвсем подходящ за STEM обучение комплекс от кабинети. Разбира се, стига да можем, бихме кандидатствали за изграждането на по-голям STEM център в училището“, споделя Костова.
Козлодуйското училище участва и в националната програма „Обучение за ИТ кариера“, по която ученици придобиват професионална квалификация по професия „Приложен програмист“. „Имаше много голям интерес и бяхме единственото училище в областта, в което идваха преподаватели, работещи към ПГ по компютърни технологии и системи към ТУ – София, в Правец. Започнаха около 20 ученици, но част от тях се затрудниха в следващите етапи. Това е добра възможност за учениците ни. Още повече забелязвам, че наши възпитаници от хуманитарната паралелка след това избират да продължат в техническа специалност във висше училище“, обяснява събеседничката ми.
Участват и в Националната програма „ИТ бизнесът преподава“, като през миналата година от фирма „Вали компютърс“ запознават ученици с новости в технологичния сектор и провеждат кратки демонстрационни обучения по темата „3D печат“ (АЕЦ „Козлодуй“ дарява на училището 3D принтер).
А тази година още фирми изразяват желание за партньорство в тази област.
Директорката Костова добавя към темата за партньорствата много доброто сътрудничество с Химикотехнологичния и металургичен университет в София. „Правим срещи на преподаватели с учениците, те изнасят и уроци. Участваме и във всички техни инициативи. И вече всяка година имаме ученици, които избират да продължат образованието си в ХТМУ“, разказва Костова. Сред последните примери са успехите от тази година на ученици от козлодуйската гимназия в многоезичния конкурс „Химичните технологии около нас“, организиран от висшето училище. В конкуренцията на ученици от цялата страна Лили Маринова и Виктория Пенкова от XI клас заемат първото място за презентация на френски език, връстниците им Гергана Атанасова и Светослав Терзийски са втори с презентация на български език, а всички са отличени и със специалната награда на публиката.
Училището развива добри партньорства и с Русенския университет и с ТУ – Габрово. „Всяка година имаме съвместни инициативи. Участваме и в инициативи на Софийския университет и на БАН. Миналата година бяхме финалисти и в конкурса „Глобално училище“, отбелязва още директорката Костова. Този септември ученици на СУ „Св. св. Кирил и Методий“ се включват дистанционно и в Софийския фестивал на науката, като се провеждат дигитални уроци и работилници.
За развитието на разностранните таланти на учениците в училището са сформирани 20 групи за занимания по интереси. Още 18 има по проект „Подкрепа за успех“. „Учителите работят изключително всеотдайно, много активни са младите колеги. Особено по „Подкрепа за успех“, където са обхванати всички ученици в риск и с обучителни трудности. Всяко дете трябва да бъде подкрепено. Групите по интереси са повече в областта на спорта, танците, изкуството. Но това, което ме радва, е, че до 18 часа има деца, които искат да са в училище. Това е добър атестат за това, което се случва в него“, казва събеседничката ми. А на въпроса как мотивира колегите си да работят по толкова програми и проекти, директорката Костова казва, че в огромна степен това е въпрос на отдаденост, подкрепа, отговорност и личен пример.
Възпитаниците на СУ „Св.св. Кирил и Методий“ се включват редовно и с желание и в различни конкурси и олимпиади. По-малките масово участват в състезанията на Съюза на българските начални учители, а останалите – в олимпиадите и състезанията, организирани от МОН. Директорката Костова подчертава удовлетворението си, че в националните състезания по природни науки, особено по физика, училището е от малкото, които не са природо-мaтематически гимназии, но техните ученици участват всяка година и постигат призови места.

Your Image Description

Свързани статии:

Да ти мине часът неусетно ОУ „Панайот Волов“ – Варна: Творим прекрасен свят и сътворяваме мечти… 90. СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“ в столичния квартал „Люлин“: Училище, което работи извън схемите И детските градини могат да работят онлайн

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

От Бургас до Страсбург

Следваща статия

Помогни и спечели

Следваща статия
Помогни и спечели

Помогни и спечели

Да зачеркнем COVID-19

Да зачеркнем COVID-19

В ход е дигиталното обучение

Избери професия с облачето Нимхи

Последни публикации

  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"