Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 23, 2022

Да помогнеш навреме

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-06-2022
в Брой 23, 2022
A A
Работата в новата сензорна стая в РЦПППО – София-област, помага много на децата

Стоян СТОЯНОВ

Въвеждаме съвместното преподаване, когато заедно в час в училище влизат масовият и ресурсният учител, който работи индивидуално с детето със специални образователни потребности. Идеята е да има и по-тясно взаимодействие между педагозите, като ресурсните учители споделят материали с колегите си от общообразователните училища. Целта е те да имат индивидуален подход към ученика със специални образователни потребности, когато ресурсният учител не е в часовете.“ Това коментира пред „Аз-буки“ Клара Милошева, директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – София-област. Затова и на интернет страницата на Регионалния център се качват материали и линкове към ресурси за работа с деца, които се ползват от учителите.
И още нещо: специалистите на РЦПППО – София-област, се включват преди две години в работата на колективи към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали учебни помагала за обучението на ученици със специални образователни потребности и методически ръководства за адаптиране на учебното съдържание по национална програма на МОН.
Наскоро екипът на РЦПППО – София-област, организира конференция, посветена на 15-годишнината от създаването на регионалните центрове в страната. „Проведохме я в хибриден формат поради малкия капацитет на залата ни и голямото ни желание да я видят колкото се може повече колеги. Записахме срещата и я излъчихме с известно закъснение. И над 100 души са я гледали. Освен това направихме и две подходящи обучения за училищните екипи за подкрепа, като подарък от нас. Имаме 98 училища и 71 детски градини в областта. И никоя образователна институция не знае дали утре в нея няма да бъде записано дете със специални потребности, затова системата навсякъде трябва да е готова да ги приеме и приобщи“, споделя Клара Милошева.
Сред акцентите на конференцията е и откриването на сензорна зала в Регионалния център. Тя работи от близо два месеца. „Колега логопед специално се квалифицира като ерготерапевт, като Центърът плати обучението му, за да се използват пълноценно възможностите, които дава тази сензорна стая за подпомагане развитието на децата. Сензорната терапия много помага, особено ако с детето се започне работа в ранна възраст. В момента работим с 8 деца, но очаквам броят има да нарасне, тъй като все повече родители разбират за услугата, а и тя е безплатна за тях“, посочва директорката на Регионалния център.
Специалистите от РЦПППО – София-област, оказват допълнителна подкрепа на над 320 деца от региона. С още около 300 работят и създадените в образователни институции екипи за подкрепа. Допълнително ЦПЛР – Ботевград, работи само с деца от общината. Сред предизвикателствата в работата на своя екип директорката на Регионалния център посочва неговата относителна отдалеченост от населените места в региона, където е необходимо да се подпомагат децата и учениците. Това налага специалисти от Центъра да пътуват много.
„Някои имат на ден часове в до 4 различни образователни институции, някои от които и в различни общини. Ползват свои автомобили, някои и междуселищни автобуси. Слава богу, МОН покрива тези разходи за транспорт“, отбелязва Клара Милошева. И добавя, че е трудно да се намират специалисти в малките населени места, които да обхванат по-ефективно близките образователни институции.
Друга трудност, която срещат в работата си специалистите от Регионалния център, е, че на места – особено в малки и отдалечени в планинските райони училища, заради икономии през зимата не се отопляват кабинетите, в които работят при посещенията си ресурсните учители, психолозите и логопедите. „И това е проблем, тъй като дори колеги боледуват“, казва събеседничката ми.
Предизвикателство в последните две години е и работата с децата със специални потребности
в онлайн среда.
Директорката на Регионалния център признава, че преминават трудно през периодите с обучение от разстояние в електронна среда. „Имахме огромното желание да достигнем до всяко дете. Затова закупихме карти за достъп до интернет, които заедно с таблети дадохме на семейства от уязвими групи, които не разполагаха с необходимите електронни устройства. Но родителите в тези семeйства по-скоро не успяха да помогнат на работата ни“, казва тя.
Екипът на РЦПППО – София-област, е от близо 40 педагогически специалисти. Сред тях
7 – 8 са под 35-годишна възраст, като са много мотивирани.
„В началото на всяка учебната година решаваме от какви квалификации имаме необходимост, за да надграждаме уменията и знанията си и да бъдем максимално и полезни на децата, с които работим, на колегите от училищните екипи и на общообразователните учители“, продължава разказа си Клара Милошева.
