Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 2, 2022

За грешките и прошките

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-01-2022
в Брой 2, 2022
A A
Наградата е връчена на директора на ВУИ
инж. Нина Атанасова (вляво) от председателя на ДАЗД
д-р Елеонора Лилова за инициативата им за менторска подкрепа

Милена МИНЧЕВА

Държавната агенция за закрила на детето присъди отличителния знак „Аз гарантирам щастливо детство“ – трето място в категория „Значима иновация“, на Възпитателно училище-интернат „Христо Ботев“, с. Подем, област Плевен. Наградата е връчена на директора инж. Нина Атанасова от председателя на ДАЗД д-р Елеонора Лилова за инициативата им за менторска подкрепа. Над 300 образователни институции и неправителствени организации участваха в конкурса със свои инициативи.
Възпитателното училище-интернат „Христо Ботев“ е единственото специализирано учебно заведение за момичета в страната, настанени по Закона за противообществените прояви на малолетни и непълнолетни. И преподавателите, и възпитателите там се опитват да преборят обществената стигма върху момичетата, които са настанени в него. Често негативното обществено отношение към тези деца, които са направили грешки в живота си, тегне и върху тяхното бъдеще. „Изключително важно е обществеността да разбере, че това са млади хора, които имат право на втори шанс“, казва Даниела Димитрова – психолог в интерната и ръководител на наградената програма „Менторство за приобщаване“. И именно затова хората, които работят тук с тези деца, търсят как да ги променят. Но не като наказателна институция, а като образователна. Финансирането на дейностите по инициативата е от фонд „Активни граждани България“ по финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство
2014 – 2020 г.
„На ученичките са създадени условия за пълноценен образователен процес, интернатна среда за постоянно пребиваване, корекционно-възпитателна работа и психологическа подкрепа. Педагогическият състав е високо квалифициран, притежава опит и е силно мотивиран за прилагане на иновативни подходи в своята работа“, категорична е Даниела Димитрова.
Девойките са на възраст от 13 до 18 години и са с девиантно поведение и противообществени прояви. Най-често са без семейства. Или пък, ако имат родители, те не упражняват пълноценна родителска грижа. Под влияние на неподходяща среда, липса на родителски контрол и загриженост тези девойки са отпаднали от образователната система. Някои от тях са употребявали наркотични и други вредни вещества, имали са криминогенни и неморални постъпки, което ги превръща в една от най-рисковите социални групи.
„В образователната институция те се реинтегрират към образователната система, получават психологическа подкрепа и се провежда активна корекционно-възпитателна работа. Единственият дефицит по време на престоя им е свързан с пряко общуване с естествена, позитивно настроена към тях обществена среда. Този проблем е решен с въвеждането на иновативен за страната подход при работата с подобни целеви групи – „Менторска подкрепа“, разказва психологът Димитрова.
Иновативният подход дава възможност за разширяване парамет-
рите на корекционно-възпитателната работа с целевата група, приобщавайки усилията на специалисти в други обществени сфери и с други професии към извънкласни дейности за личностно развитие и надграждане на социални умения на доброволчески принцип.
В менторския екип, който работи с ученичките, има художник, музикант, хореограф, психолог, социален работник, мениджър,
IT специалист и други. „За целта е разработена методология, съдържаща процедура за избор на ментори, за обучение и подготовка на менторския екип, за прилагане на менторската подкрепа и за измерване на въздействието. Подходът е изграден върху принципите и методите на резилианса (б.а. – способността на травмирания индивид да се развива и израства в много трудни условия, да започва отново и да се възстановява) и на позитивната психология.
Прилагането на „Менторство за приобщаване“ съдържа индивидуална и групова работа; образователни сесии, използващи методите на неформалното образование; творчески дейности в сферата на сценичните и художествено-приложните изкуства; организирани посещения на театрални спектакли, концерти и кинопрожекции; срещи с представители на различни публични институции и структури на местната власт; семейни ваканции. Всички тези дейности се организират и провеждат с прякото участие на менторите.
„През 2021 г. регулярно бяха правени срещи с менторите на територията на образователната институция. Темите, по които се работи, са свързани с превенция на употребата на наркотици и други вредни вещества; трафика на хора; ефективно общуване и преодоляване на конфликтни ситуации. Освен обучителни сесии, дискусии и беседи се провеждат и сесии по психодрама, творчески дейности и изяви, участия в конкурси и културни събития, които развиват личностния потенциал на ученичките, променят представите и нагласите им за пълноценен живот, разрушават унаследената обществена стигма за тях“, разказа Димитрова.
Чрез различни ролеви игри, ситуационни задачи и работа по групи децата участват в панелите „Ефективно общуване“, „Преодоляване на конфликти“, „Лидерство“, „Толерантност във взаимоотношенията“.
В процеса на прилагане на иновативния подход се провежда и изследване на въздействието, което е по специално разработена за целта методология. В резултат на приложения подход са установени ясно дефинирани промени в нагласите и поведението на ученичките. От училището твърдят, че са намалени драстично случаите на агресивно поведение, опитите за бягство, проявите на нетолерантност и неспазване на правилника за вътрешния ред. Проследявайки процеса на реинтегриране на ученичките, които в този период са прекратили престоя си във ВУИ, се наблюдава по-бърза и ефективна адаптация в обществена среда, категорични са от интерната.
„Подходът бе публично представен по време на регионална конференция, в която взеха участие председатели, секретари и обществени възпитатели на комисиите за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни към 11-те общини от област Плевен. Бе провокиран интерес за прилагане на подхода в работата на комисиите, както и на други институции и организации, работещи със и за целеви групи, сходни с целевата група на ВУИ „Христо Ботев“ – с. Подем“, обобщава Даниела Димитрова.

Your Image Description

Свързани статии:

Мозаечно пано краси наше школо Нов поетичен талант Дигитален минимузей на българската литература след 1878 г. Магията на „Грегорианските гласове“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Япoния cтpoи пъpвия в cвeтa kopaб зa пpeнoc нa eлeктpoeнepгия

Следваща статия

Мозаечно пано краси наше школо

Следваща статия
Мозаечно пано краси наше школо

Мозаечно пано краси наше школо

Хор „Бодра смяна“ на 75

Хор „Бодра смяна“ на 75

В ход е дигиталното обучение

Признание за центровете за личностно развитие

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"