Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 3, 2022

Предприемчивите математици

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-01-2022
в Брой 3, 2022
A A
В час по безопасност на движението по пътищата

Зина СОКОЛОВА

Математическата гимназия „Баба Тонка“ в Русе е последовател на девическата гимназия, която е съществувала в града преди повече от 150 години. Училището е математическа гимназия от 1970 г. По-късно в нея се откриват и утвърждават и профили по информационни технологии, информатика, природни науки.
„Освен че сме профилирана гимназия, ние предлагаме и богат избор на извънкласни дейности и нашите ученици активно се включват в тях. Това е едно от предизвикателствата, с които ги привличаме – казва директорката Галина Бобева. – Нашите извънкласни форми на обучение включват занимания в най-различни области и учениците имат възможност да работят във всички сфери, към които проявяват интерес. Защитаваме името на училището с качествено преподаване не само в редовните часове, което е много важно, но и в извънкласните дейности.“
В гимназията се обучават 713 ученици и всяка година нейни възпитаници се класират на призови места на националните олимпиади. Миналата учебна 2020/2021 година училището има петима лауреати: двама по информатика, един по ИТ, двама по математическа лингвистика. Емблема на училището са не само добрите резултати по математика и информатиката. В последните години тук усилено се работи и в областта на роботиката, както и на мултироторните системи, или т.нар. дронове.
„Духът на екипност, който поддържаме, се усеща и в предприемаческите ни екипи, които от няколко години също имат високи постижения – подчертава директорката. – Тe се сформират за създаването на продукти, с които да участват в предприемаческите и иновационните лагери, редовно организирани от Нели Тихомирова – старши учител по информатика и ИТ. В предприемаческите екипи влизат ученици от различни възрастови групи, подбрани съобразно техните интереси. Тази година имаме пет такива екипа. Два от тях разработиха продукти, свързан с биотехнологиите. Екип KafEco разработи екологично гориво от утайка от кафе и дървесни стърготини, с което спечели награда „Най-добра учебна компания за 2021 г. на България“. Екип BioFoam разработи биопластмаса и биопестицид, с които спечелиха две награди, вкл. и специалната награда в категория „Кръгова икономика и устойчивост“, и представи България на Европейското изложение през ноември 2021. KafEco и BioFoam получиха шанса да преминат към следващото ниво – мастърклас. Тук опитно жури определя кои отбори имат най-перспективен бизнес план, за да превърнат идеята в успешен продукт или услуга.
Тези успехи не са случайни. Гимназията е удостоена с отличието „Предприемчиво училище“ (TES) на най-добрите училища в Европа в прилагането на обучението по предприемачество. Много са постиженията на нейните възпитаници и на азиатските математически състезания. На тях участват и по-малките ученици, тъй като в МГ „Баба Тонка“ има прием от пети клас. Идеята на този по-ранен прием е да се даде възможност на деца, на които им е интересна математиката, да се развиват в тази област. След това добрата основа по математика им дава възможност да се насочат към физиката, астрономията.
В момента в гимназията завършва оборудването на бъдещия STEM център. Проектът за него е спечелен по Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“. Учениците ще имат възможност да доразвият своите умения за работа с мултимедия и 3D моделиране.
Сред основните предизвикателства пред педагогическия екип Галина Бобева откроява мотивацията и на учителите, и на учениците. Не всичко е свързано със заплащането на преподавателския труд, уточнява тя. Много от учителите работят извън редовните часове не само заради идеята, че ще получат допълнително възнаграждение, а заради предизвикателството и удоволствието да работят с мотивирани ученици, които постигат високи резултати. Когато ученикът надмине своя учител, това е най-добрата формула за удовлетвореност на един преподавател, казва директорката.
Работата от разстояние в електронна среда не затруднява екипа на МГ „Баба Тонка“. Учителите успяват бързо да реагират, защото още през учебната 2009/2010 г. тук са внедрени вътрешни електронни пощи и се работи с „Майкрософт офис 365“. Училището е сред първите, сключили споразумение с „Майкрософт“ за създаване на домейна mg-babatonka.bg. Затова няма никакъв стрес, когато става ясно, че трябва да се преподава от разстояние. Учителите бързо се ориентират и в платформата „Майкрософт тиймс“, с която се налага да работят. Проблемът е другаде. Входните контролни показват значително по-ниски резултати, което в това училище се случва за първи път. Това не се дължи само на лятната ваканция, а и на пропуски, натрупани при дистанционното обучение. Дори и при включен компютър, когато са на линия, децата се разсейват лесно и това води до занижаване на техните знания, констатира директорката.
„Наши преподаватели по математика, по информатика, по физика, по биология са членове на националните комисии за проверка и оценка на работата на учениците от областните и националните кръгове на олимпиадите, НВО и ДЗИ – казва директорката. – Те непрекъснато се квалифицират, като това е особено необходимо за учителите по информационни технологии, където всяка година излизат толкова нови неща. Колежката ни Сюзан Феимова, която получи наградата „Константин Величков“, от доста години се занимава с програмиране в извънкласните дейности. Тя е дългогодишен ръководител на екипи за участие в националната олимпиада по информатика. В началото водеше кръжоци в Центъра за ученическо, техническо и научно творчество в Русе с деца от целия град. При нас работи от години върху проекти по компютърни науки за олимпиади и състезания, свързани с изработка на софтуерен продукт – интернет приложение или програма за мултимедия с програмиране. Няколко години поред нашите участници, които тя ръководи, завоюват призови места и на международния кръг на олимпиадата по информатика, както и на конкурса „Математика и проектиране“ (MITE) в Москва.“
Възпитаници на гимназията имат високи постижения и на олимпиадата по английския език, първо място на национален кръг на олимпиадата по руски език, призови места от различни многоезични състезания. Резултатите им по български език и литература на стандартизираните тестове – НВО и ДЗИ, са сред най-добрите в страната. Всяка година в гимназията се провежда литературен конкурс и с отличените текстове на учениците се издава сборник. Корицата се оформя от ученици, които участват в извънкласните дейности по изобразително изкуство. В сборника се публикуват рисунки на ученици от различни класове. „По този начин популяризираме успехите на учениците пред цялата общност“, казва директорката.
Многобройни са и спечелените купи в различни спортни дисциплини – волейбол, футбол, лека атлетика, тенис на маса, спортно ориентиране и много други.