Относно развитието на приобщаващото образование в последните години събеседничката ми отбелязва промяната в начина на осигуряване на допълнителна подкрепа. „Не е необходимо детето да има задължително ТЕЛК, НЕЛК или лекарско становище, за да бъде предоставена допълнителна подкрепа. Учителят може да ни информира, че дадено дете според него има проблеми. Тогава наш екип прави оценка на място и ако прецени, че са налице обучителни затруднения и родителят е съгласен, се предоставя такава помощ. Независимо че до този момент той е неглижирал трудностите на детето си. А това е важно, защото, колкото по-рано започне последователна подкрепа, толкова по-бързо децата могат да наваксат и да се развият“, споделя Клара Милошева.
По думите ѝ в последните години родители от всякакви социални групи постоянно търсят специалистите на Регионалния център с въпроси за своите деца. Първоначално е фиксирано, че консултации се дават веднъж седмично. Но сега това се прави практически всеки ден от колегите ѝ, защото семействата имат необходимост. За да подпомогнат родителите, от Регионалния център качват на интернет страницата си и материали за работа с деца с различни психофизически, емоционални и интелектуални нарушения.
Събеседничката ми отбелязва още, че макар и в началото, преди 15-ина години, да има известна съпротива сред учителите от общообразователните училища относно приобщаването на децата със специални потребности, те постепенно свикват да работят с тях.
„Учителят е човек с призвание, обича работата си и предизвикателствата и помага на децата със специални потребности. И заедно успяват“, споделя наблюденията си Клара Милошева. Заедно със своите колеги подкрепят педагозите с различни обучения на тема приобщаващо образование. Оказват методическа подкрепа и на колегите си от екипите по образователни институции.
„От училищните екипи винаги ни търсят за консултация и помощ при среща със специфични случаи. Дори ни търсят за подкрепа и при деца, които не са със специални потребности,
а става дума за социални случаи. Имаме и социален работник към нашия център. Важна е и социалната работа с децата. При необходимост веднага се притичаме на помощ в образователните институции – например при случаи на агресия между деца, които не са със специални потребности. Няма наши и ненаши деца. Това са деца в нужда в този момент“, категорична е директорката на РЦПППО – София-област.
А каква е нейната оценка за развитието на приобщаващото образование в региона? „Обичам да казвам, че София не е България. Работата ни е в малките населени места в София-област. А тази област е втората по територия в страната, расте и като население. Но въпреки това населените места в областта
остават малки и в тях хората продължават да се познават. И нашите деца със специални образователни потребности са познати на обществото.
А познавайки ги, хората са толерантни, емпатични, приемат ги и им помагат.
Виждала съм неведнъж как децата със специални потребности играят със своите връстници, без да бъдат изолирани“, разказва Клара Милошева.
С цел развиване на тези отношения специалистите на Регионалния център работят по места за включването на децата със специални потребности във всички училищни дейности и инициативи. „Например, когато в дадено училище организират екскурзия, педагози от Регионалния център придружават децата със специални потребности, за да могат и те да се включат наравно с останалите си връстници. Имаме такава спогодба с директорите на училища да канят нашите учители. Децата, с които работим, се включват и във всички училищни празници, като се подготвят за участие заедно с нашите специалисти“, обяснява директорката на РЦПППО – София-област.
Регионалният център развива и редица партньорства – например поддържат прекрасни отношения с екипа на съседите си от РЦПППО – София-град. Членуват в Националната асоциация на ресурсните учители и се включват в редица нейни инициативи. Сътрудничат си с „Уча.се“ и с Центъра за приобщаващо образование. Поддържат връзки и споделят опит с колегите си от останалите регионални центрове и с центровете за подкрепа за личностно развитие в област София.

Your Image Description

Свързани статии:

Какви са моите трудови права Ученическото самоуправление – лесно и интересно УНСС с юбилейна стотна учебна година Признание за олимпийските отбори по природни науки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Идеи, които могат да променят света

Следваща статия

Европейска седмица на стартъпите

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Европейска седмица на стартъпите

Започва фестивалът  „Нов европейски Баухаус“

Започва фестивалът „Нов европейски Баухаус“

Алуминиева тел с наноструктури

Алуминиева тел с наноструктури

Последни публикации

  • Биволи и дантели
  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"