Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Издания
Начало Новини Новини 2021 Брой 2, 2021

Какъв трябва да бъде учителят на 2021 г.

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-01-2021
в Брой 2, 2021
A A
Учителят на 2021 г. трябва да бъде „в час“ с новите технологии и добре
да познава съвременната интернет култура

През 2020 г. ООН за първи път включи развитието на образованието сред най-важните приоритети, наравно с ликвидацията на проблемите, причинени от глада и замърсяването на околната среда. Тази необходимост диктуват стремително променящият се свят и остаряването на професионалните ни знания. Какви учители ще бъдат търсени в епохата, когато начините и форматите на получаване на знания се трансформират?
На първо място, от педагозите се очакват дълбоки познания в собствената предметна област – това е база, която не се подлага на съмнение. Широката ерудиция и умението да правят изненадващи паралели, да дават парадоксални примери, да съпоставят явленията и да възбуждат детското въображение, винаги са били и си остават конкурентно предимство на истинския педагог.
Днес децата израстват в мощно информационно поле, формират собствен социално-културен контекст и език, който съвременният учител е много важно да владее. Педагогът трябва да бъде „в час“, иначе трудно ще изгради топли и доверителни отношения с аудиторията.
Цифровите мултимедийни ресурси заемат голямо място в живота на децата и подрастващите. Затова учителят трябва да бъде „на ти“ с TikTok, Instagram, Brawl Stars. Най-малкото трябва да знае как работят тези ресурси, а в най-добрия случай – да взема от социалните мрежи примери за уроците си. Ролята на съвременната детска интернет култура не бива да се подценява.
Днешните подрастващи живо се интересуват от съвременните проблеми на обществото, политиката и икономиката, заемат по-активна социална позиция от предшествениците си. За това говорят изследванията на културните кодове на т.нар. поколение Z и в медийния контекст, като цяло. Нужно ли е съвременният учител да е наясно със социално-икономическия дневен ред? Еднозначният отговор е „Да“.
2020 г. неочаквано прехвърли образованието в онлайн режим. Да се задържи вниманието на аудиторията и да се въвлече в такъв формат, е много по-сложно, отколкото в присъствената форма на обучение. Затова на преден план излизат т.нар. soft skills (меки умения) – емоционалният интелект, емпатията, умението да провокира интерес към материала, да изгражда общуване. Значимостта на меките умения в съвременната педагогика не е прищявка, а обективен тренд на цялата образователна система.
Децата и подрастващите трябва да чувстват, че са причастни към нещо велико, когато получават различни знания. Те изпитват огромна духовна нужда за принадлежност към истинска мисия. Съвременните деца открито мечтаят и споделят мислите си с целия свят. Анкети показват, че почти 40% от представителите на поколение Z биха искали да направят собствено революционно изобретение, което да промени живота ни.
Всичко това трябва да се взема предвид от съвременния учител: той трябва да бъде не само извор на знания и контролиращ елемент, а по-скоро мотиватор, вдъхновител и водач в света на големите постижения и глобалните ценности.
Проникването на онлайн обучението, цифровите платформи и zoom-подобни инструменти в системата на образованието задължава учителя да усвоява новото. Нещо повече – учителят не просто е длъжен да използва различни джаджи в работата си, но и да е в течение на технологичните новости. За съжаление, днес далеч не всички педагози имат подобни умения.
Умението да се изслушва изказаната мисъл, да се интерпретира, да се развива темата, е едно от най-ценните качества на преподавателя, което искат да видят децата. Учениците са щастливи, когато тяхната идея предизвиква отклик у педагога.
Ако става дума за групови занимания, задачата му се усложнява: той трябва да чуе всички и всекиго, като разпредели вниманието си и направи така, че никой да не се чувства пренебрегнат.
Така че днес знанията в тясно предметната област вече не могат да бъдат определени като единственото важно качество на преподавателя в училище. Той трябва да развива своите меки умения, които влияят върху степента на интереса и въвличането на детето, върху неговия стремеж да се усъвършенства по предмета.

Your Image Description

Свързани статии:

Нови идеи за националните научни награди „Питагор“ ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии Подаръче за мама В търсене на устойчивост

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Нови идеи за националните научни награди „Питагор“

Следваща статия

ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии

Следваща статия
ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии

ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии

Децата възприемат по-лесно младите преподаватели

Децата възприемат по-лесно младите преподаватели

В ход е дигиталното обучение

Ето – аз дишам, работя, живея...

Последни публикации

  • 50 години с пулса на времето
  • Медалистът Борис Донков и неговият треньор Василка Йорданова: Успешният тандем учител-ученик се гради върху взаимно уважение и доверие
  • Споделена обич между деца, родители и учители
  • Учениците от столичното 107. ОУ „Хан Крум“ с коледен базар в подкрепа на болно дете
  • „Елхи на надеждата“ оживяват в Кюстендил
  • Ученици от Кюстендил раздават пакети от първа необходимост на възрастни хора
  • БУ „Дора Габе“ в Мюнхен с благотворителна инициатива „Лична коледна кутия“
  • В Министерския съвет: 84,614 млн. евро за подготовка на образователната система за извънредни ситуации и кризи
  • Над 150 творби участваха в конкурса за детско творчество на ОДК – Кюстендил
  • Месец на светлина и общност в БУ „Св. св. Кирил и Методий във Виена
  • Вкусът на Коледа
  • Български коледни традиции оживяват в Испания
  • Езиковата гимназия в Кюстендил строи бъдеще в образованието
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ, ГОДИНА XXXIII  / VOLUME 33, 2025
  • Ученичка от Българското училище в Прага е победителят в конкурса на АБУЧ „Моята българска коледна картичка“
  • Актуално изследване на природонаучната грамотност при подготовката на учители
  • INSAIT изпревари университети в Оксфорд, Лондон и Берлин
  • The Role of Higher Education for the Professional Realisation of Students – Problems and Prospects
  • Динамика на удовлетвореността от качеството на обучение на студентите от специалност ,,Мениджмънт на недвижимата собственост“ в УНСС
  • Чл.-кор. Иван Д. Русев, научен редактор на колективната монография „Стопанска история на българите в Османската империя“: Издирването и представянето на нови исторически извори носи удовлетворение
  • Practice-Based Learning in Tourism Education
  • Информационната грамотност в дигиталния свят: предизвикателства пред младото поколение

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"