Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 39, 2021

Феномените на XX век*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-09-2021
в Брой 39, 2021
A A
Австрийският физик Ервин Шрьодингер остава в историята
на науката с експеримента „Котката на Шрьодингер“

Делян Балев – ІV курс, I място
Санктпетербургски държавен университет – Руска федерация

Всеки ден поставя ново начало в нашата история. Човечеството е доказало способността си да се развива, да научава, да преоткрива, да създава… В основата на мисленето стоят времето, в което живеем, и моралните норми и закони, които ни ръководят във взимането на решения.
Физиката е наука, която вдъхновява и провокира десетки хиляди изследователи и учени по света да търсят отговор на вечните екзистенциални въпроси. Тя е и закон – двигател, съставен от взаимосвързани правила и константи, които не могат да бъдат нарушени, но могат да бъдат открити! XX век е време, в което науката претърпява мащабни промени в начините, по които се тълкува и възприема от обществото. Именно предходното столетие е дало живот на златната ера на теоретичната физика, в която едни от най-великите имена в историята се опитват да достигнат до истината.
Без съмнение, когато говорим за наука и открития, в съзнанието на много хора възниква името на един човек, доктор на философията по физика, завършил своето образование във Висшата техническа школа в Цюрих. Получил професорско звание през 1909 г., а след това утвърден и като академик през 1913 г., той не просто е носител на Нобелова награда по физика, но е награждаван с медали на Барнард, Матеучи, Макс Планк и Франклин, а освен това е удостоен и с премията на Жул Жансен. Автор на над 300 научни работи и около 150 книги. Може би вече сте се досетили… Алберт Айнщайн. Човекът, който създава Специалната теория на относителността, описваща движението, законите на механиката и пространствено-времевите отношения, които са в основата на изграждането на противоречащи до този момент в класическите възгледи експерименти, доказващи, че времевите интервали не са равни за всички субекти, които са свидетели на едно и също явление. Благодарение на следствията от разработените изследвания се разкрива относителното забавяне на времето, което протича по различен начин във всички физични процеси на движещите се обекти спрямо онези в неподвижните. Тук се появява и формулата, описваща взаимовръзките между масата и енергията: E = mc2.
Големи проучвания Айнщайн прави и в области на квантовата физика, като разработва квантовата теория на фотоелектрическия ефект, която разглежда взаимодействието на светлината и всяко друго електромагнитно излъчване с вещество, при което енергията на фотоните се предава на
субатомно ниво между елементарните частици.
В продължение на векове хората са гледали нагоре, наблюдавали са звездите и са изследвали техните движение и влияние върху Земята. Интересували са се от Космоса. Всичко това се променя, когато през 1885 г. се ражда едно момче в датската столица Копенхаген, което впоследствие ще се превърне в един от най-известните учени в човешката история. Изучавайки движението на частиците, Нилс Бор създава квантовата теория на атома, която за първи път се превръща в публично достояние през 1913 г. И именно благодарение на големия интерес, който се проявява към тази наука по това време, Джеймс Франк и Густав Херц доказват модела на атома, създаден от Бор.
В същото време, едно друго светило в теорията на физиката открито критикува част от проучванията, свързани с квантовия свят, обосновавайки тяхната непълнота. Същевременно Ервин Шрьодингер се счита и за един от създателите на квантовата механика. Експериментът, който променя всичко, носи благозвучното наименование „Котката на Шрьодингер“. Опитът е простичък, но гениален.
В затворена кутия се поставя жив физически субект – котка, а заедно с нея и механизъм, който съдържа радиоактивно ядро и съд с отровен газ. Условията са подбрани по такъв начин, че вероятността ядрото да се разпадне за 1 час,
е 50%. Според квантовите закони, ако не се провежда наблюдение над затвореното пространство, то би следвало статусът на ядрото да се разглежда едновременно като разпаднало се и неразпаднало се, а котката – като мъртва и немъртва. Проблемът се състои в това, че когато кутията бъде отворена, ядрото или ще се е разпаднало, а котката ще бъде натровена, или то ще е запазило своята цялост и животинката ще бъде жива. Въпросът е кога смесеното състояние на субектите престава да съществува. Подобен вид размисли доказват на учените от водещите университети и институти по света, че все още има много какво да бъде изучено и изследвано.
Огромен принос и революция в историята прави първата жена, носител на Нобелова награда, при това на цели две отличия на Шведската кралска академия на науките – по физика (1903) и по химия (1911). Тя е и първата жена преподавател в Сорбоната. Мария Кюри създава термина „радиоактивност“ и открива химичните елементи радий и полоний.
България е малка страна, но тя е родина на множество личности, които са дали огромен принос за общото благо на човечеството. Такъв е Джон Атанасов, който макар и да живее в САЩ, има български корени – създател на първия цифров компютър. Румен Антонов – изобретателят на автоматичната скоростна кутия. Асен Йорданов – основоположник на телефонния секретар; част от екипа, разработил въздушната възглавница и касетофона; човек, подпомогнал развитието на цялата американска авиация. Професор доктор Иван Митев – откривателят на шестия сърдечен тон, превърнал се в „българския феномен на XX век“.
Академик Георги Наджаков е член и почетен председател на Световния съвет на мира, един от основателите на Пъгуошкото движение на учените, както и създател на Физическия институт при БАН, човекът – откривател на фотоелектретния ефект. През 1937 г.,
само две години преди началото на Втората световна война, той открива ново стабилно състояние на веществото, което се получава при взаимодействието на светлината с електричното поле върху някои диелектрици и полупроводници, като по този начин се постига електрическа поляризация. Този научен успех се използва в безвакуумната телевизионна техника, в запаметяващите устройства, и дори в рентгените. Това е началото на машината, която днес се е превърнала в неотменна част от всеки работен офис – ксерокса.
Други видни български лица в тази сфера, с които България може да се гордее, са физикохимиците Ростислав Каишев и Иван Странски, които разработват молекулно-кинетичната теория, анализираща възникването и растежа на кристалите.

*Есетатo се публикуват със съкращения. Заглавието са на редакцията.

Your Image Description

Свързани статии:

Чешитът с щръкналите коси* Взимаме „на кредит“ от природата* Децата на дигиталния свят* „Храмът на Мелпомена“ вдъхновява децата в Кипър

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Квантово съзнание

Следваща статия

Чешитът с щръкналите коси*

Следваща статия
Чешитът с щръкналите коси*

Чешитът с щръкналите коси*

По стъпките на Българската армия

По стъпките на Българската армия

На „екскурзия“ до Марс и Луната

На „екскурзия“ до Марс и Луната

Последни публикации

  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"