 

Сюзан Феимова, старши учителпо информатика и информационни технологии в МГ „Баба Тонка“ в Русе:

От 20 години съм учител, от 15 години се занимавам с извънкласна дейност. От 2008 г. досега съм ръководител на групи по информатика и информационни технологии по Националната програма „С грижа за всеки ученик“ и Националната програма „Ученически олимпиади и състезания“, модул „Осигуряване на обучение на талантливи ученици за участие в ученическите олимпиади“. През учебната 2020/2021 г. ръководех школата „Разработка на игри“ към „Училищна Телерик академия“. От 2014 г. до 2021 г.
бях член на ръководството на Съюза на математиците в България – секция Русе.
Получих наградата в категорията за работа с изявени ученици. Имам ученици, които участват в състезания по информатика и информационни технологии и всяка година печелят призови места на национални и международни състезания. Работя с децата в групи за извънкласна дейност. Там се събираме, обучаваме. Ако състезанието изисква разработването на проекти, учениците сами дават идеи, сами ги реализират. Аз им помагам, където не успяват, но важното е, че те търсят допълнително информация. Това е целта – да се развиват сами, да търсят решения на проблемите, да ги намират и прилагат. Радвам се, че успявам да ги мотивирам. Защото важно е да се запали огънят, после той сам си гори. Гордея се с всяко постижение, колкото и малко да изглежда, гордея се с всички свои ученици без изключение.

Your Image Description

Свързани статии:

По стъпките на Найден Геров Кой познава най-добре статистиката Пластмасата е най-големият враг* Блестящи химици

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ЗнаниеПоколение 21Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Оазис със 150-годишен юбилей

Следваща статия

Летене по Радичков

Следваща статия
Летене по Радичков

Летене по Радичков

Как едно квартално училище става желана територия

Как едно квартално училище става желана територия

Как ще се провеждат изпитите по професия

Как ще се провеждат изпитите по професия

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"