Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 19, 2022

Между STEM лабораторията и библиотечния кът

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-05-2022
в Брой 19, 2022
A A
Извън часовете новият библиотечен кът е винаги пълен с любители на доброто четиво

Антоанета НАЙДЕНОВА

Средищно обединено училище „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Девене, област Враца, не е типичното „селско“ училище със затихващи функции, а образователна институция, която се развива и се опитва да предлага на своите възпитаници възможно най-добрите условия за обучение и последваща реализация.
Разполага с просторни, оборудвани класни стаи, компютърна зала, поддържан двор със спортна площадка, компютърна, мултимедийна, аудио и видео техника, интернет, здравен кабинет, игротека, ресурсен кабинет и учител за подпомагане на 13-те ученици със специални образователни потребности. Училището има и STEM изследователска лаборатория, в която работят учениците в часовете по човек и природа, химия, физика и биология. „Лабораторията е една от нашите гордости, защото все пак сме училище с около 130 ученици и 18 учители“, разказва директорът Ваня Климова. И добавя, че има какво да се направи по отношение на ИКТ например, тъй като все още няма дисплеи във всяка класна стая.
В спечеления проект за създаването на STEM лабораторията е заложено и сътрудничество със Софийския университет „Св. Климент Охридски“, за да се осигури практическата насоченост на придобивката. Заради пандемията обаче първите три теоретични обучения се провеждат онлайн. А през този април се провежда и практическо обучение с интересни опити. Споразумението за сътрудничество е сключено през юли 2020 г. Според него Алма матер се ангажира да оказва дидактическа помощ при разработване на интегрирано обучение в STEM средата на училището, както и да го подпомага в разработването и изпълнението на иновативни методи за обучение.
Първото от дистанционните обучения, озаглавено „Електрически вериги: Експериментът – активен метод за разбиране на научното изследване“, се провежда в началото на февруари с преподавателите доц. д.фз.н. Цветан Велинов и гл.ас. Гошо Гоев. Следва семинар с доц. д-р Мая Гайдарова на тема „STEM обучение за интегрирано учебно съдържание“. В средата на април 2022 г. в новата STEM лаборатория на ОбУ „Св. св. Кирил и Методий“ учениците и част от учителите правят своите първи стъпки в работата с платформата „Ардуино“. Обучението се осъществява от доц. Венелин Кожухаров – ръководител катедра „Методика на обучението по физика“ към Физическия факултет на Софийския университет. Учениците и учителите проследяват темите, представени от доц. Кожухаров, като видове сигнали, измерване на физични величини, цифрова и аналогова информация, аналогово-цифров преобразувател, въведение в платформата „Ардуино“, автоматизиране на измерванията, широчинно-импулсна модулация.
В обучението участват ученици от VII, VIII и IX клас, които съдействат на доц. Кожухаров в заниманията по програмиране и създаване на проекти с платка „Ардуино“. Интересът на децата е голям и учителите са с нагласата да продължат работата с платформата, за да създадат още интересни проекти съвместно с учениците. По време на заниманията децата успяват да накарат светодиодите да светят с различен интензитет. Термистор да определя как се изменя температурата около него. Фоторезистор пищи, когато е тъмно. С ултразвуков приемо-предавател определят скоростта на светлината. А с трицветен светодиод разбират как се получават цветовете, които мозъкът ни разпознава чрез очите.
Възпитаниците на ОбУ „Св.св. Кирил и Методий“ са от с. Девене, като има и пътуващи, които са малко повече от 50%. За тях се осигурява транспорт от селата Чирен, Три кладенци, кв. „Кулата“ и от криводолското село Фурен. Най-много са децата от с. Три кладенци. То е на 3 – 4 км от Девене и дотам се правят по два курса. Покрай пандемията обучението на децата от начален етап започва в 8,20 часа, а на големите – в 8,10, за да не се засичат в междучасията. Така всички деца успяват да са в час навреме. Организацията на обучение е целодневна. Пътуващите ученици се изхранват безплатно, а за местните училището поема половината от цената, която е 2,50 лева.
Наскоро девенското училище приключва спечелен проект по НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“, модул „Библиотеките като образователна среда“. Резултатът е създаденият „Кът за четене“ в подстълбищното пространство на първия етаж.
„Децата много го харесват, защото сме сложили нестандартни стелажи, на които са наредени и новите книжки, които купихме – обяснява Ваня Климова. – Има модулни масички и пуфчета, които са им любими. В междучасията стоят там, четат си книжка или просто си говорят. Получи се много приветливо място.“
