Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 36, 2022

Едва 5% от младите у нас работят, докато учат

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-09-2022
в Брой 36, 2022
A A

Едва 5% от учащите на възраст между 15 и 29 години в България работят, докато учат. Това показват данни на европейската статистическа агенция „Евростат“ за 2021 г. По този показател България е на дъното в Европейския съюз, като пред нас са само Румъния (2%) и Словакия (4,2%). Според изследователите за част от страните в Централна и Източна Европа, включително и България, се наблюдава ниско ниво на заетост сред учащите. Това се дължи основно на малкото възможности за младите хора на пазара на труда.
Средно в страните от ЕС 23,4 % от обучаващите се във възрастовата група 15 – 29 години работят и учат едновременно. Други 3,3 на сто търсят работа и са готови да започнат такава. В същото време, над 73 на сто остават извън работната сила (нито работят, нито са безработни). В някои страни младите започват работа най-често на непълен работен ден, през уикенда или под формата на студентска практика, докато все още участват във формалното образование. Това се определя от националните системи за образование и обучение, както и от други фактори, като характеристиките на националния трудов пазар и културните особености на държавите.
Сред страните членки Нидерландия има най-висок дял на учащи и чиракуващи в посочената възрастова група, които са били наети през 2021 г. – 69,8 на сто. След нея се нареждат Дания (48,8 на сто) и Германия (42,4 на сто). На другия край на скàлата с най-нисък дял на заетостта сред учащите са Румъния (2 на сто), Словакия (4,2 на сто), България (5,3 на сто) и Унгария (5,4 на сто). Сред други изследвани европейски държави висок е процентът на работещите в тази възрастова група в Исландия (63%), Швейцария (59,7%) и Норвегия (46,9%), докато в Сърбия делът е само 11,% на сто.
Най-висок процент от младежите, които търсят работа и са готови да започнат такава, докато учат (определени като безработни), е регистриран в Швеция (14,2 на сто), следвана от Финландия (8,6 на сто) и Нидерландия (7,2 на сто). Същият показател в Чехия, Румъния, Унгария и Хърватия е под 1 на сто. За България няма посочени данни.
В същото време, през 2021 г. България е сред страните с най-голям дял на младежите от 15 до 29 годишна възраст, които са били извън работната сила – 94,2 на сто от българите в тази група не са заети и не търсят работа. По-голям подобен дял на младите хора е отчетен в Румъния (97,4 на сто) и Словакия (95,4 на сто).
Други данни показват, че делът на жените, участващи във формално образование през 2021 г., е по-висок от този на мъжете, особено във възрастовата група 20 – 24 години, в която 54 на сто от жените са учели в сравнение с 45% от мъжете. По отношение на трудовия статус и участието в образователния процес най-голям е делът на мъжете на възраст между 20 и 24 години, които не са учили, но са заети – 39 на сто. Същевременно делът на жените на същата възраст, които са учели, но попадат извън работната сила, е 34%.
За възрастовата група от 25 до 29 години разликите между половете намаляват, когато става дума за участие във формално образование, като дяловете на мъжете и жените са донякъде изравнени. При разглеждане на младежите в същата група, които не участват в образователния процес, се забелязва, че делът на неучещите, но заети мъже, е значително по-висок от съответния дял при жените –
70 срещу 62 процента. В същото време, повече жени, отколкото мъже не са учили и са извън работната сила, като делът им е съответно 16 и 7 на сто.

Your Image Description

Свързани статии:

МУ – Плевен, посреща близо 500 първокурсници По-високи заплати в УНСС Спортът и авиацията дават криле Фестивал на изкуствата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Академична мрежа

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Морските горещи вълни са катастрофални*

Следваща статия

МУ – Плевен, посреща близо 500 първокурсници

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

МУ – Плевен, посреща близо 500 първокурсници

В ход е дигиталното обучение

По-високи заплати в УНСС

Спортът и авиацията дават криле

Спортът и авиацията дават криле

Последни публикации

  • 2,6 млн. лева за осигуровки на учениците в дуално обучение
  • 37 млн. лева за работа с деца и ученици, застрашени от отпадане от образованието
  • Още 202 млн. лв. по Програма „Образование“
  • МОН проверява социално-педагогически интернат
  • Започнаха дебати за промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Лятна програма за деца в Националния археологически институт с музей при БАН
  • 485 учители обучени по „Успех за теб“
  • В Антарктида за 6 години не се е натрупал нов лед
  • Четири медала за България от Международната олимпиада по биология
  • Филиалът на Русенския университет „Ангел Кънчев“ официално получи сградата на бившия Тараклийски университет
  • Биволи и дантели
  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"