Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 41, 2022

Ученици дават идеи по глобални проблеми

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-10-2022
в Брой 41, 2022
A A
Учениците от СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица ще направят проучване сред местното
население, за да видят какво е нивото на медийната грамотност на съгражданите им

Петя НИКОЛОВА

И тази година учениците се включват в разработването на идеи за училищни инициативи по актуални глобални теми в конкурсите „Глобално училище“ и „Глобално училище в действие“. Те се организират от Българската платформа за международно развитие (БПМР) с подкрепата на Министерството на образованието и науката.
През 2022 г. българските училища се включиха с проекти, които поставят акцент върху мира в училищната среда, преодоляването на дезинформацията и дискриминацията, ангажираност към промените в климата и опазването на природата.
Проектите не бива да останат само на хартия, а да се реализират и да привлекат обществеността – такова е желанието на организаторите. Представители на МОН и експерти от групата по глобално образование към БПМР отличават най-добрите 6 разработки и връчват на училищата приз „Глобално училище“ и „Глобално училище в действие“ на специална церемония по време на X юбилейна национална конференция „Образование за мир“.
Какво представляват училищните проекти и какви проблеми от днешния свят вълнуват учениците? Витлеема Ташева от БПМР споделя, че наградените ученици, съвместно със своите учители, са привлечени от темата за бежанците, която особено ангажира вниманието през последните години, както и от темата за мира и толерантността. Но не по-малко се вълнуват и предлагат идеи, свързани с климатичните промени,
опазването на биоразнообразието в природата и устойчивото развитие. По-задълбоченото вникване и запознаване с понятия като „съзнателно потребление“ и „въглероден отпечатък“ също са предмет на разработките.
Двата конкурса взаимно се допълват, като „Глобално училище в действие“ дава възможност на учебни заведения, които вече са били отличени с наградата „Глобално училище“, да надградят своите разработки и да покажат ново ниво на познание по глобални теми. Целта на организаторите е да се изгради национална мрежа, която да подпомага постигането на националните стратегически цели в областта на гражданското образование.
Победители в конкурса „Глобално училище“ 2022 за училища с принос в прилагането на философията, принципите и методите на глобалното образование за формирането на активни глобални граждани са СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив, ПГКМКС „Акад. Благовест Сендов“ във Варна и ПГ „Иван С. Аксаков“ в Пазарджик.
Предложението на СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив е за създаване на училищен подкаст. Идеята за
подкаст, в който да обсъждат вълнуващи ги глобални теми,
се заражда сред учениците в клуба за неформално гражданско образование. В часовете на тази извънкласна форма те провеждат дискусии, организират работилници за дебати, проучват информация от световни източници. За да развият уменията си да се изразяват аргументирано пред публика и да получат още повече знания, учениците решават да създадат подкаст, в който да продължат обсъждането на теми от значение за света, но вече споделено с повече свои връстници.
Проектът включва подготвително-образователна част и създаване на готов продукт. По време на подготовката учениците проучват обстойно информацията по избраната тема, а в подкаста свободно дискутират, изразяват възгледи и споделят познания. Използването на ролеви модели и включването на професионалисти като гости, които коментират избраните глобални теми, също е заложено в идеята на проекта. За пловдивското СУ „Любен Каравелов“ конкурсът „Глобално училище“ 2022 е следваща стъпка в целенасочените усилия, които полагат, за да придобият учениците им усещане за глобална принадлежност. През последните две години училището работи върху неформалното образование, като инвестира в ученици с изявени лидерски нагласи. Подпомага ги да трупат опит както в училище, така и чрез работата си с партньорски организации, участия в национални и международни форуми.
Победители в конкурса „Глобално училище в действие“ 2022 за училища, носители на приза „Глобално училище“ от предходни издания на състезанието, са: първо място за столичното ЧСУ „Увекинд“, второто е за Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ в София, а третото за СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица.
Учениците от Златица предлагат да направят анкетно проучване, за да видят какво е нивото на медийната грамотност на техните съграждани. За целта ще питат хората от града какво мислят за информацията в социалните мрежи,
разпознават ли фалшивите новини, знаят ли как да им противодействат, кои са сайтовете, на които се доверяват, и т.н.
Темата на проекта, предложен от учениците от СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица, е дезинформацията в социалните мрежи и разпознаването на фалшивите новини. Той ще се реализира на няколко етапа. Пряко участващите в проекта 15 ученици първоначално ще представят идеята си пред класовете от гимназиален етап и ще проведат среща със специалист в областта на медийната грамотност. След това ще изработят анкета в хартиен и електронен вариант, която ще бъде предоставена на обществеността в Златица, за да се направи проучването.
Последните етапи от реализацията на проекта са свързани с резултатите от анкетата.
Учениците ще ги представят пред други училища, пред общността и местните медии. Възможно е да организират и среща дискусия с ученици, родители, медии и граждани и накрая да направят анализ и обобщение.
Тъй като дейностите ще се осъществяват в продължение на няколко месеца, екипът на СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица залага като допълнителна ефективност от реализацията на проекта развиването на социални умения, усъвършенстване на екипната работа и изграждане на добро взаимодействие между ученици и учители.

Your Image Description

Свързани статии:

С волейбол на училище Добре дошла, есен! Керамични творби на чешки студенти показват в Троян Смолян – люлка на поезията за седми път

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Смолян – люлка на поезията за седми път

Следваща статия

Нобелова седмица

Следваща статия
Нобелова седмица

Нобелова седмица

На сушата излизат риби

На сушата излизат риби

Гл. ас. д-р Борис Банков, носител на Награда „Джон Атанасов“: Науката изисква търпение

Гл. ас. д-р Борис Банков, носител на Награда „Джон Атанасов“: Науката изисква търпение

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?
  • Модерно е да се рефлектира вместо да се размишлява
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 37/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"