По проект на ЦОИДУЕМ пък се провеждат различни дейности, като най-много се набляга на работата с родителите. „Те идват при нас по празниците, помагат ни при организацията. Но по време на пандемията и дистанционното обучение контактите ни бяха затруднени, защото не всички имат и могат да работят с устройства“, разказва моята събеседничка. Добавя, че училището е закупило карти за интернет за децата, които имат устройства, а за останалите е осигурило таблети и лаптопи.
Девенското училище работи по почти всички проекти и национални програми на МОН, като „Всеки ученик ще бъде отличник“, „Образование за утрешния ден“, „Подкрепа за успех“ и т.н. Има и образователен медиатор, назначен по проекта „Подкрепа за успех“, който скоро приключва, но ще бъде заменен от друг. И сега ръководството на училището обмисля дали по него да бъде назначен още един медиатор, тъй като над 90% от учениците са от уязвими групи.
„Повечето от учениците се отглеждат от баби, дядовци и лели. Но въпреки това основната група са добри деца и дърпат останалите напред – казва Ваня Климова. – Имаме и педагогически съветник на половин щат. Обмислям от есента да назнача психолог, защото имаме нужда – не само децата, а и учителите понякога. Защото професията става все по-напрегната, все повече справки се искат и някои колеги искат да се пенсионират по-рано.
На работна среща в РУО – Враца, обсъждахме пробните изпити от НВО в VII клас, тъй като резултатите са слаби и по български език, и по математика. Но мисля, че вината не е толкова у нас или у родители и ученици. Просто трябва да се промени Законът за предучилищно и училищно образование и учениците, които не са се научили да четат и да пишат, да не преминават механично от клас в клас, както се случва сега. Защото до IV клас не могат да повтарят и ние буквално си прехвърляме едни деца от клас в клас, които, идвайки вече в V клас, не могат да се справят. Изкарват ниски оценки и оттук нататък започват неволите. Това е погрешно, защото в стремежа си да не нарушим в начален етап мира и спокойствието на децата и на техните семейства, им създаваме погрешни впечатления, че те могат. А след това реакцията на родителите е: „Как досега детето ми знаеше, а пък вече не знае – значи вие сте виновни.“
Като обединено училище, „Св.св. Кирил и Методий“ предлага изучаването на две търсени професии след VII клас – „Хлебар-сладкар“ и „Дограма и стъклопоставяне“, като едната е защитена, а другата е с недостиг на пазара на труда. Школото поддържа контакти с голяма врачанска фирма за дограма, чийто собственик е родом от Девене. По негова инициатива решават да пробват тази специалност, която се приема добре от децата. Сега планират родителска среща с родители и седмокласници, на която са поканени представители на фирмата за дограма, на пицария с няколко заведения в Северозападна България и кариерен консултант от ЦПЛР – Враца.
Училището има сключено споразумение и с ПГ по търговия и ресторантьорство във Враца. Там учениците, които искат да продължат образованието си след X клас, могат да го направят, а останалите са готови да започнат работа.
В училището има обособена кухня, където учениците могат да практикуват. Предвиждат оборудването и на нова кухня в свободна стая, с която разполагат. За другата професия през първите две години учениците практикуват в допълнителната сграда на училището различни строителни дейности, като шпакловане и поставяне на гипсокартон. А в X клас започват производствените практики във фирмите партньори.
„Правим всичко възможно да задържим тези деца в училище, и успяваме – нямаме нито едно отпаднало дете – твърди Ваня Климова. – Дори напротив, има деца, които решават да учат във Враца, но не успяват да се впишат в средата и след месец-два отново се връщат при нас.
Създали сме максимално добри условия за развитието на нашите ученици, каквато е и идеята на обединените училища. Обикновено в тях учат деца, които нямат алтернатива или финансова възможност да учат в града. И това е начинът поне до X клас да им бъде осигурено обучение. Още повече че при нас те през цялото обучение получават безплатни учебници, които се осигуряват за децата от VIII, IX и X
клас от неправителствената организация. За нашите деца учебниците са скъпи и не всеки родител може да отдели 150 – 170 лева за тях. В гимназиалния етап учениците получават и социални стипендии.“
Децата от врачанското село Девене обичат да се включват във всякакви изяви. Наскоро две групи участват в областния фолклорен събор „Пръски от извора“. Те са неразделна част и от всички местни празници.

Your Image Description

Свързани статии:

СУ „Васил Левски“ – ХасковоВсяко дете трябва да се чувства желано Умели коафьори Алтернативата водородна икономика Гласът на младите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

STEAM център заработи в детска градина

Следваща статия

Едновременно училище и дом

Следваща статия
Едновременно училище и дом

Едновременно училище и дом

Иновации  в действие във видинската Езикова

Иновации в действие във видинската Езикова

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Искат еквивалентност и признаване на дипломите

Последни публикации

  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"